Hlavní obsah

Práce rapidně ubývá, hledá se těžko. Jsou ale tři obory, které nabírají

Data společnosti LMC ukazují, že počet pracovních příležitostí se snížil o zhruba 40 procent. Lidí, kteří hledají práci, ale přibývá.

Reklama

16. 7. 2020 19:43

Podle Úřadu práce se nezaměstnanost za červen pohybuje na 3,7 %, což je pouze o desetinu procenta více než předešlý měsíc. Pracovní portály však hovoří o zcela jiné situaci na trhu práce.

Článek

„My vidíme to, co možná Úřad práce ne. Objeví se u nás i lidé, kteří nemají nárok na podporu, a proto na úřady práce nepůjdou. A nebo jsou ve výpovědích, a proto tam teď ještě nejdou a snaží se zatím si pomoct sami,“ říká datový analytik Tomáš Ervín Dombrovský ze společnosti LMC v rozhovoru pro magazín LMC.

Podle dat, která společnost LMC ve středu zveřejnila, se počet uchazečů, kteří hledají zaměstnání, zvýšil na portálu Jobs.cz o zhruba 25 procent meziročně. Samotných reakcí na práci je pak o 48 procent více než minulý rok. Nabídka práce přitom klesla v červnu o téměř 43 procent, v dubnu dokonce o 60 procent. Zvyšují se také počty reakcí na jednu obsazovanou pozici až čtyřnásobně. To znamená, že na trhu práce je vyšší konkurence.

Rozdílnost v datech Úřadu práce a pracovních portálů vysvětluje Dombrovský v rozhovoru také tím, že lidé příliš nespoléhají na veřejné instituce a snaží se si nejdříve pomoci sami právě přes tyto portály. Podle něj však tito lidé nakonec v nějaké míře na Úřadu práce skončí, stane se tak ale na podzim.

Podle Dombrovského je pak důležité dívat se i na zaměstnanost. Ta meziročně klesla o 0,5 procenta, což je také v důsledku koronavirové krize. Zaměstnanost se také liší v různých skupinách.

„Zaměstnanost žen je pak výrazně nižší než zaměstnanost mužů. U nás je to tak dáno tradičním rozdělením rolí a tím, že ženy často pečují nejen o malé děti, ale i o nemocné blízké. Zaměstnanost žen klesala během krize o trochu rychleji než zaměstnanost mužů,“ říká Dombrovský.

Muži jsou na tom naopak lépe. „Zaměstnanost mužů je extrémně vysoká v České republice. Máme jednu z nejvyšších v Evropě dlouhodobě, a proto klesá také pomaleji,“ dodává Dombrovský v rozhovoru pro magazín.

Další ohroženou skupinou jsou pak studenti. Ti také často pracují na částečný úvazek nebo na dohodu, stejně jako ženy na mateřské. Tento typ úvazku se teď nejvíce eliminuje, kvůli vzniklé situaci s koronavirem. Jistotu nemají ani lidé těsně před důchodem. Podle Dombrovského se tak vrací téma předčasných důchodů.

Co se týče mezd nabízených pozic, ty se drží na stejných hodnotách jako dříve. „To, že je méně nabízené práce, ještě neznamená, že mzdy klesly,“ říká Dombrovský.

„Každá krize, a tohle je ekonomická krize a my jsme na jejím začátku, dopadá na práci personalistů,“ říká Dombrovský. „Když se firmám nedaří, sahají nejdříve do personalistiky, poté je na řadě marketing a produktoví manažeři.“

Stále zůstává, že lidé chybí na pozicích s velmi vysokou a náročnou kvalifikací. Jedná se například o pracovníky v IT či pracovníky s technickým zaměřením. „V některých pozicích je tak stále těžké zaměstnance sehnat a naopak v jiných jsou firmy přímo zaplavené reakcemi,“ říká Dombrovský.

O finanční poradce a pracovníky v pojišťovnictví je však momentálně také velký zájem. Podle Dombrovského to koresponduje se současnou situací a poukazuje to na to, co lidé momentálně potřebují. U pojišťovnictví LMC dokonce eviduje meziroční nárůst pozic o 43 procent.

V první fázi krize byly zasaženy především služby. „Teď vidíme, že jsou zasaženy hlavně průmyslové podniky, výroba a zpracovatelský průmysl jako celek,“ vysvětluje Dombrovský změny na pracovním trhu.

Snížila se ale především dobrovolná fluktuace lidí. „To, co se dramaticky změnilo, je skladba způsobu, jak lidé z té práce odešli. Teď se výrazně snížil počet lidí, kteří dali výpověď, z nějakých 66 procent na podzim na 45 procent teď. A naopak vzrostl počet těch, co dostali výpověď, zhruba se zdvojnásobil. A zvýšil se také počet těch, kterým nebyla obnovena smlouva ze 17 procent na 28 procent,“ vysvětluje Dombrovský v rozhovoru pro magazín LMC.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované