Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Herec a scenárista Rob McElhenney byl odjakživa vášnivým sportovním fanouškem. Jako Američan však dával přednost za mořem populárnějším odvětvím, zejména baseballu a NFL. „O fotbalu jsem nevěděl vůbec nic,“ přiznává.
Během práce na seriálu It's Always Sunny in Philadelphia se ale seznámil s Humpreym Kerem, hercem původem z Londýna. A především fanatickým příznivcem Liverpoolu FC. Ten svého kolegu do evropského sportu číslo jedna postupně zasvěcoval. A když společně sledovali utkání Reds proti Barceloně, kde tým Jürgena Kloppa památně otočil průběh dvojzápasu a i přes úvodní prohru 0:3 postoupil do finále Ligy mistrů, byl už zcela lapen.
Během první covidové vlny se pak s manželkou na Netflixu díval na dokument Sunderland Till I Die. A nápad byl na světě. „Přišel za mnou a řekl: Měli bychom to udělat. Měli bychom koupit fotbalový klub a natočit o tom dokument. Během chvíle se pak debata dostala k otázce, koho koupíme,“ vzpomíná Ker. Ten pak údajně pomáhal sestavit seznam klubů, které by mohlo být potenciálně zajímavé oslovit.
Zde ovšem do hry vstoupily finance. McElhenney je úspěšný televizní herec a jeho show z největšího města Pensylvánie je nejdéle vysílaným hraným sitcomem v americké historii. Ale přesto… „Byl jsem herec z úspěšného seriálu. Ale televizní herec se seriálem na komediálně zaměřené kabelovce. Měl jsem prachy z televize. Ale na tohle byly třeba prachy filmové hvězdy. Superhrdinské prachy,“ zubil se McElhenney.
Zde do hry vstupuje Ryan Reynolds. Filmová hvězda a jeden z nejpopulárnějších herců poslední dekády. A především producent s čichem na úspěch – v podstatě ze země si vydupal převedení komiksového hrdiny Deadpoola na filmové plátno, ačkoliv se nejednalo o nejpopulárnější superhrdinskou postavu. Dnes se jedná o jednu z nejúspěšnějších filmových značek, jejíž třetí díl loni v kinech vydělal skoro 1,5 miliardy dolarů.
Není to ale jen svět za stříbrným plátnem, kde má kanadský herec odhad na úspěšné projekty. V roce 2018 si třeba koupil podíl ve firmě Aviation Gin, rychle rostoucí značce prémiového tvrdého alkoholu. O pouhé dva roky později firmu prodal za 610 milionů dolarů. Podobný úspěch zaznamenal i s brandem Mint Mobile – telekomunikační startup, jehož byl spolumajitelem, odkoupil T-Mobile za částku přesahující jednu miliardu dolarů. Reynolds možná není nejtalentovanější herec v Hollywoodu, jako byznysmen má ale dar od boha.
Bolton byl ještě velkou rybou
Po důkladném výběru, s nímž pomáhali i zaměstnanci agentury Inner Circle Sports, která předtím radila třeba investiční skupině FSG s pořízením Liverpoolu, padla volba na Wrexham AFC. Tým z města v severním Walesu, které má něco přes čtyřicet tisíc obyvatel. V celé aglomeraci pak žije okolo 130 tisíc lidí. A především klub, jenž se v době převzetí plácal v National League, tedy páté nejvyšší lize, která ani nepatří do anglické pyramidy profesionálních soutěží. Novou společnost, kterou herci pro tyto účely založili, pořízení klubu přišlo na dva miliony liber.
Celebrity v anglických klubech | Sport SZ
Ed Sheeran – Ipswich Town (minoritní podíl + hlavní sponzor na dresech)
Tom Brady – Birmingham City (minoritní podíl)
Elton John – Watford (1976-1990, byl i předsedou klubu)
LeBron James – Liverpool (minoritní podíl, má podíl i v AC Milán)
Delia Smith – Norwich City (slavná televizní kuchařka, vlastnila klub 1998-2024)
„Měli jsme od Inner Circle nabídku, jestli bychom neměli zájem o Bolton Wanderers,“ přibližuje Humphrey Ker, který jako fotbalový fanoušek vše s merunou nepolíbenými Američany konzultoval. „Byl k mání za masivně sníženou cenu, na to, o jak velký klub z hlediska historie a infrastruktury se jedná. Ale přišlo nám to jako příliš velká ryba. Vždyť ten tým ještě docela nedávno hrál Premier League.“
Faktorů pro Wrexham hrálo hned několik – jde o nejstarší klub ve Walesu a celkově třetí nejstarší klub na světě. To se v tak tradičním sportu, jakým je fotbal, rozhodně počítá. I přes nepříznivou momentální situaci má za sebou minulost v evropských pohárech, kde třeba v roce 1984 dokonce porazili portugalské Porto. A navíc, může se opřít o oddanou skupinu fanoušků, kteří i na zápasy páté ligy chodili ve velmi slušném počtu.
Ze zcela neznámého klubu na severu Walesu se během chvíle stal jeden z nejpopulárnějších fotbalových týmů na světě. V Americe je Wrexham populárnější než mnohé celky z Premier League. A to především díky dokumentární show „Welcome To Wrexham“, která příběh ostrovního mančaftu a jeho hvězdných majitelů poctivě a zábavně dokumentuje.
Jak totiž McElhenney slíbil, tak také učinil. V seriálu, jenž vznikl pro platformu Hulu a v Česku ho můžete vidět na Disney plus, totiž sledujete celý příběh od prvních webkamerových online hovorů mezi herci a tehdejším vedením klubu či fanoušky, až po postupnou cestu nahoru. Obrazně i doslova.
Peníze, ale i vášeň
V první kompletní sezoně pod novými majiteli to ještě na postup nestačilo, od té doby ale s každým dalším ročníkem přišel posun o patro výš. Vše vygradovalo na konci dubna, kdy rudí draci, jak se týmu přezdívá, postoupili do Championship, tedy druhé nejvyšší anglické ligy. Tři postupy v řadě, to v Anglii nepamatují od roku 1888. Už od srpna tak Reynoldsovy hochy čekají střety s Watfordem, Norwichem nebo Stoke City, tedy kluby s výraznou stopou v Premier League. Od té už teď velšský tým dělí „jen“ jediný postup. Dechberoucí.
O „wrexhamském zázraku“ je v médiích po celou dobu od nečekaného převzetí referováno z drtivé většiny pozitivně. Je třeba si však položit zdánlivě prostou, ale o to složitější otázku: Jedná se o nefalšovanou fotbalovou pohádku, které je třeba tleskat a fandit? A nebo si prostě dva nesmírně bohatí lidé koupili hračku, do které strkají mnohem víc peněz než jejich soupeři v příslušných ligách, a proto jdou rychle nahoru? Odpověď bude znít, že od každého trochu.
Nesporným faktem je, že přítomnost známých herců a zejména pak Reynoldse lidi přirozeně baví a zajímá. Zatímco jiné kluby obhospodařují nudné investiční skupiny vedené finančníky v kravatách nebo nepřehledná mezinárodní konsorcia, tenhle tým vlastní Deadpool. Ten navíc fanouškům točí pivo ve stánku před stadionem nebo skotačí na autobusu při titulové jízdě městem. Kdyby si třeba druholigový český klub koupil Leoš Mareš, média o něm budou psát každý týden. A lidé to budou nadšeně číst.
Bez peněz to ale samozřejmě nejde. V sezoně, kdy Wrexham postupoval z páté ligy do čtvrté, která nese v Anglii název League Two, utratil na platech cca 3,5 milionů liber. Ostatní kluby National League přitom v průměru vynaložily zhruba jeden milion. Pokud hráčům zaplatíte třiapůlkrát více než vaše konkurence, jdete za postupem zcela jasně a není to romantické, i kdyby vás vlastnil třeba Batman.
Ve čtvrté lize to pokračovalo v podobném rytmu. Ač zrovna postoupivší nováček, Wrexham i tady investoval do hráčských mezd ze všech nejvíc. A podle serveru Transfermarkt utratil na přestupovém trhu víc než dvakrát tolik než jakýkoliv jiný klub soutěže. „Už v League Two měli údajně rozpočet na úrovni špičkového týmu League One,“ glosuje to analytik Daniel Pišťák, který se anglickým fotbalem zabývá v podcastu Fotbal Venku.
Wrexham generuje peníze
V aktuální sezoně ve třetí lize už se poměry trochu změnily. A to zejména kvůli z druhé ligy spadlému Birminghamu City, jenž ve snaze vrátit se ihned do Championship do týmu pumpoval neskutečné peníze. To se povedlo na výbornou, protože ligu vede o propastných devatenáct bodů. „Wrexham utratil pět milionů euro, což je relativně nic v porovnání s Birminghamem, který investoval neuvěřitelných 35 milionů. Pořád je to ale půlka toho, co utratilo 21 dalších týmů v soutěži dohromady,“ doplňuje pro Seznam Zprávy Pišťák.
Tohle funguje čistě proto, že jde o áčkové hollywoodské hvězdy, které jsou ale zároveň velmi charismatické a sympatické. A svůj status celebrit využívají na maximum, aby ke klubu přitáhly obrovskou pozornost
Jinými slovy, Wrexham peníze má, je ambiciózní a minimálně na papíře se dosud o žádný příběh outsidera či Davida proti Goliášům nejednalo. To ale neznamená, že nezaslouží velký respekt. Za prvé, jak říkal už Johan Cruijff, jen pytel peněz vám fotbalový zápas nikdy nevyhraje. To, že máte v měšci víc než soupeř, neznamená, že skončíte v tabulce nad ním. To by Manchester United nemohl být v Premier League patnáctý.
A za druhé, Reynolds a jeho společník do klubu peníze nejen sami dávají, ale především umí příjmy pro Wrexham skvěle generovat. Extrémně úspěšná dokumentární série, která se brzy dočká už čtvrté sezony. Movití sponzoři jako TikTok, United Airlines, na poměry týmu z nižší soutěže neskutečné příjmy z merchandisingu. Před rokem měl klub výnosy téměř 27 milionů liber, přičemž než se klubu ujali noví vlastníci, byl to zhruba milion. Nárůst z říše snů.
„Tohle funguje čistě proto, že jde o áčkové hollywoodské hvězdy, které jsou ale zároveň velmi charismatické a sympatické. A svůj status celebrit využívají na maximum, aby ke klubu přitáhly obrovskou pozornost a nevídané prostředky,“ řekl pro ESPN Tim Keech, strategický konzultant fotbalových klubů. „S něčím takovým zkrátka naprostá většina majitelů nemůže pracovat. A i kdyby přivedli nějakou celebritu jako minoritního vlastníka, pravděpodobně to nebude mít žádný větší význam,“ doplňuje.
Ryan Reynolds je zkrátka filmová hvězda, která je v kurzu. K tomu má vlastní peníze, které umí investovat. K tomu k sobě umí přitáhnout další sponzory a firmy, které se za své peníze s jeho klubem rádi spojí. A co je možná nejdůležitější: Neskutečně ho to baví. „Wrexham je jedna z nejúžasnějších věcí, co se mi v životě mohla stát. Otevřelo mi to zcela nové obzory. Díky vám všem za ty nejbáječnější čtyři roky a máme toho hodně před sebou,“ rozplýval se po postupu do Championship.
Čtvrtý postup v řadě se vzhledem ke kompetitivnosti i finanční náročnosti druhé ligy zdá v tuto chvíli být spíše nepravděpodobný. To, že je cílem slavných majitelů jednou prokopnout brány prestižní Premier League, je ale nabíledni. A fanoušci komiksových trháků jistě vědí, že Deadpoola nikdy nemůžete podceňovat.