Hlavní obsah

Boj s emisemi zlomil vaz Fabii Combi. Škodovka ji přestane vyrábět

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia Combi ve verzi ScoutLine.

Reklama

Kvůli přísným emisním normám přestane mladoboleslavská Škoda Auto vyrábět populární vůz ve variantě kombi.

Článek

Automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě kombi. Důvodem jsou přísné emisní limity, kvůli nimž musí vyrábět více elektromobilů. Firma to dnes oznámila v dopise zaměstnancům, který má ČTK k dispozici. Kdy se přestane Fabia Combi vyrábět, není jasné.

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ uvedla Škoda Auto.

Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility. Dodržení nové emisní normy je podle automobilky spjato s velmi vysokými náklady.

Podle výroční zprávy za covidový rok 2020 vyrobily české závody Škody Auto 100 425 fabií, z toho 38 522 ve variantě kombi. Proti veleúspěšnému roku 2019 šlo samozřejmě o výrazný propad, tehdy automobilka pustila na trh 56 584 nových fabií v kombíku.

Kromě pandemie mohlo podle expertů za propadem stát čekání na novou generaci, kterou Škoda uvedla letos, i růst prodejů dalších menších modelů Scala a Kamiq.

Jenže například u octavií ve variantě kombi automobilka hlásí za rok 2020 propad zhruba o 11 procent, v případě fabie v prodloužené verzi už propad vychází na více než 30 procent. Celková výroba v českých závodech Škody Auto se kvůli pandemii snížila o 16,7 procenta.

Boj s emisemi představuje pro automobilky stále obtížnější úkol. Průměrné auto ve vyrobené flotile na území EU totiž nesmí vypouštět více než 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr, za cokoli navíc musejí automobily platit nemalé pokuty.

Škoda Auto na konci minulého roku avizovala, že se do emisního limitu nevejde. „Očekáváme, že v letošním roce stanovené cíle oxidu uhličitého nesplníme. V důsledku neočekávaného dopadu pandemie koronaviru došlo ke zpoždění uvedení našich elektromobilů na jednotlivé trhy,“ uvedl v prosinci 2020 pro SZ Byznys mluvčí automobilky Tomáš Kotera.

Pokuty se však vypočítávají pro celé koncerny – v případě Škody Auto se tedy bere výsledek za celou skupinu VW. Ani té se nepodařilo do limitu vejít, ale jen těsně. VW si proto musel na pokuty půjčit více než sto milionů eur.

Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn řekl v rozhovoru pro Lidové noviny, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem. Připustil ale, že na některých trzích Škodovky bude nástup elektromobility pomalejší. Předpokládá, že cena elektromobilů se bude postupně snižovat, naopak jejich uživatelská přívětivost vzroste.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Reklama

Doporučované