Hlavní obsah

Šéf obchodního centra: Snad zákazníky přilákají poloviční ceny

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

V pondělí se v Česku po dvou měsících otevírají velká obchodní centra. Řada jich zahájí výprodejovými a slevovými akcemi. Prodejci se potřebují rychle zbavit jarních kolekcí, aby mohli naplno rozjet nabídku zboží pro letní sezonu.

Článek

Na pondělní rozjezd se připravuje i jedno z největších outletových obchodních center v Evropě, Freeport Fashion Outlet na česko-rakouském hraničním přechodu Hatě u Znojma. Náběh na plný provoz tu však zatím nečekají: příhraniční podnikání je závislé na obnově turistiky.

„U nás můžeme plný restart čekat až v momentu, kdy se plně otevřou hranice,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy ředitel Freeportu Jan Procházka. V této chvíli doufá, že by k tomu mohlo dojít v červenci.

Nákupní galerie v Hatích je součástí většího obchodně-zábavního komplexu, který vznikal v 90. letech v někdejší bezcelní zóně. Freeport Fashion Outlet tu funguje od roku 2003 a je historicky vůbec nejstarším outletovým centrem u nás. Zabírá 22,4 tisíc metrů čtverečných a v plné sezoně jej navštíví až 10 tisíc lidí denně.

V sousedství stojí hotel, několik kasin, dětský zábavní park či muzeum jukeboxů – údajně největší na světě. Samotné obchodní centrum patří od roku 2015 rakouské holdingové společnosti Fashion Outlet Parndorf Beteiligungs-GmbH. V areálu kromě Freeportu podniká několik dalších firem rakouského miliardáře Ronalda Seuniga, dnes v Austrálii žijícího byznysmena, který tu před 30 lety příhraniční podnikání rozjížděl.

Obchodně-zábavní komplex Hatě

Leží na hraničním přechodu 55 km od Brna, 12 km od Znojma.

Podnikání v tehdy bezcelní zóně rozjel počátkem 90. let Rakušan Ronald Seunig.

Součástí jsou obchody sítě Travel Free, kasina, hotel, dětský zábavní park, muzeum, provozovny služeb, ordinace lékařů a outletové centrum Freeport Fashion Outlet

Freeport Fashion Outlet má za sebou dobré období. V poslední dekádě mu nepřetržitě rostly tržby o pět až deset procent ročně, loňské rekordní prodeje se blížily dvěma miliardám korun. A letos měli šéfové centra v plánu další 10% vzestup.

Počátek roku plánům odpovídal, lednové a únorové výsledky signalizovaly minimálně devítiprocentní růst proti předloňsku. Pak však přišla pandemie, v půli března se zavřely hranice i obchody.

„Dnes sedím v úplně prázdném centru a nemůžeme se dočkat otevření,“ říká ředitel Freeportu Jan Procházka.

Foto: Freeport Fashion Outlet

Jan Procházka (50). Šéf Freeport Fashion Outlet absolvoval ekonomii na VŠE. Prošel stážemi v USA, Kanadě, JAR a Mongolsku, působil jako šéf hotelu či jednatel outdoorového obchodníka.

Jenomže samotné datum 11. května pro toto obchodní centrum neznamená ekonomickou záchranu. Přes polovinu návštěvníků Freeportu dosud tvořili Rakušané, kteří do Hatí jezdí nejen za nákupy a zábavou, ale také kvůli službám jako jsou kadeřníci, kosmetičky nebo také lékaři a zubaři. A tak je pro Freeport zásadní obnova cestování alespoň s počátkem prázdnin.

Freeport Fashion Outlet

Největší outletové centrum v ČR

Rozloha: 22 400 m2

Nabízí 250 módních značek v 75 obchodech

Otevřeno v roce 2003

Majitel: Fashion Outlet Parndorf Beteiligungs-GmbH (Rakousko)

Tržby 2018: 1,8 mld. Kč

Pokud bude stopka pro turisty delší, ztratí zdejší obchodníci prakticky celý rok: prázdniny jsou tu podle ředitele Procházky vedle Vánoc hlavním vrcholem sezony, červenec pak bývá v návštěvnosti vůbec nejsilnější.

„Pokud se naplno nerozjedeme během července, bude to pro nás znamenat až padesátiprocentní meziroční pokles,“ obává se.

Procházka upozorňuje, že zavřené hranice, zastavený příhraniční obchod i služby cílené na rakouské zákazníky a k tomu všemu omezené pendlerství dopadají na celý znojemský region.

I bez rakouských klientů však Freeport otvírá v pondělí naplno. „Rozhodli jsme se otevřít hned v pondělí všechny prodejny. Zavřené zatím v souladu s vládním nařízením zůstanou jen restaurace,“ říká Procházka.

Gastronomické provozy běžně tvoří šest procent zdejších tržeb.

Nejistá sezona

Jasné zatím není ani to, jak se zachovají čeští zákazníci. Částečně to může napovědět zkušenost sesterského outletového centra v rakouském Parndorfu, vůbec největší outletové nákupní galerie v Evropě, která patří do stejného vlastnického holdingu jako haťský Freeport. V Rakousku se velké nákupní galerie otevřely s dvoutýdenním předstihem proti českým.

„Dá se počítat s tím, že bezprostředně po otevření může dojít k vlně většího zájmu zákazníků, nicméně návrat na původní čísla návštěvnosti bude trvat delší dobu,“ odhaduje Procházka, podle něhož bude nákupní horečku v příštích týdnech dál brzdit obava lidí z nákazy.

Podle šéfa haťského outletového centra přitom není jisté, je-li tato obava oprávněná. „Postrádáme objektivní informace o tom, kolik lidí se nakazilo třeba v supermarketech, které po celou dobu pandemie normálně fungují a koncentrace lidí tam bývá vyšší než třeba v našem obchodním centru. Nevíme, jaká rizika v dnešní době jednotlivé typy obchodů vlastně představují,“ říká.

„Na druhou stranu určitě nechceme podceňovat riziko nákazy,“ zdůrazňuje šéf Freeportu. „Dokázali jsme to už počátkem března před zavřením, kdy jsme věnovali velkou pozornost prevenci a zvýšené hygieně,“ ujišťuje.

Nájemní pardon

Freeport se stejně jako jiní provozovatelé obchodních center musí vypořádat s poklesem nájmů za období, kdy jsou obchody zavřené.

„Pokud se naplno nerozjedeme v červenci, určitě nás čeká více než padesátiprocentní ztráta výtěžku z nájemného,“ říká Procházka. K hotovosti se navíc firma dostane s několikaměsíčním zpožděním. Podle zákona, který už prošel parlamentem, mají nájemci s doplacením nájemného čas do konce roku.

Vláda tento týden navíc přišla s dalším slibem ve prospěch nájemců. Stát jim má dotovat polovinu nájemného za ztracené týdny, musejí se ale domluvit se svým pronajímatelem na minimálně 30procentní slevě. Provozovatelé obchodních center se s tím smiřují neradi. Ve Freeportu počítali sice s tím, že nájemcům vyjdou vstříc, ale v daleko menším rozsahu.

„My jsme se sami bez ohledu na jednání vlády a zákonodárců rozhodli nabídnout nájemcům odpuštění 50 procent fixních poplatků za služby a energie s tím, že s nájemným mají čas do konce roku,“ říká Procházka.

Přiznává, že řada obchodníků čekala větší slevu, na druhou stranu podotýká, že i kdyby se obchodní centrum naplno rozjelo během léta, přijde provozovatel o víc než polovinu příjmu z nájemného.

Poslední vládní plán ředitel Procházka moc komentovat nechce. „Diskuzi o kompenzaci části nájemného vítáme, škoda jen, že o podmínkách a výši kompenzace nebylo rozhodnuto dříve,“ podotýká jen.

Debaty o tom, kdo ponese ztráty způsobené vládními nařízeními a dopad pandemie na nájemní smlouvy řeší i Rakušané. Vztahy mezi nájemci a sesterským outletovým centrem v Parndorfu budou nakonec řešit soudy.

Freeport Fashion Outlet i jeho nájemci využívají alespoň pomoc státu s výplatou zaměstnanců. V celém centru včetně obchodů pracuje na 250 lidí, samotná správa objektu jich zaměstnává 40.

Část zaměstnanců po dobu uzavření zůstává doma, část pracuje na snížený úvazek. Freeport využívá státní dotace na mzdy, takzvaného kurzarbeitu, který mu pomůže snížit ztrátu. Ke zmenšení celkového propadu přispívá i úspora na energiích či nákladech na úklid a ostrahu během uzavírky.

Na druhou stranu po otevření náklady na provoz centra proti běžným dobám vzrostou. Firma bude muset dokonce přijmout nové zaměstnance, kteří budou hlídat zajišťování zvýšených hygienických požadavků: odstupy mezi zákazníky, dezinfekci zařízení a častější úklid sociálních zařízení i společných prostor.

Slevový rozjezd

Návratu zákazníků do obchodních center po uvolnění bezpečnostních opatření mají pomoci i startovací slevové akce.

„Chystáme na znovuotevření opravdu intenzivní slevy, chceme jít na 50 i více procent a žádáme proto o součinnost a vytvoření odpovídajících nabídek naše nájemce,“ slibuje Procházka. Více než 50procentní slevy z původních cen slibují v Hatích třeba Adidas, Nike nebo Wellensteyn na veškerý svůj sortiment.

Slevové kampaně se v Hatích pořádají několikrát do roka a podle ředitele dosud vždycky jako spolehlivé lákadlo na zákazníky platily. Slevy by teď měly vydržet dva až tři týdny podle zájmu návštěvníků, ale také podle toho, jak rychle se nájemcům podaří vyprázdnit sklady s jarním zbožím. „Toho mají hromady, o celou jarní sezonu přišli. Teď už mají starost spíš s tím, že jim vázne odbyt letního zboží,“ vysvětluje ředitel Freeportu.

Zásobování by podle něj váznout nemělo – i přesto, že většina obchodníků nakupuje módní zboží v Itálii nebo v Asii, tedy v zemích, které byly pandemií silně zasaženy a tamní továrny na řadu týdnů musely zastavit produkci. Obchody jsou ale podle Procházky zásobené dobře, prodejci se na otevření chystali i během uzavírky.

Potíže mohou ovšem mít některé retailové firmy vyrábějící v Číně nebo v Itálii se zajištěním zboží na podzim a zimu. Ve druhé půli roku už by se koronavirový výpadek ve výrobě projevit mohl.

Hlavně předvídavost

S postupem vlády během krize i s chystanou podporou ekonomiky je ředitel Procházka víceméně spokojen.

„Mou největší noční můrou po celou dobu byla představa, že se o povolení otevřít dozvíme jen s několikadenním předstihem. Nejhorší byla nejistota. Nakonec ale vláda oznámila harmonogram uvolňování tak, že se můžeme na otevření připravit,“ říká.

Šéf haťského outletu nečeká, že koronavirová krize způsobí v módním retailu převratné změny.

Poměry na trhu módních značek se podle něj ovšem zamíchat mohou. „Změny na trhu čekám, některé značky budou mít přinejmenším krátkodobě potíže jak s výpadkem tržeb, tak později i se zajišťováním zboží z Itálie nebo Číny. Celkové dopady ale ukáží až příští měsíce, speciálně přelom letošního a příštího roku,“ soudí ředitel obchodního centra Freeport Fashion Outlet v Hatích.

Foto: Freeport Fashion Outlet

Tisíce metrů čtverečních prodejní plochy, nula zákazníků. To se v pondělí změní.

Reklama

Související témata:

Doporučované