Hlavní obsah

Sparta odkryla čísla. Kolik peněz fotbal kvůli pandemii ztrácí?

Foto: Profimedia.cz

Jaký má pandemie dopad na finance pražské Sparty a klubů Fortuna:Ligy?

Reklama

Kolik peněz ztrácí jeden z největších fotbalových klubů v Česku za prázdné tribuny na domácích zápasech? Jak velkou část rozpočtu vůbec prodej vstupenek tvoří a na čem kluby naopak v době pandemie ušetří? Známe odpověď.

Článek

Fortuna:Liga již běží na plné obrátky a i přes menší zádrhely se nehodlá zastavit. Českou nejvyšší soutěž ale stále trápí řada omezení, ať už ze strany vlády či Ligové fotbalové asociace, která má výrazný dopad na příjmy klubů.

Hlavní problémem jsou, nejen pro týmy Fortuna:Ligy, stále prázdné tribuny. Bez diváků v ochozech kluby logicky přicházejí o příjem ze vstupného, ale také o výdělek z prodeje občerstvení a zároveň zaznamenávají velký pokles prodeje fanouškovských předmětů, jako jsou dresy, šály apod.

Největší zisk mají kluby obyčejně ale právě z prodeje vstupenek. Ten se, co se výše příjmů týče, liší s ohledem na kvalitu soupeře. „Příjmy z prodeje vstupného se počítají od nižších stovek tisíc za zápas až po maximálně dva miliony korun za jedno ligové utkání. V případě souboje s Plzní bychom při vyprodaném zápase dosahovali horní hranice této škály, při utkání s Teplicemi a s Opavou by příjmy naopak byly v nižší příjmové skupině,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy Ondřej Kasík, ředitel komunikace pražské Sparty.

Pro klub velikosti pražské Sparty jsou ale zisky v řádech maximálně několika desítek milionů za sezonu jen větší kapkou v moři. „Z ekonomického hlediska o problém jde, nicméně z pohledu celkových příjmů klubu netvoří vstupné tak zásadní položku jako například v Bundeslize. V Německu tvoří výnosy z prodeje vstupenek třetinu, v některých případech i 40 procent příjmové složky rozpočtu. Ve Spartě se pohybujeme obvykle kolem deseti až patnácti procent,“ prozradil Seznam Zprávám Ondřej Kasík.

Několikanásobně vyšší příjmy mají kluby za prodej vstupenek na evropské poháry. V případě postupu do Ligy mistrů či Evropské ligy se zisk ze vstupného může blížit či dokonce ještě přerůst ten z celého ročníku Fortuna:Ligy. I pro české týmy je tak důležité, jaká bude situace na přelomu srpna a září, kdy se má rozehrát kvalifikace do obou mezinárodních soutěží. Postup do Evropy je pro kluby ale stále zásadní kvůli příjmům za účast v pohárech od UEFA.

Minimálně jeden pozitivní dopad pandemie a s ní spojených prázdných tribun kluby přeci jen najdou. V současné době výrazně ušetří za organizaci ligových utkání.

Vedení týmů totiž odpadla starost o zabezpečení pořadatelské či bezpečnostní služby, respektive náklady na ni jsou vzhledem k nepřítomnosti diváků na stadionu výrazně menší. Podobně kluby ušetří i například za catering, který je běžně součástí vstupenek do VIP prostor stadionu. „Při organizaci zápasů máme nyní nižší náklady spojené s některými službami. Úspora může být, v závislosti na konkrétních zápasech, v řádech desítek až nižších stovek tisíc,“ komentoval současnou situaci Ondřej Kasík.

I přes úsporu za organizaci utkání jsou ale kluby jednoznačně pro návrat diváků na stadiony. Absenci na utkáních, za které si zaplatili, budou jednak muset nějakým způsobem kompenzovat, hlavně jim ale schází fanouškovská podpora. „V první řadě se s touto situací potýkáme s ohledem na absenci silné podpory, kterou nám fanoušci při domácích, ale i venkovních zápasech připravují,“ sdělil Seznam Zprávám ředitel komunikace pražské Sparty Ondřej Kasík.

Slova z Letné potvrdil, i z finančního hlediska, v rozhovoru s Jaromírem Bosákem mluvčí pražské Slavie Michal Býček. „Určitě pro nás je finančně, ale i po všech ostatních stránkách, výhodnější hrát s fanoušky. Bohužel v tuhle chvíli nemáme zisk ze vstupného. Do budoucna samozřejmě i to, že fanoušci nebudou moci na stadiony, budeme nějakým způsobem chtít vynahradit, takže určitě finančně pro nás je lepší, aby na stadionu diváci s námi byli. A vlastně nejen finančně, ale po všech stránkách. Bohužel to ale musíme chápat, musíme to přijmout,“ komentoval mluvčí pražské Slavie Michal Býček v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Reklama

Doporučované