Hlavní obsah

Pokuta za nepojištěné auto o dost zdraží. Až sto tisíc lidí může mít problém

Foto: Shutterstock.com

I auto ukryté v garáži, se kterým se nejezdí, musí být pojištěné. Nebo vyřazené z provozu.

Od nového roku se chystá citelné zdražení „pokut“ za nepojištěná vozidla. Majitelé by měli auta či motorky rychle pojistit nebo je vyřadit z provozu, jinak budou platit tisíce. Poradíme, jak na to.

Článek

Přes sto tisíc vozidel, která jsou v Česku v provozu, nemá povinné pojištění. Ukazují to data České kanceláře pojistitelů. Právě tato kancelář za to provozovatele vozidel pokutuje. Respektive za každý den, kdy vozidlu chybí pojištění, započítá určitou sazbu. Dluh tak může rychle narůstat.

Od ledna 2026 začne platit upravená vyhláška Ministerstva financí k zákonu o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která tyto denní sazby navíc zvyšuje, a to v průměru o 30 procent.

Typickým příkladem může být auto, které jste dostali od rodičů. Jste sice provozovateli, ale nejezdíte s ním. Zaparkovali jste ho v garáži, a tak trochu na něj zapomněli. A i na to, že za něj musíte platit pojistku. Nebo ho oficiálně odhlásit z provozu.

Na kolik to vyjde

Na kolik korun vás může takové opomenutí vyjít? Protože platí různé sazby pro různá vozidla, vezmeme si jako příklad osobní auto s kubaturou od 1350 cm3 do 1850 cm3, u kterého zanikla pojistná smlouva 31. července. Uzavřete novou pojistku až o tři měsíce později, tedy 1. listopadu. Auto tak nebude pojištěné 92 dní. Současná denní sazba příspěvku, neboli pokuty, je 47 korun za den.

Kanceláři pojistitelů budete muset za tuto dobu zaplatit 4624 korun včetně manipulačního poplatku 300 korun. Od ledna vás to bude stát 5912 korun za tři měsíce. To je o 1288 korun víc.

Příspěvek místo pokuty se to nazývá proto, že nepojištění provozovatelé „přispívají“ do fondu, ze kterého jsou následně vybrané prostředky použity k náhradě škod obětem dopravních nehod způsobených nepojištěnými vozidly. Nebo vozidly, jejichž řidiči od nehody ujedou.

Když nemáte povinné ručení, hrozí vám pokuta

„Upozornění na neplacení pojistného, a tím hrozící zánik pojistné smlouvy nebo informaci o samotném zániku pojistné smlouvy obdrží pojistník vždy od své pojišťovny,“ říká Tomáš Pavlík, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů.

Povinnost platit příspěvek (pokutu) vzniká od prvního dne, kdy vozidlo není pojištěné (nemá platné povinné ručení) a je v registru silničních vozidel evidované jako provozované. Výzvu k úhradě příspěvku obdrží provozovatel od kanceláře doporučeně prostřednictvím České pošty nebo do datové schránky. A to do několika týdnů až měsíců, záleží, jak rychle absenci pojištění kancelář pojistitelů zjistí. V Portálu občana povinnost úhrady příspěvku vidět není.

Odhad počtu nepojištěných vozidel s rizikem provozování 2025

  • Motocykly: 21 249
  • Osobní automobily: 73 803
  • Nákladní automobily: 1 780
  • Autobusy: 31
  • Přípojná vozidla: 2 154
  • Traktory: 2 484
  • Ostatní vozidla: 232

Splatnost příspěvku je 60 dní. Pokud k úhradě v uvedené lhůtě nedojde, pošle kancelář upomínku, kde navíc účtuje i úroky z prodlení.

Jak se konkrétně příspěvek počítá? Denní sazbu, kterou vyhláška Ministerstva financí uvádí u jednotlivých typů vozidel, se vynásobí počtem nepojištěných dní a k tomu se ještě přičte jednorázově 300 korun, což jsou náklady kanceláře pojistitelů.

Například u silnější motorky se denní sazba příspěvku zvýší z 25 korun na 32 korun. A u osobního auta s objemem válců od 1350 cm3 do 1850 cm3 ze 47 korun na 61 korun. U elektroaut se sazba odvíjí od výkonu motoru, takže příspěvek například u vozu s výkonem 80 až 135 kW je nyní 65 korun, od ledna bude 83 korun denně. U obytného vozu sazba podraží ze 61 korun na 74 korun.

Sazby se zvýšily

A proč se výše sazeb u příspěvku (pokuty) vlastně zvyšuje? Zdůvodnění je takové, že už denní sazby neodpovídají vývoji na trhu. „Zvyšují se po osmi letech a reflektují vývoj pojistného za stejnou dobu,“ uvádí mluvčí Pavlík.

Současné sazby totiž mohou být i nižší než cena samotného pojištění, takže se některým majitelům finančně vyplatilo za určitou dobu zaplatit „pokutu“ než platit pojistné. Proto nové sazby činí jeden a půl násobek maximálních sazeb povinného ručení.

„U jednotlivých kategorií se navýšení významně liší, jelikož se liší i výše pojistného na trhu, které u jednotlivých kategorií odráží míru rizika na základě vyhodnocení škodného průběhu. Průměrné pojistné se od roku 2017 zvýšilo o 25 procent a průměrná škoda hrazená z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se zvýšila o 55 procent, uvádí se ve zdůvodnění u novelizované vyhlášky.

Jak neplatit nic navíc?

Každé vozidlo v provozu musí být ze zákona pojištěné. Pokud ho majitel zrovna nechce nebo nemůže využívat, nestačí ho jen odstavit na soukromém pozemku. „Je zapotřebí nejdříve vyřešit vyřazení vozidla z provozu zápisem v registru silničních vozidel, to znamená odevzdat registrační značky do depozitu a až poté ukončit pojistnou smlouvu,“ radí Pavlík.

Správní poplatek za uložení značek do depozitu na odboru dopravy každého úřadu s rozšířenou působností stojí většinou 200 Kč. Je potřeba mít s sebou osobní doklady a osvědčení o registraci vozidla.

Ale pozor – značky nemůžou být v depozitu nekonečně dlouho. Respektive uložené tam mohou být 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Poté musí provozovatel nahlásit na odboru dopravy úřadu, kde je vozidlo umístěné a proč je vyřazené.

„Pokud ve lhůtě tří let po vyřazení neoznámíte úřadu, že si i po uplynutí této doby chcete registrační značky a technický průkaz ponechat, dojde po třech letech k jejich skartaci. Tedy při následném uvedení do provozu již obdržíte registrační značky jiné,“ dodává Pavlík.

Až bude chtít majitel vozidlo znovu používat, tak si nejdřív musí sjednat povinné ručení a až následně může na úřadu požádat o ukončení vyřazení z provozu.

Doporučované