Hlavní obsah

The Guardian: Nová knihkupectví v Evropě dávají prostor ženám

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Reklama

Ženy jako autorky. Ženy jako jejich čtenářky. Nový trend si úspěšně razí cestu Evropou.

Článek

Malé prostory knihkupectví Greta Livraria s úhledně uspořádanými stolky a policemi plnými knih napsaných ženami skrývají velké ambice. Od svého otevření na začátku letošního roku se toto knihkupectví v Lisabonu věnuje výhradně propagaci skupiny, která je většinou společností přehlížena a podceňována - a sice propagaci autorek, tedy žen. Napsal to server listu The Guardian.

Je to „forma historické nápravy“, jejímž cílem je „vyrovnat dlouhodobé rozdíly v prodeji a publikacích, s nimiž se ženy potýkají“, tvrdí zakladatelka obchodu Lorena Travassosová.

Jde o poslední z vlny knihkupectví, která vyrostla po celé Evropě se záměrem dát hlas autorkám, ať už minulým, nebo současným. V Madridu vzniklo v roce 2017 díky crowdfundingové kampani knihkupectví Mujeres & Compaňía, zatímco v Berlíně se knihkupectví She Said věnuje knihám od žen a lidí z komunity LGBT+.

Před šesti lety ve Skotsku spustila Rachel Woodová službu předplatného knih s názvem Rare Birds ve snaze podpořit ženské psaní.

Přestože mezi nejtalentovanějšími světovými spisovateli jsou ženy, Woodová měla dlouho pocit, že úcta k ženské tvorbě zaostává. „Cítím, že ženy píší tak zajímavé a vzrušující věci,“ řekla Woodová. „Rare Birds je příležitost podělit se o to s ostatními lidmi,“ dodala.

Foto: Profimedia.cz

Knihkupectví v Evropě chtějí dát hlas autorkám, ať už minulým, nebo současným.

Jak zájem o předplatné rostl - nyní má členky z více než 20 zemí - brzy následoval kamenný obchod v Edinburghu. Když se prodejna v roce 2021 otevřela, ukázalo se, že poptávka po jiném druhu knihkupectví tu je: O prvním víkendu prodejnu navštívily tisíce lidí.

„Stále dokola nám lidé říkají, jak vzrušující je přijít do knihkupectví a vidět každý centimetr regálu věnovaný ženskému psaní,“ řekla Woodová. „Vizuálně je to velmi působivé,“ dodala.

Prostor je navržen tak, aby se k žánrům, které jsou obvykle považovány za „ženské zájmy“, přistupovalo stejně jako k jakékoli jiné literatuře, řekla Woodová. „S ženami se tak často zachází jako s monolitem, jako bychom všechny měly stejné myšlenky a touhy jen díky tomu, že máme stejné pohlaví,“ dodala. „Když vejdete do obchodu, je vám okamžitě jasné, jak daleko je to od pravdy; škála myšlenek, stylů a zkušeností je obrovská,“ dodala.

V Lisabonu se Greta Livraria stala srdcem komunity, která se v obchodě pravidelně schází, aby oslavila jeho snahu oceňovat a potvrzovat různé perspektivy a utvářet literární krajinu, která lépe odráží společnost.

Reakce návštěvníků jsou převážně pozitivní, řekla Travassosová. Na internetu jsou však ohlasy smíšené. „Na sociálních sítích může být někdy přijetí nepřátelské. Nicméně jednotlivci, kteří obchod navštěvují, projevují skutečnou potřebu tohoto prostoru, což mě utvrzuje v tom, že jsem na správné cestě,“ dodala.

Ačkoli prodej má knihkupectví solidní, zhruba 98 procent nákupů v Greta Livraria činí ženy. „Není to úplně překvapivé, přesto je to nešťastné, protože pro muže by četba knih, jejichž autory jsou ženy, mohla být velmi prospěšná,“ řekla. „Stále však přetrvává názor, že feministické knihkupectví je určeno výhradně ženám,“ dodala.

Také v knihkupectví Rare Birds tvoří ženy většinu zákazníků. Komunita se však postupně rozrůstá o muže, tvrdí Woodová. „Spousta lidí sem zabloudí z ulice, aniž by o našem obchodě cokoli věděli, a prostě si rádi prohlédnou, co se u nás nachází,“ řekla. „Koneckonců dobrá kniha je dobrá kniha,“ dodala.

Reklama

Doporučované