Hlavní obsah

V muzeu železnic ČD v Olomouci skončila rekonstrukce točny i kolejiště

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Olomoucké železniční muzeum Českých drah se po pěti měsících dočkalo kompletní rekonstrukce točny. Opravou prošlo také kolejiště u depa historických vozidel, kde položili i novou žulovou dlažbu.

Článek

„Pohyb návštěvníků po kolejišti tím má být bezpečnější. Náklady činily 13 milionů korun. Kvůli opravám bylo muzeum od letošního března uzavřeno, znovu se otevře v září, kdy se tu uskuteční Regionální den železnice,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Životnost točny, která zajišťuje vjezd do kruhového depa, se letos nachýlila ke konci a rekonstrukce byla nezbytná. Kompletní oprava zahrnovala vybudování nové betonové vany, tedy prostoru, ve kterém se otáčí ocelová konstrukce, odborníci také opískovali mostovku, odstranili poškozené součásti a osadili nové pochozí plechy. „Točna je jakýmsi srdcem tohoto prostoru, protože zajišťuje výjezd vozidel z areálu. S tím, jak se postupně mění vozový park a vznikají nové nároky na deponování a servis moderních vozidel, se točny pomalu stávají minulostí a nové už nevznikají,“ uvedl ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý.

Obnova areálu podle něj nekončí. „V další fázi zvelebování areálu bychom rádi opravili střechu remízy, tedy prostoru, kde je zázemí pro historická vozidla a probíhá zde i jejich údržba. Pak přijde na řadu modernizace budov. Rádi bychom z olomouckého depozitáře vytvořili atraktivní prostor pro malé i velké fanoušky železnice,“ dodal Plochý. Podle generálního ředitele Českých drah Michala Krapince má olomoucký depozitář železničního muzea velký potenciál, už nyní je vyhledávaným cílem místních i turistů během nostalgických jízd. „Věřím, že s jeho postupným zvelebováním se ještě více dostane do povědomí veřejnosti a ruku v ruce s tím se v budoucnu rozšíří i jeho provozní doba,“ doplnil Krapinec.

Naposledy se olomoucký depozitář ČD Muzea otevřel veřejnosti v březnu při tradiční akci s názvem Odemykání točny, pak sezonu ovlivnila právě její rekonstrukce. Nejbližší termín otevření muzea je plánován na sobotu 17. září během Regionálního dne železnice. Příští rok už se fanoušci železniční historie mohou opět těšit na parní jízdy ČD Nostalgie od jara až do podzimu.

Remíza v Olomouci, jejíž součástí je i samotná točna, byla otevřena 1. května 1950. Než zde bylo v roce 2012 otevřeno muzeum historických vozidel, sloužil areál jako depo pro motorové vozy. Muzeum se od počátku zaměřuje na exponáty, které se vztahují k regionu a byly provozovány hlavně na Moravě. Nejstarším exponátem je parní lokomotiva z roku 1898, nejmladší parní lokomotiva pochází z roku 1956.

Reklama

Související témata:

Doporučované