Hlavní obsah

Pražská vláda sepsala, co chce stavět. Na výsledky si Pražané počkají léta

Reportáž o chystaných změnách v dopravě v Praze. (Video: Jaroslav Gavenda, Seznam.cz)

Nová pražská koalice po týdnech jednání dokončila program v oblasti dopravy. Závazný dokument, který má Seznam k dispozici, neslibuje naplno rozjet existující klíčové dopravní projekty.

Článek

Nejdéle a nejkomplikovaněji ze všech oblastí trvalo příští pražské koalici dohodnout se na tom, jaké tratě, podzemní dráhy, silnice a cyklostezky se budou příští čtyři roky v hlavním městě stavět.

V programu v oblasti dopravy se ladilo doslova každé slovíčko více než tři týdny. Koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu totiž dobře ví, že právě doprava bude jedním z hlavních kritérií, podle kterých budou voliči její působení v čele metropole v příštích volbách hodnotit.

Dokument, který má Seznam celý k dispozici, se v mnoha ohledech shoduje s tím, co si před čtyřmi roky v oblasti dopravy předsevzala minulá pražská vláda v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou. Například věta o prosazení „nejprůchodnější varianty severní části Pražského okruhu“ je prakticky totožná.

(Video: Seznam.cz)

Důvod je zřejmý – právě u nejdůležitějších a nejnáročnějších projektů jako právě dokončení pražských okruhů, spojení s letištěm nebo nová trasa metra se nepokročilo tak, jak předchůdci nastupující pražské koalice slibovali a předpokládali.

Nová pražská rada v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem nyní připouští, že dokončit se podaří jen minimum projektů. Jejich úlohou bude začít a připravit maximum možného.

1. Pražský okruh a koordinátor

Ani třicet čtyři let od doby, kdy v Praze otevřeli první úsek dálničního obchvatu kolem metropole, není dílo kompletní. A nebude ani po uplynutí mandátu nastupujícího zastupitelstva.

To se zavázalo pokračovat v započatých přípravách přes dvanáct kilometrů dlouhého úseku spojujícího Běchovice s dálnicí D1. Ambicí by mělo být začít reálně s výstavbou, kterou ovšem neřídí Praha ale stát.

Pro nové vedení Prahy bude také klíčové definitivně stanovit, kudy povede zbylých asi třicet kilometrů kolem severního okraje metropole. Zmíněnou „nejprůchodnější variantu“ má pomoci najít nově zřízený koordinátor.

„Bude mít jediný úkol: Odblokuje přípravu výstavby Pražského okruhu,“ vysvětluje dokument, za jehož plnění bude osobně odpovědný nový radní pro dopravu Adam Scheinherr z Prahy sobě.

Nový koordinátor bude mít na starosti komunikaci s dalšími „hráči“: ministerstvem dopravy, Ředitelstvím silnic a dálnic, Středočeským krajem, ale také zástupci dotčených obcí a městských částí.

„Podpoříme řešení okruhu, které se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, bezpečnosti dopravy, nákladů a termínu realizace,“ slibuje dále budoucí pražská rada. Najít průsečík těchto požadavků bude jeden z nejtěžších úkolů, které na ni čekají. A mimo jiné naplno prověří pevnost koalice.

2. Městský okruh 

Ani vnitřní neboli Městský okruh se v následujících čtyřech letech dokončit vedení Prahy určitě nepodaří. Slibuje však, že bude pokračovat v přípravách, se kterými začali jeho předchůdci. Tedy především v plánování tunelového komplexu Vlasta, který má navázat na Blanku.

Definitivně pod stůl tak nejspíš spadnou úvahy, aby se součástí okruhu staly stávající povrchové komunikace, které by nahradily násobně dražší podzemní variantu.

Pokračovat také má budování důležité Radlické radiály.

Do dokončení vnitřního okruhu je ale daleko a doprava v Praze kolabuje už nyní. Nová rada to chce řešit především zvýšením kapacity stávajících nejvytíženějších křižovatek tak, aby byla existující infrastruktura využívána co nejefektivněji.

Méně hluku a emisí z výfuků slibují noví radní také obyvatelům v okolí ulice V Holešovičkách, zvažují totiž její částečné zahloubení.

3. Parkování

Stejně jako předchozí vedení Prahy, kterému se to ovšem příliš nepovedlo, slibuje i to nastávající významný nárůst parkovacích míst pro dojíždějící řidiče. „Investujeme 2 miliardy do rozvoje parkovišť P+R,“ píše se v programové koncepci.

Otázkou ale zůstává kde. Snahy rady v čele s náměstkem pro dopravu Petrem Dolínkem totiž ztroskotaly zejména na tom, že město nemělo vhodné pozemky. Bez záchytného parkoviště tak stále zůstává například celá Praha 6, přes kterou kvůli tomu denně projíždějí desítky tisíc dojíždějících Středočechů.

Rozšiřovat chce nová rada také parkovací zóny. Podobně jako v případě Pražského okruhu zřídí také pro oblast parkování nový orgán – komisi pro parkování. „Ta bude řešit vylepšení současných parametrů tak, aby byl systém uživatelsky příjemnější a ekonomicky motivační a vedl ke zvýšení počtu parkovacích míst pro rezidenty,“ píše se v koncepci.

Zejména v širším centru by nedostatek míst pro parkování měla řešit i slibovaná dohoda s majiteli obchodních center. S nim chce nové vedení města vyjednat, aby v jejich velkokapacitních parkovištích mohli přes noc parkovat lidé bydlící v okolí.

4. Metro D

Nové vedení Prahy slibuje, že během následujících čtyř let začne s ražbou prvních desítek metrů tunelů nové linky do Písnice. Zároveň by mělo dokončit výkup potřebných pozemků nad nimi. Aby nové stanice dopadly vizuálně lépe než ty na pátém úseku linky A do Motola, má podoba stanic na déčku vzejít z architektonické soutěže.

5. Mosty

Jestli se něco stalo smutným mementem, které zůstalo po vládě týmu Adriany Krnáčové, pak je to stav pražských mostů. Většina z nich jsou v havarijním stavu a čeká je náročná a nákladná obnova.

Radovat se můžou fanoušci originální podoby Libeňského mostu. Ten by měl být obnoven v původní podobě a parametrech. Ostatně, nový pražský radní Scheinherr patřil mezi hlavní odpůrce zbourání unikátní dopravní památky.

Ambice nové rady ale nekončí u rekonstrukce a údržby stávajících pražských mostů. Vltavu by v budoucnu měly překlenout hned dva nové mosty. Podobu Dvoreckého mostu z Prahy 4 na Prahu 5 odsouhlasilo ještě předchozí vedení a to nastupující slibuje, že zahájí jeho výstavbu.

Připravovat chce začít také Rohanský most, který by měl v budoucnu představovat alternativu pro řidiče jedoucí mezi Karlínem a Holešovicemi. A bude také jedinou variantou v době, kdy se začne s kompletní obnovou zmíněného Libeňského mostu.

Lepší spojení pro pěší pak slibuje zbudování lávky na Štvanici, do Troji a mezi vítkovskou promenádou a Balabenkou.

6. Cyklodoprava

Zlaté časy mají v následujících čtyřech letech nastat pro milovníky městské cyklistiky. Budovat se mají další cyklopruhy, hlavní cyklotrasy pak na sebe mají navazovat a propojit Prahu křížem krážem i se Středočeským krajem. Dohlídnout na to má další nově zřízený koordinátor.

Slibem, který nové vedení opět přebírá od svých předchůdců, pak je podpora projektu sdílení kol, které už funguje v mnoha evropských metropolích. V Praze se ho dosud zrealizovat ve velkém nepovedlo.

7. Na letiště po kolejích

Rozjet by se také měla chystaná výstavba železničního spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla. Nová rada nechce nijak měnit dosud odsouhlasené trasování, které by přes část Prahy 6 mělo vést pod povrchem.

Stejně jako u okruhu ovšem nejde o investici města, ale v tomto případě Správy železniční dopravní cesty. Za Prahu bude na „maximálním urychlení výstavby“ tratě, která má přes letiště pokračovat až do Kladna, lobbovat další speciální koordinátor.

8. Dostupnější MHD

Přesto, že předchozí pražské zastupitelstvo dodrželo slib a výrazně snížilo cenu ročního kupónu na městskou dopravu, zůstává 3 650 korun jednorázově pro nemálo Pražanů příliš velkou položkou do rodinného rozpočtu.

V plánu jsou proto další změny. Na tom, zda by mělo být možné pořídit roční Lítačku na splátky, nebo by se měla snížit cena měsíčního kupónu z 550 na 400 korun, se však koaliční partneři stále nedohodli. Napovědět má připravovaná analýza dopravního podniku, která má zhodnotit finanční dopady obou opatření.

Uživatelsky příjemnější má být nákup jízdenek, které by nově mělo jít zaplatit i platební kartou.

Snazší cestování tramvají by příští vedení Prahy chtělo pro hendikepované, seniory nebo rodiče s kočárky. „Zpracujeme analýzu možnosti zavedení pouze nízkopodlažních nebo částečně nízkopodlažních tramvají,“ zavazuje samo sebe příští vedení.

Už teď je ale jasné, že by šlo o velmi nákladný plán. Ze současných 824 souprav, které aktuálně pražský dopravní podnik vlastní, jich má bezbariérovou úpravu pouze 380.

Doporučujeme

Reklama