Hlavní obsah

Podívejte se na novou Tatru. Po třiceti letech znovu zamíří na cestu kolem světa

Tatra pojede na cestách rychlostí až 110 kilometrů v hodině, je to osmiválec.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Expedice Tatra kolem světa 2 začne příští rok v únoru.

Článek

Skoro dva roky příprav. Zajišťování 25 milionů do rozpočtu a spousta dalších překážek, přesto se legenda vrací. Cestovatelé Marek Havlíček a Petr Holeček ve středu v Kopřivnici na Novojičínsku představili model Tatry, která bude od příštího roku brázdit čtyři kontinenty.

Expedice Tatra kolem světa 2 navazuje na výpravu z let 1987 až 1990. Začne příští rok v únoru, organizátoři chtějí za tři roky projet 69 států světa a najezdit okolo 270 tisíc kilometrů. „Bude to největší expedice za třicet let tím, jak se o ní bude psát a mluvit. Hlavním cílem je zprostředkovat poznání a prožitek dalším lidem,“ uvedl jeden z iniciátorů výpravy Marek Havlíček.

K cestovatelskému dobrodružství se totiž přidat může jakýkoli zájemce, který si na výpravu věří a přispěje penězi. Na internetu si zvolí část etapy a délku jízdy. „Je to devět až 21 dní. Tím, že si účastník zaplatí, pomůže zaplatit celou cestu,“ doplnil Havlíček.

Náklady na celý projekt zahrnující cestu i sestavení Tatry čítají 25 milionů korun, většinu peněz zaplatí běžní účastníci výpravy. Svezou se až tři stovky cestovatelů „Očekáváme, že vzbudíme zájem. Tradiční česká značka se znovu podívá do světa,“ přemýšlel další pořadatel akce Petr Holeček.

Od mládí Tatry miluje a původní expedici v roce 1987 dokonce jako kluk vyprovázel ze Staroměstského náměstí. „Někde tam to začalo. Ale plán na uskutečnění expedice se zrodil až v Angole, kde jsme se potkali s Markem,“ doplnil Holeček.

Stálí členové výpravy budou čtyři, ale také oni se dostanou střídavě do Česka, když bude Tatra na oceánu putovat mezi kontinenty.

V autě může najednou cestovat až čtrnáct lidí, spát budou ve speciálních stanech na střeše. „Plánujeme akci skoro dva roky. Samozřejmě ale neovlivníme, co se bude dít za půl roku v Íránu nebo v Mongolsku. Expedice se bude přizpůsobovat aktuálnímu dění. Když někde zapadneme, samozřejmě budou všichni kopat lopatami. Tím se lišíme od cestovky, nebudeme ostatní obskakovat,“ vysvětlil Havlíček.

Zážitky z cest po světě

Po světě už najezdil 400 tisíc kilometrů a poznal asi 130 zemí. „V Bangladéši jsem viděl rodinu, která žije v prostoru 6 × 6 metrů. Jsou šťastní a spokojení, nabízeli mi polovičku svého jídla. To mi hrozně změnilo život, úplně jinak jsem přistupoval k životu a vážil si toho, co mám. Dalo mi to jiný životní směr,“ popsal Havlíček.

Cesta navazuje na výpravu z konce osmdesátých let. Posledním žijícím účastníkem z pětičlenné posádky je Stanislav Synek. Také on ve středu podpořil novou expedici. „Vydávám teď knihu. Člověk se prohrabuje deníky a dalšími materiály a diví se, že je neuvěřitelné, co všechno za tři roky prožil,“ vyprávěl Synek.

Na výpravě musel zvládnout věznění v Guatemale, zažil protesty na čínském náměstí Nebeského klidu, jeden z členů výpravy František Jeniš tragicky přišel o život, když se s ním v Pákistánu převrátil člun. „To byly tři nejsilnější zážitky, ale pokaždé se člověku vybaví něco jiného,“ dodal Synek.

Tehdejší cestovatelé jezdili se speciálně upraveným vozem Tatra T 815 GTC. Jejich nástupci budou mít k dispozici rovněž speciál, vůz Tatra T 815 4×4 v expediční úpravě. Auto má speciální hliníkovou nástavbu vážící pouhých 1 380 kilogramů. „Design auta navrhl Pavel Fuksa. Znázornil všechno, co k cestování patří, tedy dravost, divokost, rozmanitost i dálky,“ pochvaloval si Havlíček.

První výprava vyrazila do světa v roce 1987 a k jejím hlavním úkolům patřila propagace kopřivnické automobilky ve světě. Z cesty měly mimo jiné vzniknout dva celovečerní filmy a televizní seriál. Do Prahy se ale výprava vrátila až v květnu 1990 po pádu komunistického režimu, kdy zájem lidí o ni opadl. Z filmů i seriálu sešlo, vzniklo jen několik knížek a papírové či plastové modely.

Nová Tatra vyrazí na cesty 22. února 2020. „Auto je připravené asi z osmdesáti procent. Čeká nás ještě několik měsíců tvrdé práce,“ dodal Holeček.

Reklama

Doporučované