Hlavní obsah

Šéf Facebooku Zuckerberg se omluvil před EP. Firma podle něj neudělala pro obranu dat dost

Mark Zuckerberg promluvil před EP. (Video: AP)

Reklama

23. 5. 2018 0:06

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg se v úterý vpodvečer v Bruselu na setkání s vedením europarlamentu omluvil za to, že firma neudělala dost, aby zabránila zneužívání sociální sítě.

Článek

Mark Zuckerberg se před Evropským parlamentem (EP) v úterý omluvil za zneužití dat uživatelů sociální sítě Facebook. Podle něj firma pro jejich ochranu neudělala dost. Dále se zmínil o fenoménu „fake news“, tedy o rychle se šířících smyšlených zprávách, o snahách ovlivňovat volby v jiných zemích i o zneužívání osobních dat uživatelů Facebooku.

„Neviděli jsme naši odpovědnost dostatečně široce. Byla to chyba a omlouvám se za ni,“ řekl Zuckerberg na jednání, které bylo mimořádně přenášené živě na internetu.

Udělat potřebné změny podle něj bude nějakou dobu trvat. „Ale jsem odhodlán udělat to dobře a přijít s investicemi, které jsou potřeba, aby byli lidé v bezpečí,“ prohlásil. To je podle něj pro Facebook vždy významnější než maximalizace zisku.

Firma proto například do konce roku na více než 20 tisíc zdvojnásobí počty lidí, kteří pracují právě v oblasti zabezpečení.

Šéf Facebooku ovšem také vedení europarlamentu připomněl, že nástroje, které síť nabízí, využívají miliony Evropanů například k tomu, aby dali vědět, že jsou v pořádku po teroristických útocích.

Předseda EP Antonio Tajani na úvod úterního setkání s šéfem sociální sítě upozornil, že za rok se uskuteční volby do Evropského parlamentu. Občané EU chtějí podle něj mít jistotu, že se je nikdo nepokusí ovlivňovat.

Zuckerberg vrcholné představitele evropských politických skupin ujistil, že způsob, jakým se Rusku podařilo v roce 2016 ovlivnit prezidentské volby v USA, už v roce 2019 při volbách do EP ani v jiných volbách možný nebude.

„Je to jedna z našich hlavních priorit jako firmy. Zajistit, že zabráníme každému vměšovat se do voleb, jako to mohli udělat Rusové v amerických prezidentských volbách v roce 2016,“ slíbil.

Lepší programy využívající umělé inteligence podle něj dokážou lépe odhalovat falešné uživatelské účty a zvýšit se má transparentnost postupů Facebooku. V USA se podle něj firma v roce 2016 zaměřovala spíše na obranu před klasickým počítačovým pirátstvím než na snahy ovlivnit volby.

Zuckerberg přitom připomněl práci, kterou lidé ze společnosti udělali kolem voleb ve Francii, kde bylo ve spolupráci s úřady nalezeno a odstraněno přes 30 tisíc účtů, či kooperaci s německou volební komisí při volbách v roce 2017. S vítězem prezidentských voleb ve Francii Emmanuelem Macronem by se měl šéf Facebooku setkat ve středu.

Evropská komisařka pro spravedlnost Věra Jourová v úterý večer na Zuckerbergovo vystoupení reagovala slovy, že šlo o první krok k obnovení důvěry ve společnost. „Ale musí přijít další. Musíme zajistit, že se podobné věci nebudou opakovat,“ poznamenala s připomínkou skandálu kolem zneužití dat uživatelů Facebooku společností Cambridge Analytica. Kauza se týkala také bezmála tří milionů občanů zemí EU. Jourová dodala, že vyšetřování v EU i USA bude dál bedlivě sledovat.

Zuckerberg, který už kvůli skandálu se zneužitím dat společností Cambridge Analytica vystupoval v americkém Kongresu, v úterý vedení EP připomínal, že firma v Evropě platí daně, bude letos zaměstnávat okolo 10 tisíc lidí, má na kontinentu otevřených několik datacenter a další plánuje.

Někteří z lídrů europarlamentních frakcí v diskusi upozorňovali třeba na de facto monopolní postavení Facebooku na trhu a ptali se, zda je firma ochotna podřídit se striktnější regulaci. Zuckerberg kontroval poznámkou, že důležité je především, jak bude daná regulace kvalitní.

Šéf Facebooku v europarlamentu vystupoval jen pár dní před tím, než v EU začne platit nové a přísnější nařízení o ochraně osobních údajů, označované zkratkou GDPR. Podle Zuckerberga, který už dříve nová unijní pravidla uvítal, bude Facebook změny plnit už od prvního dne.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené