Hlavní obsah

Průzkum: české firmy začínají opět více vyvážet

Foto: Getty Images

Ilustrační fotografie.

Reklama

6. 8. 21:16

V červnu se oproti květnu český vývoz do zahraničí zvedl o 12 procent. Vyplývá to z průzkumu Svazu průmyslu a dopravy České republiky, který provedl na konci června. Nejvíce český zahraniční obchod brzdilo omezené cestování.

Článek

Český zahraniční obchod se postupně zotavuje z propadu, který způsobila koronavirová krize. V červnu se český vývoz ve srovnání s květnem zvýšil o 12 procent a dosáhl téměř stejných hodnot jako v minulém roce.

V celém prvním pololetí se kvůli opatřením proti šíření koronaviru český export propadl o 14 procent. Nejvíce poklesl vývoz do Španělska, a to o 28 procent. Dalšími klíčovými zeměmi, kam Česká republika vyváží, je Francie, kde se český export snížil o 24,5 procenta, dále se snížil i do Velké Británie o 23,5 procenta a do Turecka o 20 procent.

Důvody a míru propadu zahraničního obchodu ilustruje průzkum Svazu průmyslu a dopravy České republiky, kterého se na konci června zúčastnilo 121 exportních firem. „Výpadek zahraničních zakázek v souvislosti s pandemií covid-19 zaznamenaly tři čtvrtiny účastníků průzkumu. O více než čtvrtinu zahraničních zakázek přišlo 61 procent účastníků průzkumu,“ říká ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy Lukáš Martin.

S největšími problémy se potýkali čeští exportéři s vývozem do Itálie, Ruska, Spojených států, Francie a obecně do Asie. Chtějí však na tyto zahraniční trhy dále vyvážet, až krize odezní. Podle Martina pro ně největšími překážkami bylo omezené cestování do zemí obchodních partnerů, rušení výstav a veletrhů a také nemožnost vysílat pracovníky k zákazníkům kvůli dokončení zakázek. „Více než polovina respondentů ale také uvedla, že se musela potýkat s nově zaváděnými obchodními překážkami, které státy zdůvodňovaly ochranou před koronavirem,“ dodává Martin.

Menší dopad měla pandemie na dovozce. 57 procent účastníků průzkumu SPČR uvedlo výpadky na straně dodavatelů. V souvislosti s opatřením proti koronaviru přišlo 26 procent z nich o více než čtvrtinu dodávek. „Nejvíce se dovozci potýkali s výpadky dodávek z Itálie, Číny a zbytku Asie, z Polska a Španělska. Skoro tři čtvrtiny respondentů ale neuvažují, že by hledaly nové dodavatele v jiných zemích nebo regionech,“ uvádí Martin.

Polovina firem už na krizi zareagovala investicí do digitalizace svých obchodně podnikatelských aktivit, jelikož se ukázalo, že se těmto společnostem podařilo přečkat pandemii lépe. Pokud by měla omezení v obchodu přetrvávat, dvě třetiny exportérů zvažují, že využijí možnost prezentace na online veletrzích či B2B setkáních. „Důležité je, aby stát exportéry podporoval. Z průzkumu vyplývá, že za nejvýznamnější podporu při obchodních aktivitách považují firmy zejména vyhledávání nových příležitostí a společné účasti na výstavách a veletrzích v zahraničí,“ vysvětluje Martin.

Pokles průmyslu v červnu zpomalil na 11,9 procenta a vylepšil trend zmírňujících poklesů. V dubnu to bylo o 33,7 procenta, v květnu pak o 25,7 procenta. Celkově za druhé čtvrtletí český průmysl meziročně klesl o 23,7 procenta.

„Jde o nepříznivý vývoj, který bychom ještě na začátku roku vnímali velmi negativně, ovšem ve srovnání s dubnem poznamenaným tvrdými restriktivními opatřeními jde již jen o třetinovou hodnotu poklesu. Červnové výsledky obecně ilustrují, jak se ekonomika ze zmrazení na začátku pandemie postupně zvedá,“ komentuje ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslav Čížek.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené