Hlavní obsah

Prý se málo cestuje? Airbnb roste, lidé si rezervují celé měsíce

Foto: Sreality.cz

Ilustrační foto.

Reklama

5. 9. 2020 7:05

Airbnb po dlouhých měsících půstu může zase slavit. Společnost totiž zaznamenala nárůst rezervací a hlásí, že obliba roste hlavně u těch dlouhodobých.

Článek

Společnost Airbnb odhalila své výsledky rezervací za červen. Ty navzdory očekávání odborníků ve skutečnosti meziročně vzrostly. Nízká čísla čekali asi všichni hlavně poté, co pandemie koronaviru významně ztížila cestování a nabourala tak plány celého cestovního byznysu.

Šéf Airbnb Brian Chesky v rozhovoru pro CNN navíc prozradil překvapivý trend – zájem u nich totiž roste zejména u dlouhodobých pobytů. „Je tu opravdu nový trend, kdy se cestování a bydlení začínají stírat,“ řekl pro CNN. „Lidé rezervují pobyt na několik týdnů nebo dokonce měsíců najednou.“

Klienti, kteří se rozhodli těchto dlouhodobých pobytů využít, cestují podle Cheskyho v průměru do maximálně tři sta mil (zhruba 500 km) vzdálených destinací, kde i vzhledem k rostoucímu trendu práce z domova setrvávají i několik týdnů. „Je to něco, co bylo pro Airbnb opravdu velkým a vítaným překvapením,“ dodal pro americkou CNN.

Podle jeho vyjádření Airbnb využívají zejména lidé, kteří chtějí vyměnit pobyt v hotelu za „přátelštější a sociálnější alternativu“ ve velkých městech.

Právě poslední úspěšné měsíce tohoto rychle rostoucího podniku pobídly k dalšímu plánování debutu na akciovém trhu – ten má přijít ještě v tomto roce.

„Začali jsme letos plánovat vstup na burzu, ale poté, co zasáhla pandemie, se zdálo nepředstavitelné, že by k tomu opravdu došlo,“ popsal Chesky. A jeho skeptickému pohledu se nelze divit. Vždyť právě podnikání společnosti jen za prvních šest týdnů řádění viru pokleslo o celých 80 procent.

Americké banky Morgan Stanley a Goldman Sachs tento krok společnosti podporují. Už dříve však varovaly, že neexistuje „žádná záruka“, že Airbnb do konce roku, vzhledem k složitějším podmínkám, burzovní zvon uslyší.

Chesky prozatím odmítl mluvit o načasování nebo hodnotě nabídky akcií. Společnost Airbnb také zvažovala vstup na burzu prostřednictvím přímé kotace, což je proces, při kterém se neprodávají nové akcie. Již existující akcie mohou například prodat současní investoři.

V dubnu pak získala od investorů dvě miliardy dolarů (45,5 miliardy Kč). Jedna z dohod ohodnocuje celou firmu na 18 miliard dolarů. Na začátku března se firma v rámci svého interního ocenění ohodnotila na 26 miliard dolarů, zatímco ještě v roce 2017 investoři otipovali firmu na 31 miliard dolarů.

Airbnb

Airbnb je považována za jednu z největších soukromých firem v USA. Podnik sídlí v San Francisku a své služby začal oficiálně nabízet 11. srpna 2008 pod názvem AirBed & Breakfast (nafukovací matrace & snídaně), který pak zkrátil na Airbnb.

Je to asi měsíc, kdy firma na krátkodobé ubytování ohlašovala možnost vstoupit na burzu prostřednictvím fúze se specializovanou společností SPAC. To je jeden z méně obvyklých způsobů vstupu na akciový trh, je ale čím dál oblíbenější.

„Oslovili nás lidé, kteří nám představili nějaké možnosti,“ řekl Brian Chesky. Dodal, že Airbnb zvažuje vše, dál o tom nechtěl spekulovat.

Investiční společnosti specializované na akvizice (SPAC), nazývané také blank-check, jsou firmy bez konkrétního obchodního plánu nebo účelu. Zpravidla jen učiní primární veřejnou nabídku (IPO) akcií a takto získané peníze, případně v kombinaci s úvěrem, použijí k nákupu jiné firmy, obvykle do dvou let. Koupené firmy tak prostřednictvím akvizice automaticky vstoupí na burzu.

Firmy označované jako SPAC se proto ukázaly jako rychlá cesta na akciový trh pro společnosti, které se obávají zdlouhavého procesu primární veřejné nabídky akcií. Investoři, kteří kupují akcie SPAC, předem nevědí, jakou firmu koupí.

Jak se tedy společnost na burzu dostane, zatím není pro veřejnost jasné. Dá se však očekávat, že by tento zásadní krok mohl přijít už letos.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované