Hlavní obsah

Plzeňská firma vyvinula masku proti viru, s výrobou pomůžou i vězni

Foto: Reklamy Workpress Aviation Plzeň

S výrobou respirátorů, které mají nahradit tisíce jednorázových roušek, pomohou plzeňské firmě WPA i vězni.

Reklama

Jejich původním byznysem byly součástky pro letecký průmysl. Během tří týdnů inženýři z Workpress Aviation z Plzně vytvořili ochrannou masku s filtry, které zachytí většinu škodlivin včetně virů.

Článek

Maska se dvěma nádechovými filtry na bocích a jedním výdechovým vpředu míří do testovací výroby. Vývojáři ji vytvořili z certifikovaného antialergenního materiálu. Respirátor se skládá ze sedmi dílů a pro sériovou výrobu chybí dokončit poslední součástku. Tvůrci počítají s tím, že maska vydrží několik let a její použití nahradí stovky i tisíce jednorázových respirátorů.

„Od začátku jsme se zaměřili na velkosériovou výrobu, máme vlastní konstrukční a technologické oddělení, pomohly nám i další konstrukční firmy, i proto se nám společně podařilo vytvořit koncept masky za tak krátkou dobu,“ řekl Seznam Zprávám Jiří Heckel, majitel společnosti Workpress Aviation.

Materiál na filtraci firma nakupuje od čtyř dodavatelů z Česka i zahraničí. „Pomáhají nám v tom právě kontakty našeho obchodního oddělení s firmami z celého světa,“ vysvětluje Heckel. Podle něj je už teď poptávka extrémní, jen během víkendu se ozvaly firmy i státní instituce se zájmem o tisíce kusů.

Ve středu nasadí plzeňská firma do výroby i roboty na lepení filtrů a v příštím týdnu pak začne sériová výroba jednoho tisíce kusů denně, do měsíce by pak chtěli vyrábět pět tisíc kusů za den. Majitel počítá i s tím, že využijí vězně z plzeňské věznice, se kterou dlouhodobě spolupracují.

„Pokud se výroba rozjede, tak práci získá 70 až 100 vězňů. Právě zaměstnávání odsouzených je jednou z našich priorit,“ potvrdila Petra Kučerová, mluvčí Vězeňské služby ČR. Podle ní využijí k těmto účelům staré i nové pracoviště přímo ve věznici v Plzni.

Společnost Workpress Aviation ale nechce momentálně zastavený letecký byznys opustit. „Letectví nefunguje jako automotive, kde se každý výpadek projeví ze dne na den, vyrábíme i několik let dopředu. Naopak teď spíše vykrýváme výpadky jiných firem,“ uzavírá Jiří Heckel.

Reklama

Doporučované