Hlavní obsah

Psí jogurty a brouci. Chovatelé začali dbát o zdravou stravu mazlíčků

Foto: Shutterstock

Hmyzí proteiny jsou trendem také ve zvířecí stravě.

Reklama

13. 5. 10:26

Krmiva s hmyzím proteinem, jogurty pro psy nebo maso s bylinkami. Chovatelé obracejí v pandemii své mazlíčky na zdravé stravování.

Článek

Covid akceleroval trend zdravé výživy nejen u lidí, ale i u domácích zvířat. Chovatelé si připlácejí za prémiová krmiva. Více lidí si v této době zároveň pořizuje zvířecího společníka.

Českým výrobcům krmiv se loni dařilo. Jeden z předních tuzemských specialistů na zdravé zvířecí stravování Yoggies loni meziročně v prodejích rostl o 40 procent. Za dva roky se obrat firmy, která exportuje do osmi zemí, zdvojnásobil na zhruba 200 milionů korun.

„Zákazníci se začali starat více o zdraví nejen své, ale i svých mazlíčků, čili se začali více zajímat o zdravá krmiva,“ říká majitel a ředitel Jiří Švihák.

Celý článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Trend zdravé stravy není u zvířat nový, ale v časech pandemie akceleroval. Yoggies vyrábí například krmiva s probiotiky, první jogurty pro psy a kočky nebo krmiva s hmyzím proteinem, která na trh loni uvedla také značka VAFO. Novinkou je také používání konopného nebo makového oleje.

Zájem podle Šviháka výrazně vzrostl o zmíněné psí a kočičí jogurty, po kterých zpočátku „neštěkl ani pes“. Trendem jsou také krmiva z granulí lisovaných za studena nebo krmiva z čerstvého masa, s probiotiky či bylinkami.

Covid i v tomto segmentu pomohl prodejům přes e-shopy. Přestože obchody s potřebami pro zvířata nemusely zavřít, lidé si zvykli více nakupovat z pohodlí domova.

Brouci, raw i bylinky

Výborné výsledky hlásí i společnost Dibaq, výrobce krmiva značky Fitmin, které loni posílilo prodeje o 20 procent. Zájem chovatelů o kvalitu dokládá nárůst krmiva nejvyšší řady Fitmin Purity pro psy o téměř sto procent. Trend je podobný v zahraničí.

„Zákazníci se začali více zajímat o to, co svým mazlíčkům servírují do misky. Nakupují více kvalitní holistická a superprémiová krmiva s čerstvým masem, přírodní pochoutky i výživové doplňky. Proto se nám začaly zvyšovat celkové tržby a i průměrné útraty za krmiva,“ zdůvodnil manažer značky pro Česko Tomáš Janota. Průměrná útrata na jednu objednávku se meziročně zvýšila o 10 procent.

V posledních letech firma přidala holistická bezobilná krmiva s čerstvým masem, ovocem, zeleninou, bylinkami a přírodními konzervanty.

Také Fitmin úspěšně expanduje v zahraničí a posiluje českou pověst země, která je nejen chovatelskou velmocí, ale stává se i světově významnou v globálním obchodu s výrobky pro mazlíčky. Od letošního roku značka nově vyváží do Kazachstánu, Srbska, Litvy a Bulharska a během léta chce vstoupit do Německa, Norska a Švýcarska. Je také jednou z prvních firem, které jednají o vývozu do Číny.

„Ta je pro nás bezpochyby velmi zajímavou destinací, která zajisté pojme velké objemy krmiv. Tuto příležitost bychom chtěli využít nejpozději v roce 2022,“ uvedla manažerka pro zahraniční obchod Ivana Malá.

Největším globálním hráčem je firma VAFO miliardáře Pavla Boušky, vyrábějící krmiva značky Brit. Exportuje asi do sedmdesáti zemí. V prodejích loni rostla podobným tempem jako v minulých letech. Loni se zvýšily například prodeje pochoutek a konzerv, čímž se český trh přibližuje Skandinávii a Německu.

„Lidské výživové trendy se promítají i do trendů výživy pro domácí mazlíčky. Jako příklad lze uvést používání alternativního zdroje proteinů v krmivech. V loňském roce jsme uvedli na trh krmivo s hmyzím proteinem pod značkou Allco, která patří do skupiny VAFO,“ shrnula Karolína Čápová, produktová manažerka skupiny.

U chovatelů podobně jako u lidí roste potřeba prevence. Nejvíc se v pandemii prodávalo krmivo obohacené o látky na podporu imunity.

V covidové ponorce raději se psem

Podle průzkumu VAFO v době pandemie prudce vzrostl zájem o chov domácích mazlíčků. Skokově se zvýšil počet domácností, které uvádějí, že je obývá také pes, kočka, hlodavec nebo králík.

Náklady péče o psa se liší v závislosti na jeho velikosti, stáří, zdravotním stavu a potřebách. Začínají na zhruba 500 korunách měsíčně, u koček se pohybují mezi 400 a 600 korunami za měsíc.

Data analytické společnosti NielsenIQ neukazují na strmý nárůst prodejů v obchodech. Tržby se loni meziročně zvýšily o jedno procento, v objemu prodaného zboží v kilogramech však prodeje klesly o dvě procenta. Statistiky ale nesledují prodej ve specializovaných obchodech a na e-shopech. Výrobci nicméně potvrzují strmý vzestup prodejů přes online kanály.

Data mohou vypovídat například o tom, že část spotřebitelů šetří, a to zejména na „obyčejných“ a cenově dostupných krmivech.

V prodejnách s potravinami, smíšeným zbožím a také v drogeriích Češi za poslední rok utratili téměř 5,7 miliardy korun. Více než polovina (54 procent) připadá na krmivo pro kočky, zbytek tvoří krmivo pro psy. Zatímco tržby za krmivo pro kočky meziročně vzrostly o 6 procent, psí krmivo pokleslo o 4 procenta.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované