Hlavní obsah

Školy mohou obohatit výuku informatiky návštěvou kurzů v zážitkovém centru

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

27. 11. 2021 12:05

Výuku podle nově upravených učebních plánů s důrazem na informatiku mohou školy obohatit návštěvou kurzů v zážitkovém centru Magenta Experience Center na pražském Pankráci.

Článek

Centrum bezplatně nabízí vzdělávací programy o robotice, programování a práci s nejnovějšími digitálními technologiemi. Kurzy od léta navštívilo zhruba 500 dětí, první se jich zúčastnily na letních příměstských táborech. Pro školy se bloky programů konají od října. Vznikly ve spolupráci s Českou národní koalicí pro digitální pracovní místa.

Ministerstvo schválilo změnu výuky informatiky v základních školách letos na začátku roku. V některých předmětech se na její úkor učivo redukovalo. Školy se tomu musí přizpůsobit nejpozději od 1. září 2023 ve všech ročnících prvního stupně a o rok později na celém druhém stupni. Mohly to ale udělat už od letošního září, k čemuž se podle ministerstva rozhodlo několik stovek škol. V ČR je přibližně 4200 základních škol.

Nabídka vzdělávacích programů v Magenta Experience Center cílí na žáky druhého stupně, první ročníky víceletých gymnázií a zhruba dvaceti až třicetičlenné kolektivy. „Celý program v délce dvakrát 45 minut je zdarma a v budoucnu nabídne i další podklady pro navazující práci učitelů s dětmi,“ sdělila Zuzana Svobodová ze společnosti T-Mobile, které zážitkové centrum patří.. Kromě pravidelných programů podle ní centrum nabízí i vzdělávací workshopy s termíny a tématy podle domluvy. Nabídku kurzů a možnosti vzdělávacích aktivit najdou školy na webu https://magentaexperience.cz/.

Kurzy se podle Svobodové zaměřují na témata jako internet věcí, robotika a umělá inteligence, 3D tisk, ale i na problematiku digitální stopy a zodpovědného chování na internetu. Konají se pod vedením odborných lektorů. Do jejich tvorby se zapojil například projekt makeITtoday podporující technické vzdělávání dětí a mladých lidí ve věku pěti až 18 let, který vychází z myšlenky, že v budoucím světě budou potřeba znalosti digitálních technologií téměř ve všech povoláních.

Dosud se žáci v předmětu ICT seznamovali hlavně s prací s textovými a tabulkovými editory, výuka nezohledňovala nástup sociálních sítí, chytrých telefonů nebo umělé inteligence. Podle nové koncepce by se měla posunout víc k práci s informacemi a procvičování schopnosti popsat problém, analyzovat a hledat řešení. Zároveň by se výuka měla zintenzivnit. Zatímco dosud pro ni byla vymezena jedna vyučovací hodina týdně za celý první stupeň a stejně na druhém stupni, nově se má učit hodinu týdně minimálně ve čtvrté a páté třídě a ve všech ročnících na druhém stupni základní školy. Digitální technologie by se měly používat víc i v dalších předmětech. Ministerstvo také již schválilo modernizaci informatiky na gymnáziích, která budou muset změny povinně zavést od září 2025.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované