Hlavní obsah

Přípravy českého předsednictví EU nabírají zpoždění

Foto: Profimedia.cz

Premiér Andrej Babiš připravuje s vládou předsednictví EU. Protože se ho Česko ujme v roce 2022, není jisté, zda u toho Babiš jako člen vlády bude.

Reklama

3. 1. 7:00

Česko bude EU předsedat v druhé půlce roku 2022. Babiš připravil štědrý rozpočet na marketing. Hledá se slogan i logo.

Článek

Vláda Andreje Babiše nedodržuje vlastní jízdní řád příprav českého předsednictví Evropské unii.

Letos měli ve Strakově akademii například v plánu zvolit motto i logo půlroční akce, kdy budou čeští politici řídit sedmadvacítku. Teď, na konci roku, ale kolem výběru obojího mlží.

Na marketing a komunikaci předsednictví má přitom Babiš naplánovaný velkorysý rozpočet. O přípravách ale komunikuje méně než strůjci české premiéry v čele EU z roku 2009, tedy vláda Mirka Topolánka.

Česko bude předsedat EU v druhém pololetí roku 2022. A Češi mají co napravovat. Před jedenácti lety to skončilo debaklem - pádem vlády a soudy kvůli ztraceným stamilionům v kauze ProMoPro.

Vše prý podle plánu

Přípravy předsednictví zastřešuje Úřad vlády, tedy lidé premiéra Babiše. V létě úřad vyhlásil veřejnou soutěž na motto předsednictví, do kterého se mohl se svým nápadem zapojit úplně každý.

Už v červenci mluvčí vlády Jana Adamcová informovala, že dorazilo 117 návrhů, k tomu se přidalo dalších 70 z odborných a oficiálních kruhů. Vybrat vítězné motto podle ní měla vláda během podzimu.

„Výběr motta pokračuje podle plánu ruku v ruce s výběrem loga a grafického stylu. Motto bude dle konvence představeno těsně před zahájením předsednictví, tedy s velkou pravděpodobností nikoli v roce 2020,“ sdělila nyní Seznam Zprávám mluvčí vlády. Na dotaz, kdy bude vybrané, neodpověděla.

Dodala jen, že postup současné české vlády odpovídá unijním zvyklostem. „Pro srovnání: Motto předsednictví v roce 2009 schválila vláda v únoru 2008,“ dodala.

„Evropa bez bariér“ vol. 2

Tato informace je ale podle otevřených zdrojů minimálně nepřesná.

V roce 2009 předsedali Češi sedmadvacítce s mottem „Evropa bez bariér“. Na oficiálním webu českého předsednictví 2009 www.eu2009.cz se ale doslova píše, že „motto českého předsednictví ‚Evropa bez bariér‘ bylo schváleno českou vládou již v únoru 2007“.

V útrobách webu Úřadu vlády lze také dohledat historickou tiskovou zprávu z dubna 2007 k prioritám českého předsednictví, která motto také zmiňuje - tedy bylo v té době již veřejné.

Oproti prvnímu českému předsednictví tak mají aktuální přípravy minimálně v představení motta skluz. Bylo známé téměř dva roky před jeho startem. Nyní do začátku předsednického reparátu zbývá rok a půl a motto zveřejněno nebylo.

Motto předsednictví je standardní a v podstatě povinnou náležitostí, kterou se prezentují všechny země v čele Unie. Například Německo do konce roku šéfovalo sedmadvacítce pod sloganem „Společně. Znovu posílit Evropu“. Portugalsko ho pak nahradilo s mottem „Čas jednat: spravedlivá, zelená a digitální obnova“.

Čtenáři si možná vybaví ještě jeden slogan z doby předsednictví, které měla před jedenácti lety na starosti vláda Mirka Topolánka: „Evropě to osladíme.“

Tento provokativní výkřik byl ale pouze sloganem reklamní kampaně k předsednictví - určeným pro české publikum. To opravdu představila vláda až krátce před samotným předsednictvím, v září 2008. Nešlo ale o oficiální motto, kterým se předsednická země prezentuje na půdě EU a mezinárodně.

Kreativní image Česka

Každé unijní předsednictví má také své logo a vizuální styl, který se objevuje na všem, co předsednická země produkuje - na dárkových předmětech, webových stránkách či na dokumentech, které se rozdávají novinářům z celé Evropy.

V zásadě jde o to, že předsednictví je příležitostí nejen prosazovat politická témata důležitá pro šéfující zemi, ale i podpořit kreativní image a dobrou pověst země.

„Logotyp předsednictví bude vybrán formou soutěže, která bude s ohledem na klíčový význam výběru logotypu uspořádána v poměrně velkém časovém předstihu před zahájením předsednictví,“ stojí ve vládní strategii komunikace českého předsednictví, kterou mají Seznam Zprávy k dispozici.

I mluvčí vlády Jana Adamcová v létě avizovala výběr loga v brzké budoucnosti. „Do oblasti komunikace spadá vedle motta také výběr loga a vizuálního stylu, k němuž by mělo dojít do konce roku 2020,“ uvedla tehdy.

Jako za Topolánka

Podle webu Úřadu vlády však dosud žádná zakázka, která by se týkala vytvoření loga a vizuální podoby předsednictví není. Ani volně na internetu není k dohledání případně vypsaná soutěž na předsednické logo.

Mluvčí Adamcová na dotaz, jak soutěž probíhá, neodpověděla.

„S ohledem na zvolenou koncepci realizace předsednictví se snažíme o maximálně účelné, hospodárné a efektivní vynakládání finančních a dalších zdrojů, které máme k dispozici. proto jsme i s ohledem na logo a grafický styl zvolili řešení, které je v souladu s touto koncepcí, přičemž přípravy probíhají podle plánu,“ uvedla jen obecně mluvčí.

Znovu se odvolala na to, že inspirací je Babišovi vláda Mirka Topolánka - tedy že logo se představí až krátce před zahájením předsednictví.

Znovu v archivu je ale k dohledání, že tehdejší vládnoucí garnitura o těchto aktivitách komunikovala - tehdejší vicepremiér pro Evropu, dnes europoslanec za ODS Alexandr Vondra, měl v červenci 2007 tiskovou konferenci k vyhlášení soutěže na předsednické logo. Tedy rok a půl před předsednictvím v roce 2009, tedy zhruba v tuto dobu ve vztahu k předsednictví v roce 2022, tato soutěž již běžela.

Peníze na marketing

Přípravy předsednictví nepochybně poznamenala covidová pandemie, kterou vláda musí řešit v krizovém režimu. I kvůli ní a potřebným úsporám padl například plán koupit v Bruselu dům pro české diplomaty a úředníky pro předsednictví. Covid a jeho ekonomické důsledky se také zásadně promítají do politických témat Unie.

Mlha kolem příprav předsednictví může souviset i s tím, že Andrej Babiš připravuje předsednictví pro příští vládu, o jejímž složení rozhodnou volby do Poslanecké sněmovny na podzim v roce 2021. Nemá tak jistotu, že bude tím premiérem, který bude v centru evropské pozornosti od července 2022.

Premiér Babiš si dává záležet na tom, aby všem bylo jasné, že na předsednictví EU ho zajímá jediné: jak na něm ušetřit.

Už loni připravil silně utažený rozpočet pro celé předsednictví - 1,24 miliardy korun, což je skoro třikrát méně, než se utratilo v roce 2009. Tento zeštíhlený rozpočet nedodržel ale v oblasti PR a komunikace předsednictví, na něj plánuje vydat necelých 86 milionů. Konečný účet PR předsednictví v roce 2009, tedy už včetně výdajů posbíraných v jeho běhu, byl asi 120 milionů korun.

Hnutí ANO v politice výrazně sází na marketing. Babiš se - jako žádný jiný český politik - obklopuje vlastním PR týmem složeným ze špičkových marketingových specialistů.

Babišova vláda naopak během podzimu vypsala veřejné zakázky týkající se pořádání summitů. Například v září roku 2022 se v Praze čeká jednání hlav států a vlád všech sedmadvaceti členských zemí Unie.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované