Článek
Silnice mezi Dobříší a Libomyšlí patří mezi ty nejméně bezpečné v kraji. Řidiči musí nejprve v hlubokém lese překonat Hřebeny Brd s několika ostrými zatáčkami a poté projet po nepříliš široké silnici mezi poli.
To by nebylo nic tak nepříjemného, nebýt všech těch kamionů. Těch je tu i v červencové středeční poledne, kdy je provoz v okolí Prahy spíše klidnější, oproti jiným silnicím tohoto typu nezvykle hodně. Jen za několik minut jich lze v protějším směru minout deset.
Jezdí rychle, chybí radar
Důvod je jasný. Řidiči, kteří míří z jihu na západ i sever Čech či do zahraničí, si tudy už roky zkracují cestu mezi dálnicemi D4 a D5, aby se vyhnuli komplikacím spojeným s průjezdem Prahou a případně ušetřili na naftě. A zvláště v době, kdy se objeví problémy na blízkém Pražském okruhu, se dříve klidné vesnice v podhůří Brd promění v dopravní peklo.
„Řešíme to tady pořád. Je to na h*vno,“ říká muž, který se představuje jako Míla. Reportér Seznam Zpráv ho zastihuje u samoobsluhy v Libomyšli, jinak pěkné vesnici s 650 obyvateli, uprostřed hovoru s kamarádem právě o dopravní situaci.
Společně si stěžují na hluk nebo strach o bezpečnost. „Jezdí tudy rychle, navíc nám tady chybí radar. Třeba tenhle určitě nejede padesát,“ ukazuje Míla na jeden z projíždějících kamionů. „Nedaleko je zastávka autobusu, chodí tam děti do školy a ze školy. A přejít je kolikrát problém,“ doplňuje ho kamarád Michal.
Obce, jako je Libomyšl, na takový provoz jednoduše nejsou stavěné. „Před třiceti lety jsem tady jezdil se psem na volno na kole. Projela tady za den tři auta. Teď vidíte, jak to vypadá. V tamté zatáčce, když se potkají dva kamiony nebo kamion s autobusem, tak to úplně zablokují,“ říká Michal.
Není tedy divu, že zrovna z Libomyšle loni na podzim vzešla petice, která žádá Středočeský kraj o zákaz tranzitní nákladní dopravy v oblasti.

Kamion v jedné z úzkých zatáček v Libomyšli.
Může se to ještě zhoršit
Podle 1660 lidí, kteří petici podepsali, silnice „nevyhovuje provozu těžké nákladní automobilové dopravy z hlediska směrového vedení, šířkového uspořádání i stavebního stavu“.
„V důsledku toho dochází k ohrožování bezpečného pohybu chodců, cyklistů, obyvatel pohybujících se u svých domovů, ale i dětí při cestě do škol, k výraznému zatížení hlukem, prachem, imisemi, otřesy v obytných domech stojících podél silnic, dále k neúměrnému opotřebení a poškozování povrchu komunikací, mostů, vlakových přejezdů, ale i poškozování soukromého majetku obyvatel (poškození statiky, znečištění fasád domů),“ píše petiční výbor.
Podle autorů petice se navíc bude zatížení kamiony dále zhoršovat, a to kvůli plánům Ředitelství silnic a dálnic na rozšíření D5 před Prahou.
Na stranu protestujících se přidali i starostové dotčených obcí - Dobříše, Hostomic, Jinců, Hluboše, Lhotky, Neumětel, Lochovic a Libomyšle. „Řešíme to asi pět let. Ze studie, kterou jsme si nechali vypracovat od ČVUT, vyplynulo, že kolem zámku za den projede průměrně 300 nákladních aut,“ uvedl starosta Dobříše Pavel Svoboda. V krizové dny to ale může být i násobně více.
Uznává, že i v oblasti se nacházejí podniky, kam dojíždějí kamiony, a řidiči tedy nemají jinou možnost, než tudy projet. Upozorňuje ale, že podle zmíněné studie tvoří 56 procent kamionů mezinárodní tranzitní doprava. A ta zde podle starosty nemá co dělat.
„Zákon o pozemních komunikacích, paragraf 5 říká, že pro mezinárodní dopravu jsou určeny dálnice a silnice prvních tříd. Po těch našich by tedy jezdit neměla,“ argumentoval Svoboda.

Kamion v Dobříši.
Zákaz není řešení, říká kraj
O situaci jednali starostové obcí v reakci na petici se zástupci kraje včetně hejtmanky Petry Peckové (STAN) v červnu. Návrh zakázat tranzitní kamionovou dopravu přes oblast ale vedení regionu odmítá, podle něj by nic nevyřešil. Nabízí proto jiné cesty.
„První je spolupráce s nově vzniklou Inspekcí silniční dopravy (INSID) a Policií ČR, další je výstavba obchvatů měst a obcí, tam ale bohužel často narážíme na odpor místních a problémy s výkupy pozemků anebo zavedení mýtného systému na silnicích II. tříd. V dlouhodobém horizontu by problém na Dobříšsku, ale i jinde v regionu, mohla definitivně vyřešit nová dálnice D99, jejíž výstavba je plně v rukou státu,“ řekl radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek (ODS).
Zmíněná Inspekce silniční dopravy, která funguje v terénu teprve měsíc, právě do Dobříše vyrazila už na čtyři kontrolní akce. Inspektoři hlídali zvláště to, zda řidiči dodržují dobu jízdy a odpočinku, ale také technický stav kamionů nebo rozměry nákladu. „Zjištěná porušení zásadně nevybočovala z běžného standardu,“ uvedl mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.
Inspektoři na místě budou působit i dále. „Kontrolní činnost má i svůj psychologický efekt. Řidiči si rychle předávají informace o přítomnosti inspektorů (například přes vysílačky či sociální sítě) a často se kontrolám vyhýbají, což samo o sobě snižuje zátěž obcí,“ vysvětluje Jemelka, jak může akce pomoct.
Možné zákazy odmítá i Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. „Předně je problematické určit, co je již tranzitující kamion a co kamion, který pouze řeší dopravní obslužnost místních a blízkého okolí. Problém je jistě i technického rázu, kde kamion zastavit, zkontrolovat a otočit,“ uvedl mluvčí Martin Felix.
Přístup řidičů kamionů hájí. „V neposlední řadě činí průjezd mezi například Dobříší a Žebrákem po spojnici dotčené 27 kilometrů. Objížďkou přes Prahu a již tak přetížený okruh je to 77 kilometrů, což znamená o 50 kilometrů více spáleného paliva. Tyto situace jsou nepříjemné pro obě strany a bohužel nemají jednoduché řešení,“ dodává mluvčí.
Podle starosty Dobříše Svobody se nyní chystá další kolo jednání. Tentokrát i se zástupci policie a dopravními experty. „Hledáme cestu kompromisu. Uvidíme, jaké řešení se nám podaří zavést,“ řekl.