Hlavní obsah

Studenti ČVUT se s elektrickou formulí dostali do světové špičky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: eForce FEE Prague Formula, Seznam Zprávy

Monopost elektroformule českých studentů ČVUT.

Reklama

Většina lidí za slovem formule vidí především svět F1. Technicky vytříbené stroje se ale staví i mimo tuto prestižní sérii.

Článek

Studenti ČVUT se umístili v celosvětovém žebříčku soutěže Formula Student na 17. místě. Ve stejném žebříčku drží devátou pozici v Evropě a – logicky – první v České republice.

Formula Student představuje největší mezinárodní akademickou soutěž v oblasti techniky, v níž se utkává více než 800 univerzitních týmů z celého světa. Závodí se s vozidly, jež sami studenti navrhli a vyrobili.

Soutěž vznikla v roce 1981 v USA a od roku 1998 se začala šířit i do Evropy.

Nyní zahrnuje desítky závodů na všech kontinentech (s výjimkou Afriky a Antarktidy). Od roku 2010 mohou týmy soutěžit i s vozidly poháněnými čistě elektrickou energií. Ve stejném roce vznikl i první tým v České republice eForce FEE Prague Formula, který spadá pod Fakultu elektrotechnickou ČVUT v Praze.

Soutěž je nejen čistě sportovní závod, kdy rozhoduje rychlost, ale hodnotí se i jiná kritéria. Konstrukce vozu, výkon, rozpočtové plánování a marketingová strategie.

„Klíčový je ale nakonec závod na 22 km, při kterém se v půlce mění řidiči. Je za něj i největší bodový příděl. Právě v něm se většinou rozhoduje. Kdo ho nedojede, tak nemá šanci na dobré umístění. Ale i statické disciplíny tvoří poměrně velkou část celkového hodnocení, zhruba 30–40 procent. Je důležité si obhájit design auta, rozumět mu po návrhové i výrobní stránce,“ vysvětluje člen týmu Jakub Štulík.

V současnosti je eForce také jediným českým týmem s funkční formulí na elektrický pohon s autonomním řízením. „Momentálně před touto formulí stojím, na autonomní pohon jsme odjeli závod v Čechách. Kvůli problémům s převodovkami ale nyní v Chorvatsku plánujeme odjet jen pilotovanou část, navíc se zde s autonomními vozy ani nezávodí,“ rozvádí situaci Jakub Štulík.

Spojili jsme se s ním na závodech v Chorvatsku, na testovacím okruhu výrobce sportovních elektromobilů Rimac, který se nachází nedaleko Záhřebu. Jedná se o striktně pilotované závody jak elektrických týmů, tak těch spalovacích. Obě tyto kategorie jsou následně vyhlašovány odděleně.

Týmy musí v soutěži každý rok postavit nové auto. „V pravidlech většiny závodů je například napsáno, že šasi se musí změnit znatelně každý rok,“ doplňuje Štulík. Podle jeho slov se ale tým snaží, aby i stará auta zůstávala pojízdná.

Tým eForce momentálně sdružuje více než 60 členů. „Na závody nás ale tolik nejezdí, teď v Chorvatsku 18, na závodech v Čechách nás bývá víc, okolo 30,“ říká Štulík.

Kromě Prahy má svůj tým v elektroformulích ještě Vysoké učení technické v Brně, o vývoj podobného vozu se snaží ještě v Plzni. Ve spalovací části žebříčku najdeme, kromě již zmíněných, ještě týmy z Ostravy a Liberce.

Reklama

Související témata:
Studentské soutěže

Doporučované