Hlavní obsah

Stavbaři začnou o víkendu s provizorními opravami vozovky na mostě Šmejkalka

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Most Šmejkalka na dálnici D1 u obce Hrusice.

Reklama

Stavbaři začnou o víkendu s provizorními opravami vozovky na mostě Šmejkalka na 24. kilometru dálnice D1 mezi Hvězdonicemi a Mirošovicemi. Řidiči musejí počítat s omezením.

Článek

„Práce jsou naplánovány na první tři listopadové víkendy,“ řekl dnes ČTK Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Dělníci budou vyměňovat poškozené cementobetonové desky, aby vozovka vydržela nápor dopravy do velké rekonstrukce. Při ní by ji měli stavbaři postupně rozebírat a na historickém oblouku začne vznikat zcela nový most.

Doprava mezi 23. a 24. kilometrem bude při nynějších provizorních opravách svedena do jednoho jízdního pruhu, a to střídavě ve směru na Prahu i na Brno. Výjimkou bude druhý listopadový víkend, kdy od soboty 11. listopadu 14:00 do neděle 12. listopadu 10:00 bude provoz místem oprav veden jedním jízdním pruhem v každém směru. Po celou dobu bude snížena maximální povolená rychlost na 80 kilometrů v hodině.

Oprava nejstaršího dálničního mostu v Česku začala letos v létě a provoz zatím nijak neovlivňovala, dělníci pracovali pod mostem. Příští rok mají začít práce na mostě. Doprava bude vedena v režimu dva plus dva zúžené jízdní pruhy na jedné polovině mostu sníženou rychlostí, na druhé se bude zatím pracovat.

Naplánované listopadové opravy jsou zatím provizorní. „Jedná se o odstranění poruch vozovky před zimním obdobím a před dopravními omezeními, která budou v okolí mostu i na něm samotném probíhat v následujících letech v souvislosti s jeho rekonstrukcí,“ uvedl Veselý.

Most Šmejkalka nebyl součástí rekonstrukce D1, která skončila předloni na podzim. Zakázka na jeho opravu byla vypsána samostatně metodou Design and Build, tedy Navrhni a postav. ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení, podrobné projektování bylo už v jeho kompetenci. Zakázku získalo sdružení firem Strabag a Pragoprojekt, most opravuje za 965 milionů korun bez DPH. Rekonstrukce by měla být hotová v roce 2027.

Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1, postaven byl v letech 1939 až 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy ve směru na Brno byl vybetonován v roce 1941, levý o pět let později. Délku stavby výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byly práce přerušeny. Stavbu nosné konstrukce dělníci dokončili po válce. V letech 1973 až 1977 pracovali na jejích úpravách. Následně byl most uveden do provozu při dokončení dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 se most celkově opravil. Nynější rekonstrukce je největší za celou historii mostu.

Reklama

Doporučované