Hlavní obsah

Pojištění aut brzo zdraží. Pojišťovny nemohou jinak, říká šéf jedné z nich

O pojištění aut mluvil SZ Byznys s šéfem Direct pojišťovny Pavlem Řehákem.Video: Eva Moniová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Ceny pojištění aut budou kopírovat inflační trendy a růst. Není možné platit pořád 3500 Kč za povinné ručení, když mezitím vyrostla průměrná cena opravy z 30 tisíc na 45 tisíc korun, vysvětluje šéf Direct pojišťovny Pavel Řehák.

Článek

Vedle Direct pojišťovny vzniká projekt Direct Auto. Lídr skupiny Pavel Řehák by chtěl auta nejen pojišťovat, ale poskytovat jejich majitelům ucelenou péči „od řidičáku po vrakoviště“. O podobné službě uvažuje i v oblasti nemovitostí.

Vaše pojišťovna sice nejrychleji roste v pojištění nemovitostí a domácností, nejvíc smluv ale máte na pojištění aut. Mluví se hodně o jeho zdražování, bude se dál jeho cena zvyšovat? Jaké jsou pro to důvody?

Vjem zdražování je trochu zkreslený, protože během posledního roku, roku a půl ceny spíš klesaly. Během covidové krize se méně jezdilo a pojistné mělo tendenci spíš stagnovat nebo jít dolů.

Dlouhodobě je to ale problém: když se podíváte na dynamiku růstu cen náhradních dílů, servisních prací, energií, veškerou inflaci, to samozřejmě postihne i pojišťovnictví a likvidaci pojistných událostí. Bude to vyžadovat, aby ceny pojištění bohužel rostly a kopírovaly trend. Není možné platit pořád 3500 korun za povinné ručení, když vám mezitím vyrostla průměrná cena opravy z 30 tisíc na 45 tisíc korun. To není udržitelné – pokud chceme mít stabilní pojišťovny, které umí krýt škody.

Kdy čekáte, že se aktuální inflace projeví v cenách pojištění aut?

Maximálně do pár měsíců. Pojišťovny budou muset rostoucí ceny vstupů reflektovat v ceně nových i obnovených pojistek.

Vidíte v tom obchodní příležitost, nebo naopak ohrožení? Když člověku přijde od pojišťovny dopis, že zdražuje povinné ručení nebo havarijní pojištění, dá se čekat, že se podívá do nějakého internetového srovnávače a zjistí, že jinde jsou třeba levnější. Dá se čekat nějaké přetáčení smluv?

Může se to stát. Ale ceny pojištění šly nahoru i v minulých letech a myslím, že klienti chápali, že to ty pojišťovny bohužel musely dělat.

Pavel Řehák (46)

  • Od roku 2015 spolumajitel a šéf Direct pojišťovny.
  • Od roku 2016 působí v představenstvu neziskové organizace Aspen Institute Central Europe.
  • V roce 2013 založil investiční skupinu VIGO Investments, kterou dosud vede.
  • V letech 2006 až 2013 působil v České pojišťovně, kde se ze zástupce šéfa marketingu postupně vypracoval až na generálního ředitele. Tím byl od roku 2010.

Nicméně je určitý segment klientů víc citlivých na cenu, který tuto otázku řeší každý rok a hledají tu nejlevnější cestu. Podle mě není nejlevnější cesta vždy nejlepší. Direct se nesnaží být nejlevnější pojišťovnou, ale tou, která dodává nejlepší poměr mezi kvalitou péče a férovou cenou. Pro nás je to nekonečné balancování, jak s co největší efektivitou dodávat co nejatraktivnější cenu.

Vy jste se nedávno rozhodli auto nejen pojistit, ale postarat se klientovi o celou situaci s produktem „Můj život s autem“. Jak to bude konkrétně vypadat?

Pro nás je pojištění aut důležitá oblast – my dnes obsluhujeme 450 tisíc aut. Dělá nám obrovskou radost, že nám tolik lidí dalo důvěru a také je to pro nás další příležitost, jak se o klienty postarat i mimo pojištění. Mentálně se nesnažíme být pojišťovna, ale firma, která přináší relevantní služby tam, kde to lidé potřebují. Aby mohli trávit čas tím, čím chtějí, a ne „opruzem“ s pojišťovnou nebo čímkoli jiným.

Klienti po nás žádají třeba i pomoc s technickou prohlídkou, výměnou pneumatik, autoservisem, odtahovkou, asistenční službou apod. Když už se nabourají, chtějí jednoduché řešení situaci v Directím balení, aby se nemuseli o nic starat. Když mají nepojízdné auto, že si mohou bez jakýchkoli skrytých háčků a přemýšlení, starání se o délku opravy apod. vzít náhradní auto a jezdit.

Vedle Direct pojišťovny tak vznikl projekt Direct Auto, co má být síť center péče o auto ve všech krajích Česka. Abychom klientům mohli dávat ucelenou péči „od řidičáku po vrakoviště“.

To je právně samostatná entita?

Ano. Firmy existují vedle sebe, ale chceme to udělat tak, aby to klient neřešil, pro něj to bude prostě Direct rodina, která dodává komplexní péči o auto od začátku do konce. Když budete přemýšlet o tom, kde férově koupit ojeté auto, chceme, aby Direct byl tím zdrojem. Kde víte, že je to prověřené auto, za férovou cenu a s dobrou historií.

Když budete chtít auto prodat, což bude 80 až 100 tisíc klientů z našeho portfolia v příštích 12 měsících řešit, chceme…

…to víte z nějakého průzkumu?

To je relativně snadná matematika.

Zase na to máte excelovou tabulku?

Do excelu se vejde hodně věcí…

Chceme, aby tito klienti měli místo, kde budou vědět, že za auto dostanou férovou cenu, tu nejlepší, jakou mohou na trhu dostat. A že nebudou muset trávit hodiny čekáním na to, až je ze slíbené ceny nějaký prodejce sklepe o deset, dvacet, třicet tisíc, aby na nich vydělal.

Jak to bude cenově? Budou si lidé platit nějaký paušál, nebo budou platit ad hoc za služby, které využijí?

Spíš jednotlivě. Každé to odvětví má svou ekonomiku, která umožňuje, aby si to každý mohl naskládat, jak chce a zrovna potřebuje. Nechceme nikoho nutit do nějakých balíčků – samozřejmě to ale bude možné.

Jsme na začátku, letos jsme začali stavět kostru té sítě, kterou budeme postupně doplňovat.

Kdy odstartujete?

Koupili jsme tři firmy, které tvoří osu té sítě. Prostřednictvím akvizice NH Car a Autotrio Praha máme pokrytou Prahu a střední Čechy. V Brně jsme koupili Autocentrum K.E.I. Umíme tak ty služby poskytovat ve dvou hlavních tuzemských městech, což nám dává možnost pokrýt potřeby asi 60 procent našich klientů.

Během příštího roku chceme pokrýt další minimálně čtyři kraje. Během dvou tří let budeme na dosah ruky všem.

Digitalizační element, to zjednodušení služby, budeme budovat v roce 2022 na základě akvizice těch tří firem.

Direct

  • Direct family je skupina firem, která zahrnuje Direct pojišťovnu, Fidoo a od letošního roku také Direct auto.
  • Celá skupina má obrat ve výši více než 5 miliard korun a obsluhuje 450 tisíc zákazníků.
  • Skupinu vlastní VIGO Investments v čele s Pavlem Řehákem.

Chystáte něco podobného i v pojištění nemovitostí? Mohlo by se to jmenovat Direct bydlení.

Já bych to úplně nekomentoval.

Takže chystáte?

Pokud jsme firma, která se chce o lidi postarat tam, kde je tlačí pata, tak se tím minimálně musíme velmi vážně zabývat.

Reklama

Doporučované