Článek
Úřady ve většině případů stále nenabízí možnost zaplatit kartou nebo mobilem, přestože občané by tento způsob placení jednoznačně uvítali jako pohodlnější a modernější alternativu.
Každodenní úkony, jako je úhrada poplatku za odpady, psa, ověření dokumentů nebo vydání průkazky do knihovny, vyžadují osobní návštěvu úřadu. A právě při těchto příležitostech by byla možnost platby kartou přínosem. Místo toho je však většina občanů stále odkázána na hotovost nebo převod na účet.
Anketa
Průzkum jasně ukázal, co občané chtějí: Bezhotovostní platby
Letošní průzkum mezi obcemi s rozšířenou působností a pražskými městskými částmi ukazuje, že digitalizace veřejné správy je na velmi vysoké úrovni. Většina oslovených obcí zavedla klíčové digitální služby jako online objednávkové systémy, možnost platby kartou či QR kódem nebo městské mobilní aplikace.
Z dotazování navíc vyplynulo, že obce, které přijímání platebních karet na úřadě zavedly, si změnu pochvalují. V 72 % zmiňují zrychlení administrativy, v 62 % nižší náklady na hotovostní operace a v 26 % snížení chybovosti při zpracování plateb a formulářů.
Z každodenních zkušeností i dat vyplývá, že když lidé nemůžou zaplatit kartou, často jdou jinam. „Na úřadech by to mělo fungovat stejně jako kdekoliv jinde – rychle, bezpečně a bezhotovostně,“ říká Martin Dolejš, ředitel rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Bezhotovostní platby kvitují starostové i občané malých obcí
💡 Pro přijímání bezhotovostních plateb na úřadě nepotřebujete zázraky. Podívejte se na webinář a zjistěte, jaké zkušenosti mají starostové s přijímáním bezhotovostních plateb a jaké výhody terminál obcím přináší:
Věděli jste, že…?
- 8 z 10 lidí dává přednost platbě kartou
- 59 % plateb v Česku je bezhotovostních
- 44 % lidí už zaplatilo mobilem
- 4 900 obecních úřadů stále platební terminál nemá
Zdroj: Mastercard
Funguje to i u nás, říkají starostové malých obcí. Jaké jsou příklady z praxe?
Změna je možná, ukazují příklady z praxe v malých obcích: Tam, kde se bezhotovostní platby zavedly, je přijetí ze strany veřejnosti pozitivní. Občané oceňují vstřícnější a efektivnější přístup, který jim šetří čas i starosti. Podle dotazování zaznamenalo 88 % obcí pozitivní zpětnou vazbu od občanů po zavedení plateb kartou. To svědčí o jasně vnímaném přínosu digitalizace ze strany veřejnosti.
Příklad z praxe: Mořice na Hané
Obec Mořice v Olomouckém kraji má 528 obyvatel. A každý z nich má možnost zaplatit běžně na úřadu kartou. Modernizaci, kterou pořízení terminálu malé, ale velmi dynamické obci na Hané přineslo, si pochvalují nejen místní, ale i tamní nejmladší starosta v Česku, Tomáš Pavelka.

Pro svou malou, ale dynamickou obec na Hané zvolil variantu terminálu v mobilu
Řešení je jednoduché. Vyzkoušejte si jej na rok zdarma
Zavedení terminálu na obecní úřad není žádná věda. Výhodou platebního terminálu je možnost přijímat kontaktní i bezkontaktní platební karty. Tím se zaručí maximální kompatibilita i s kartami od účtů mimo EU.

Odborníci z KB SmartPay vám s instalací terminálu pomohou
Nepotřebujete zázraky. Stačí vám spojit se s odborníky z KB SmartPay, kteří vám pomohou:
- vybrat nejvhodnější řešení pro vaši obec,
- zajistit instalaci a zaškolení,
- začít ihned přijímat platby kartou.
A v KB SmartPay se navíc postarají o technickou a administrativní podporu.