Hlavní obsah

Ostrava chce do roku 2030 mít knihovny s vyškolenými knihovníky ve všech ZŠ

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Reklama

Město Ostrava by do roku 2030 chtělo mít školní knihovny s vyškolenými knihovníky ve všech základních školách. Nyní jsou asi ve 20 z 55. Právě čtenářská gramotnost patří mezi prioritní oblasti ve vzdělávání.

Článek

„Rozvíjíme čtenářskou gramotnost dětí mimo jiné tím, že zakládáme školní knihovny na našich základních školách. Školní knihovníci jsou proškolení a pracují s dětmi. Snaží se jim vybírat vhodné knihy, motivují je ke čtení a pracují s jejich gramotností, například s rozlišováním fake news,“ uvedla náměstkyně primátora pro školství Andrea Hoffmannová (Piráti). Podle ní město podporuje školní knihovny a knihovníky prostřednictvím různých finančních zdrojů, například z dotací na školství nebo prostřednictvím projektu Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání. Školní knihovna nemá být podle náměstkyně pouhým výpůjčním prostorem, ale místem fungujícím jako odborná učebna.

První školní knihovna s profesionálním knihovníkem vznikla už v roce 2008 na Základní škole Provaznická v Ostravě-Hrabůvce. „Měli jsme dojem, že děti vůbec nečtou a začínají se věnovat pouze počítačům, takže jsme chtěli toto nějakým způsobem změnit, proto jsme v roce 2008 zadali evropských projekt, který nám vyšel, a díky těmto finančním prostředkům jsme vybudovali školní knihovnu. Financovali jsme z projektu i mzdové prostředky pro profesionálního knihovníka, kterého máme doteď,“ řekla ředitelka školy a vedoucí pracovní skupiny pro rozvoj čtenářské gramotnosti Libuše Přikrylová. Podle ní se za dobu fungování knihovny čtenářská gramotnost dětí výrazně zlepšila. „Nevěřili jsme v to, že to bude tak rapidní, ale nakonec se to povedlo a myslím si, že dnes je knihovna součástí společného života ve škole,“ míní Přikrylová.

Její slova potvrzuje i školní knihovnice Lenka Klemšová, podle níž úlohou knihovníka není jen vést děti k lásce ke čtení, ale často je dětem i oporou a může jim být nápomocný při řešení problémů. „Děti navštěvují knihovnu především v rámci přestávek, takže jakmile zazvoní, už přilítají první ptáčci, aby tady byli co nejdříve, protože pak se u mě tvoří fronta,“ řekla s úsměvem Klemšová. Podle ní čtenářským hitem stále zůstává například fantasy série s Harry Potterem, oblíbená je mezi dětmi i knižní série Deník malého poseroutky a menší děti zase často sahají po knihách Zuzany Pospíšilové. Obecně vyhledávané jsou knihy s tématem zvířat nebo počítačových her. „Výhoda školního knihovníka je v tom, že s dětmi mohu být denně. Jsem jim k dispozici dopoledne i odpoledne. Další výhodou je, že s nimi dělám různé knihovnické lekce,“ uvedla Klemšová. S dětmi si o knihách také často povídá. „Čtení má obrovský benefit. Získáte trpělivost a pozornost. V dnešní digitalizované době děti čtou, ale na internetu, a tam je to čtení povrchní. Další benefit je to, že co příběh, to je příprava na život, mohou se příběhy inspirovat,“ dodala.

Reklama

Související témata:

Doporučované