Hlavní obsah

Rozběhla se nefér politická kampaň plná manipulací a lží. Takhle funguje

Terén Kristiny Cirokové: Řetězové e-maily před volbami skrývají neférové politické kampaně. (Video: Kristina Ciroková, Jan Pospíšil, Seznam Zprávy)

 

Reklama

5. 7. 9:22

S blížícím se datem podzimních sněmovních voleb sílí tlak na jednu z nejvýznamnějších voličských skupin v Česku - na seniory. V řetězových mailech tak dominuje politika. Komu to pomáhá? Další díl publicistického pořadu Terén.

Článek

Český fenomén - řetězové e-maily - míří na významnou, více než dvoumilionovou voličskou skupinu seniorů. Jejich obsah monitorují Čeští elfové. Kdo ale e-maily s politickými texty vytváří? A mohou být jejich autory i politická hnutí a strany?

„Jednoznačně nemůžeme nikoho chytit za ruku. Nicméně podle toho, co víme, a podle toho, jakým způsobem vysoce koresponduje politický marketing populistů a dezinformační obsahy, se můžeme velmi legitimně domnívat, že tam existuje velmi úzká vazba,“ říká Bohumil Kartous, mluvčí Českých elfů.

Hlavním politickým tématem řetězových e-mailů se v poslední době stala negativní kampaň proti Pirátské straně.

„Vystrašit covidem, vystrašit migrací, vystrašit tím, že vám někdo sebere byt, to je prostě podlé. Já to dávám na úroveň těch šmejdů, co prodávají hrnce,“ říká k tomu předseda Pirátů Ivan Bartoš.

A kolik takových řetězových zpráv e-maily vlastně chodí? Přesná data k tomu nikdo nemá. Společnost Seznam ovšem monitoruje e-mailovou aktivitu na své síti. Za poslední měsíc Seznam zaznamenal více než 57 tisíc vln řetězových zpráv a více než 6 tisíc z nich mělo minimálně 1000 příjemců.

Kolik z nich bylo o politice, nelze říct. „Monitorujeme naši infrastrukturu, ale není to tak, že bychom koukali lidem do schránek - podléhají listovním tajemstvím. Nicméně víme, že zpráva byla přeposlána, že byla smazána, že na ni bylo odpovězeno. A díky tomu, že jsou ty zprávy přeposílány, můžeme monitorovat celý řetěz těch zpráv,“ vysvětluje David Finger ze Seznamu.

A co na řetězové e-maily říkají senioři? Jak se může stát obětí dezinformace i někdo jiný než její příjemce? A jak může vypadat autor řetězových e-mailů? Zjistíte v úvodním videu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované