Hlavní obsah

Co dělat při bouračce: Pravidla, kdy volat policii, se mění

Foto: Shutterstock.com

Autonehoda není nikdy nic příjemného. Je třeba zachovat klid, o nic nejde, když jde jen „o plechy“.

Dopravní nehoda je velice nepříjemná situace, která za život potká většinu řidičů. Při bouračce je nejdůležitější zachovat klid. Redakce SZ Byznys přináší základní rady, jak postupovat a jak se změnil zákon.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Loni šetřila policie více než 92 tisíc dopravních nehod. Stačí okamžik. Nedání přednosti v jízdě, dupnutí na brzdu a skřípání plechů. Nejprve se ujistěte, že jste v bezpečí – zapněte výstražná světla, oblečte si reflexní vestu a postavte výstražný trojúhelník.

Poté zkontrolujte, zda došlo ke zranění. V případě jakýchkoliv zdravotních potíží ihned volejte záchrannou službu na čísle 155 nebo 112. Pokud jsou všichni v pořádku, přistupte k vyplnění záznamu o dopravní nehodě a celou situaci dobře nafoťte.

Kdy je nutné volat policii k dopravní nehodě

Policii je nutné volat tehdy, pokud vznikla škoda převyšující 100 tisíc korun. Volat ovšem musíte i tehdy, pokud došlo ke zranění osob či poškození cizího nebo veřejného majetku a pokud jste se nedohodli na viníkovi nehody. Při přivolání policie byste měli zůstat na místě nehody a neodstraňovat vozidla, pokud vám to není výslovně nařízeno.

Od července 2025 se limit škody, od kterého bude povinné volat policii, zvýší na 200 000 korun. Pokud například nedojde ke zranění nebo není blokován provoz, tak můžou účastníci nehody vyplnit záznam sami.

Někdy ovšem nemusí být jasné, jak vysokou škodu nehoda vlastně způsobila a zda je tedy nutné policii volat. „A právě v těchto chvílích je lepší být raději opatrný. Odhadnout na místě, zda oprava vyjde na 50 nebo 250 tisíc, není vůbec jednoduché. Zejména u novějších vozidel může i zdánlivě drobné poškození skrývat drahé opravy – třeba u radarových čidel, světlometů nebo karoserie,“ upozorňuje Martin Thienel z Kalkulátor.cz.

„Pokud máte jakékoliv pochybnosti, je vždy bezpečnější policii přivolat. Zejména pokud nejste schopni škodu posoudit, nemáte jistotu ohledně viny či druhý účastník není vstřícný nebo odmítá spolupracovat. Pamatujte, že policie může v některých případech pochybení prominout, ale pokud nepřivoláte hlídku a škoda později přesáhne limit, můžete čelit problémům při likvidaci pojistné události. Někdy hrozí dokonce i pokuta,“ radí.

Pokud si mírou škody nejste jistí a policii přivoláte, v případě, že policie vyhodnotí, že její příjezd nebyl nezbytný, pokuta ani jiný trest vám nehrozí.

Už od letošního dubna došlo k několika změnám v pravidlech, kdy policie na místo nehody přijet musí, a kdy ne. Policie od dubna nemusí vždy dojet na místo nehody, někdy pouze poskytne elektronické potvrzení o oznámení nehody.

„​​Hlavním cílem zavedení nových pravidel pro řešení dopravních nehod od dubna 2025 byla snaha snížit zátěž policistů při výjezdech k méně závažným dopravním nehodám, u kterých není podezření z protiprávního jednání,“ uvádí tisková mluvčí Policejního prezidia ČR Irena Brodská.

„Policie tak například nemusí vyjíždět ke střetu se zvěří nebo k poškozenému čelnímu sklu, ke kterému dojde klasicky od zbloudilého kamínku. Zjednodušeně řešeno se jedná o případy, kdy na místě není podezření z trestného činu nebo přestupku a není ohrožena bezpečnost nebo plynulost silničního provozu,“ vysvětluje Brodská.

Nově je také možné na linku 158 poslat SMS. Stačí zmínit, kdo zprávu posílá a popsat, co se stalo, kdy a kde.

Jak správně řešit škody po dopravní nehodě

Od dubna je možné vyplnit záznam o dopravní nehodně pro pojišťovny i elektronicky a ne výhradně papírově. To má urychlit vyřizování pojistné události a omezit zbytečné volání na policii.

„Pomocí mobilní aplikace, kterou spravuje Česká kancelář pojistitelů, bude možné rychle a jednoduše vyplnit všechny potřebné informace – kdo se nehody účastnil, jak k ní došlo, kde se stala, jaká je škoda a další údaje,“ vysvětluje Thienel.

„Aplikace je přehledná a dostupná zdarma. Vyplněný záznam bude ihned odeslán pojišťovnám, čímž se celý proces značně urychlí. Papírový formulář nezmizí úplně – zůstane jako nouzové řešení pro případy, kdy není k dispozici internet, nebo selže technika,“ dodává.

Je potřeba, aby účastníci nehodu dobře zdokumentovali. „Fotky z místa nehody, detaily poškození, pozice vozidel, dopravní značení – to vše hraje roli při posuzování události pojišťovnou. Proto je dobré mít v autě stále nabitý mobilní telefon, ideálně i powerbanku, a nebát se pořídit více snímků. Kromě fotek můžete zaznamenat i svědeckou výpověď – například formou videa. Čím víc důkazů, tím méně problémů s případným sporem o vině,“ Martin Thienel.

Kromě technické výbavy a dokladů je potřeba mít v autě i reflexní vestu, ideálně pro všechny pasažéry a na takovém místě, na kterém ji budete mít po ruce ještě předtím, než opustíte vozidlo.

Po zaznamenání nehody nezapomeňte kontaktovat svou pojišťovnu, ideálně do 15 dnů od události. K vyřízení pojistné události budete potřebovat záznam o nehodě, fotografie z místa, případně zprávu od policie. Pokud jste viníkem nehody, škodu na druhém vozidle kryje vaše povinné ručení. Pokud jste poškozeným, může vám být škoda uhrazena z povinného ručení viníka nebo z vlastního havarijního pojištění. Vždy se vyplatí mít kompletní dokumentaci a kontakt na svědky, pokud byli na místě přítomni.

Doporučované