Hlavní obsah

Dříve textilní Liberec se na konci prázdnin promění v město křišťálu

Foto: Preciosa, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Liberec se na konci prázdnin promění v město křišťálu. V úterý 23. srpna ve městě pod Ještědem začne festival Crystal Valley Week, který až do neděle oživí ulice skleněnými instalacemi, nabídne výstavy, ale i živou výrobu.

Článek

„Městem bude jezdit křišťálová tramvaj, návštěvníkům se otevřou běžně nepřístupné prostory, výstava děl Bořka Šípka a Jiřího Pačinka zaplní kavárnu Pošta, tramvajové depo bude hostit módní přehlídky,“ řekl ředitel projektu David Pastva.

„Budeme se snažit sklem zaplnit centrum Liberce, představme si území od libereckého nádraží přes bývalou slévárnu Linserka, Soukenné náměstí, náměstí Dr. Edvarda Beneše, významnými body budou Kavárna Pošta, krajská vědecká knihovna, Severočeské muzeum a končit budeme v zoologické zahradě,“ doplnil Pastva. Program odstartuje v úterý ráno v muzeu slavnostním otevřením křišťálové věže, což bude velká instalace v podobě obřího skleněného žebříku od výtvarníků bratrů Jana a Ondřeje Salanských.

Návštěvníci se mohou těšit například na hru na skleněné nástroje. Připravena je panelová exteriérová výstava před krajskou vědeckou knihovnou, která představí šest sklářských osobností. Lidé ale budou mít možnost setkat se se skláři i naživo. „Například ve čtvrtek v Kině Varšava v programu Pecha Kucha Nigh bude deset zajímavých sklářských osobností mluvit o své životní dráze nebo o svých zajímavých projektech, budou mezi nimi umělci, designéři, šperkaři, brusiči skla, tvůrci plastik, vitráží, lustrů a skleněných komponentů pro moderní architekturu,“ řekl Pastva.

Liberecký kraj je oblíbenou turistickou oblastí, tisíce návštěvníků do něj každoročně míří za přírodou a sportem do Jizerských hor, Krkonoš, Českého ráje nebo k Máchovu jezeru. Kraj však má ve světě unikátní postavení ve sklářské a bižuterní výrobě a výrobě šperků, napříč krajem je zhruba 160 sklářských, bižuterních a šperkařských firem, živnostníků, muzeí a škol, a právě ty by měly být hlavním turistickým lákadlem. Kraj proto před třemi lety získal od sklářské firmy Preciosa ochranné známky Křišťálové údolí (Crystal Valley).

Značku kraj postupně rozvíjí jako turistický produkt, i když plány poněkud zkomplikoval koronavirus. „Přes tři roky pracujeme na Křišťálovém údolí a hledáme, jak do tématu zapojit i Liberec. Jezdí sem nejvíc turistů a je pro nás důležité, aby se s tématem seznámili, třeba i díky tomu u nás zůstali déle a zamířili do sklářských provozů,“ dodala náměstkyně hejtmana Květa Vinklátová (Starostové pro Liberecký kraj). Právě to je úkol Týdne Křišťálového údolí, který by se podle ní měl stát novou tradiční akcí na konci léta.

Reklama

Související témata:

Doporučované