Hlavní obsah

Přepravu nástupního mola přes Máchovo jezero dnes zhatil silný vítr

Foto: Seznam Zprávy

.

Reklama

Za pomoci jeřábu se dnes navrátila na hladinu Máchova jezera dvě sedmimetrová plovoucí nástupní mola využívaná pro lodní dopravu.

Článek

Neplánovaně obě zůstala u Valdštejnské plovárny poblíž Klůčku, i když obvykle tam je jen jedno. Silný vítr ale zhatil přepravu toho druhého na druhou stranu jezera pod kopec Šroubený. Molo odtáhne loď Hynek, až budou příznivější podmínky, řekl Vladimír Reichert ze společnosti Regata Máchovo jezero, jež lodní dopravu na jezeře zajišťuje.

Jiná cesta, jak dostat molo na druhou stranu jezera, podle něj není. „Pod Šroubený se nedostanou jeřáby, protože přístaviště je v lese a na skalách a neměly by molo jak dát na vodu,“ uvedl Reichert. Přeprava přes jezero podle něj trvá obvykle od půl hodiny do dvou a půl podle klimatických podmínek. „Je to náročné, když fouká vítr, protože molo klade obrovský odpor,“ řekl.

V nárazech měl dnes vítr skoro 30 kilometrů v hodině, hraniční pro přepravu je 20 kilometrů v hodině. „Dnes se dělají čepice na vlnách a je to proti větru. To bychom neodtáhli,“ řekl kapitán Hynka František Hartig. Ve flotile pro Máchovo jezero jsou sice lodě se silnějším výkonem, výhodou Hynka je ale jeho lepší ovladatelnost, která je důležitá pro manipulaci s molem při přistávání pod Šroubeným.

Plovoucí mola slouží jako nástupní a výstupní pro pravidelnou lodní dopravu na jezeře. Na trase je osm zastávek, napevno je upevněno molo na šesti z nich a plovoucí na dvou. „Na zimu je vyzvedáváme z jezera kvůli tomu, aby nám je nepoškodil led, a na jaře vracíme,“ uvedl Reichert. Za obvyklých podmínek by už lodní sezona na jezeře začala na konci března. Kvůli protikoronavirovým opatřením to ale zatím není možné. Loni mohly lodě začít jezdit až v polovině června. „Příjem do té doby byl nula a tím pádem jsme měli ztrátu řádově zhruba 20 procent proti průměru desetiletému,“ uvedl Reichert. Výletní flotila na Máchově jezeře má čtyři lodě, loni přepravily kolem 20.000 turistů. Jezero je jediným místem v Libereckém kraji, kde mohou plout velké výletní lodě.

Propad v příjmech se musí podle Reicherta řešit zvýšením jízdného za okružní plavbu, základní cena pro letošní sezonu stoupne ze 150 na 190 korun. Společnost musela také propustit jednoho kmenového a o 11 snížit počet sezonních pracovníků. Zaměstnává nyní 34 lidí. Kromě lodní dopravy provozuje Regata u jezera i Autokemp Klůček, v němž se může najednou ubytovat až 2500 lidí včetně návštěvníků se stany. „Abychom dohnali ztráty v lodní dopravě, tak se snažíme rozšiřovat kapacity v kempu. To znamená kapacitu ubytování včetně navýšení možnosti napojení karavanů a obytných vozů na elektřinu,“ uvedl Reichert. Kapacita pro karavany by měla podle něj stoupnout z 20 na 40 míst. Zájem o ubytování je vysoký i za současných vládních protikoronavirových restrikcí, kdy musí být kemp zavřený. Chatky na léto jsou takřka všechny zamluvené. Lidé si blokují i termíny na květen a červen. „Přijeli by ale, jen pokud se opatření rozvolní,“ dodal Reichert.

Reklama

Doporučované