Hlavní obsah

Raději si sedněte, vyzývá šéf Amazonu akcionáře. Chystá je na zklamání

Foto: wikipedia

Jeff Bezos věří, že dlouhodobí akcionáři zůstanou Amazonu věrni.

Reklama

Amazon se i přes rekordní prodeje dostává do problémů, které se ještě prohloubí, jak stojí ve zprávě za první čtvrtletí, kdy světem cloumá koronavirová pandemie.

Článek

Jeff Bezos vychází z koronavirové krize prozatím jako jeden z mála vítězů, ale i tak jde spíše o Pyrrhovo vítězství než cokoliv jiného. První kvartál roku 2020, kdy se celosvětově rozšířila nemoc covid-19, vynesl Amazonu na 75 miliard dolarů, což představuje přes 33 milionů každou hodinu po celé tři měsíce.

Prodeje se zvýšily o závratných 26 procent oproti stejnému období v minulém roce. Nicméně ani to nestačilo Amazonu k úspěšnému zakončení kvartálu. Čistý zisk společnosti za toto čtvrtletí klesl o 31 procent na 2,5 miliardy dolarů. Ve srovnání s odhady analytiků z Wall Street, kteří predikovali zisk přes tři miliardy dolarů, působí poslední zprávy zvlášť špatně.

Ale generální ředitel Amazonu Jeff Bezos varuje před ještě nepříznivějšími časy. „Pokud jste akcionář Amazonu, možná byste se měli posadit, protože my nemyslíme v malém,“ píše Bezos v nejnovější zprávě o výdělcích.

Vše anebo trochu více

„Za normálních okolností bychom v nadcházejícím kvartále očekávali příjem čtyř nebo i více miliard dolarů. Ale dnes nepanují normální okolnosti, takže místo toho očekáváme, že celé čtyři miliardy, a možná i o něco více, utratíme na boj s nemocí covid-19,“ pokračuje nepříznivě v prohlášení Bezos.

Společnost se chystá nakoupit více ochranných prostředků pro své zaměstnance a zlepšit celkové čištění prostor amazonských skladů. Oznámení přichází po dlouhodobější kritice politiky společnosti vůči ochraně svých zaměstnanců. Ta byla dlouho fakticky nulová, jak zaznívalo na demonstracích pracovníků Amazonu.

Bezos také oznámil, že se jeho společnost chystá investovat do rozvoje dopravy, aby zvýšila doručovací kapacity. Amazon se s příchodem koronaviru do Spojených států potýká s obrovskou poptávkou, kterou stěží dokáže pokrýt. Již v minulém čtvrtletí Amazon najal více než 175 tisíc nových zaměstnanců, aby zmírnil tlak ze strany kupujících.

Za takto drastické zvýšení počtu zaměstnanců si Amazon také připlatil. K datu 16. dubna musela společnost za mzdy vyplatit 700 milionů dolarů. I to přispělo na severoamerickém trhu ke snížení provozního zisku o 43 procent.

Bohužel pro společnost většina prodejů stoupala u produktů, které nemají vysokou marži, jako jsou domácí potřeby, nikoli třeba u elektroniky či oblečení.

Cloud a reklama

Amazon však především těží ze svých cloudových služeb, jež k výnosu přidaly přes deset miliard dolarů, výnos z Amazon Web Services se zvýšil o třetinu. Otázkou zůstává, zda i s nadcházející krizí budou lidé a společnosti ochotné utrácet za cloudové služby.

Ještě větší nárůst slaví divize s názvem „Ostatní“, za kterou se především ukrývají výdělky z reklamy. Ty vzrostly o 44 procent na necelé čtyři miliardy dolarů. Je zajímavé, že například Google hlásí menší výnosy z reklam s tím, jak se společnosti snaží ušetřit, kde se dá.

Analytik z firmy D. A. Davidson Tom Forte situaci vysvětlil pro CNN tím, že Amazonu narůstá počet návštěvníků webů, kteří si musejí nakoupit nezbytné zboží. „Myslím, že byznys z reklamy na Amazonu poroste i nadále,“ předpovídá Forte pro CNN.

Jeff Bezos, generální ředitel a zakladatel společnosti, je nejbohatším mužem na světě a tato krize jeho pozici ještě posílila. Je absolutním vítězem mezi dolarovými miliardáři a ke svému bohatství si za poslední měsíc koronavirové pandemie přidal 13 miliard dolarů na zhruba 140 miliard dolarů.

Reklama

Doporučované