Hlavní obsah

Šampionát má Putinově Rusku zlepšit reputaci. Investice odpovídá měsíčnímu výdaji Evropské unie

9. 7. 2018

(Video: Luděk Mádl)

Investice, které šly v souvislosti s fotbalovým šampionátem do vylepšení dopravní infrastruktury, se Rusku vyplatí, míní ekonom Petr Zahradník, analytik České spořitelny.

Článek

Světový šampionát fotbalistů jde v Rusku pomalu do finiše. Investice do něj směřovaná byla rekordní ve srovnání se všemi předchozími turnaji mistrovství světa, šlo přinejmenším o částku 11,5 miliardy dolarů.

Petr Zahradník, analytik České spořitelny a Evropského hospodářského a sociálního výboru, kvituje, že 52 procent této částky, alespoň podle přehledů, jež přinesly oficiální vládní zdroje, nasměrovalo Rusko do vylepšení své dopravní infrastruktury.

Podívejte se, jakou zkušenost s Rusy udělal v souvislosti s fotbalovým MS český architekt Vladimír Mašinský:

(Video: Luděk Mádl, Profimedia.cz, AP, Seznam.cz)

„I vzhledem k obrovským vzdálenostem mezi svými velkými městy potřebovalo Rusko právě takovou investiční aktivitu jako sůl,” říká ekonomický expert. „Rozšířily se varianty letecké, železniční i silniční dopravní sítě, vznikly i možnosti multimodality, tedy propojitelnosti několika druhů dopravy.”

Samotný objem investičních prostředků je sice z hlediska historie fotbalových šampionátů rekordní, na druhou stranu jde ale o sumu zhruba pětkrát nižší ve srovnání s tím, kolik peněz šlo v Rusku do organizace zimních olympijských her, jež Soči uvítalo v roce 2014. Tehdy se hovořilo až o 50 miliardách dolarů.

„Pokud teď, v souvislosti s fotbalovým MS,  jde o sumu 11,5 miliardy dolarů, tak je to sice na jednorázovou akci pořád dost, ale zároveň lze říct, že to není astronomická a z reality vytržená částka. Odpovídá kupříkladu měsíčnímu výdaji rozpočtu Evropské unie,” nabízí Zahradník zajímavé srovnání.

Český ekonom nepředpokládá. že by Rusko očekávalo přímou návratnost vynaložených prostředků. „Pokud by se ty peníze měly vrátit zpět, tak leda v dlouhodobém horizontu. Rusku šlo ale, myslím, v první řadě o něco jiného. Ekonomicky ani reputačně neprožívalo poslední dobou zrovna zářné časy, ve sportu pak vnímání Ruska jistě příliš neprospěla ani dopingová aféra. A právě náprava mezinárodní reputace je bezpochyby hodnotou, kterou Rusko od organizace světového šampionátu očekává,” říká Zahradník.

Může uspořádání MS ve fotbale přilákat v zahraničí větší zájem o Rusko a zvýšit v zemi turistický ruch? Jak si v tomto ohledu Moskva či Petrohrad vedou ve srovnání třeba s Prahou nyní? Jak se vyvíjí prodej televizních práv na světové šampionáty? A jak se mění portfolio sponzorů FIFA? Odpovědi naleznete v rozhovoru, který nabízí video nad tímto textem.

Reklama