Hlavní obsah

Tyto české firmy staví na udržitelnosti a umí rychle reagovat

Foto: shutterstock.com

Rozhoduje schopnost přizpůsobit se

Reklama

České podniky procházejí možná nejsložitější etapou svého fungování, ale rozhodně nepanikaří. Stejně jako v jiných krizových momentech v minulosti věří v udržitelnost a sílu svého podnikání.

Článek

Musí se ale mnohem rychleji rozhodovat a přizpůsobovat se, protože hlavním rizikem je nyní nepředvídatelnost.

Firmy se potýkají s výpadky dodavatelsko-odběratelských řetězců, nedostatkem kvalifikované i nekvalifikované pracovní síly a s následky pandemie, která navíc stále ještě nezmizela, ale nad vším ční prudké zdražování cen materiálů, dopravy a hlavně energií.

„Můžeme šetřit energiemi, ale k úspěchu se prošetřit nedá. Je potřeba dělat obojí, jak šetřit, tak se zároveň rozvíjet,“ říká Karel Ždárský, generální ředitel společnosti Farmet, výrobce zemědělských strojů, v rámci pořadu Byznys Club Seznam Zprávy.

Udržitelnost je podmínka úspěchu

Další rozvoj se neobejde bez investic, při jejichž zvažování hraje významnou roli udržitelnost, která pro firmy představuje odpovědnost k budoucím generacím nebo posílení nezávislosti na dodávkách energií. „Investovat do udržitelného rozvoje je nutná podmínka dlouhodobého úspěchu na trhu a jsem rád, že firmy berou udržitelnost jako nedílnou součást svého byznysového mixu,“ uvádí Petr Manda, vrchní ředitel pro oblast korporátního a institucionálního bankovnictví ČSOB.

Největší tuzemský výrobce cukru a lihu Tereos TTD už nemá díky rozsáhlým investicím problémy s CO2 ani s plněním dlouhodobého cíle evropské iniciativy Green Deal. „Když bych vzal celý životní cyklus pěstování cukrové řepy a přidal k tomu dopravu, hnojiva a zpracování, vychází to v uhlíkové bilanci pro nás pozitivně,“ shrnuje Martin Kolář, generální ředitel společnosti. V dalším rozvoji nyní Tereos nebrzdí nedostatek zdrojů, ale nespolehlivost v dodávkách. „Na jedné straně máme připravené financování, řádově skoro 400 milionů korun, ale vedle toho nás trošku zdržuje dodavatelsko-odběratelský řetězec, který se pozastavil, a my čekáme na stroje a zařízení,“ poukazuje Martin Kolář.

Foto: shutterstock.com

Udržitelnost je podmínka úspěchu

Rozhoduje schopnost přizpůsobit se

Karel Žďárský nepamatuje tolik změn v plánech firmy jako v posledních letech s covidem a situací na Ukrajině, ale stěžovat si nehodlá. „Plány neustále přehodnocujeme. Ale to je prostě náš úkol, proto byznys děláme,“ zdůrazňuje. Firma Farmet před několika lety plánovala projekt nové administrativní budovy, ale přišel koronavirus a ukázalo se, že tolik kanceláří není třeba. „Místo toho jsme se zaměřili na výrobu a postavili výrobní halu,“ popisuje Karel Ždárský. Po zahájení konfliktu na Ukrajině zase Farmet rázem přišel o 40 procent zakázek v Rusku a na Ukrajině. „Podařilo se nám přesměrovat tyto zakázky na jiné trhy a můžeme vše rozjíždět naplno,“ podotýká Karel Ždárský.

Právě v situaci, kdy potřebují získat nové kontakty a odběratele, mohou české podniky využívat unikátní aplikaci ČSOB Trade Club, která představuje komplexní databázi zahrnující 190 zemí. Podle Petra Mandy Trade Club aktuálně využívá 475 klientů korporátního a firemního bankovnictví a v loňském roce se pro klienty podařilo uskutečnit téměř šest set obchodních propojení.

Evropa musí být v čele dění

Firmy v Česku se shodují na tom, že udržitelnost je správná cesta, která se sice neobejde bez investic a úspor, ale dlouhodobě z ní bude mít celá ekonomika i společnost prospěch. „Směr je prostě správný. My v Evropě musíme být v čele dění týkajícího se podpory udržitelnosti,“ míní Karel Ždárský. „Lidé jsou si vědomi toho, že životní prostředí se zhoršuje a je potřeba něco dělat s tím, aby život na zemi byl dlouhodobě udržitelný,“ uzavírá Petr Manda.

Toto je sponzorovaný text tvořený ve spolupráci se zadavatelem. Článek nevytváří redakce Seznam Zprávy.

Doporučované