Hlavní obsah

Průzkum: Které kavárny jdou vstříct rostlinným trendům a kde zaspali

Káva s jiným než kravským mlékem? Někde za příplatek, jinde vůbec.

Reklama

15. 8. 2020 8:45

Omezování živočišných produktů je čím dál populárnější nejen v západní Evropě a Spojených státech, ale také v Česku. Průzkum projektu Rostlinně a České veganské společnosti hodnotil rostlinnou nabídku kavárenských řetězců.

Článek

Skoro třetina Čechů chce do budoucna do svého jídelníčku zařadit více rostlinných produktů na úkor těch živočišných. Vyplynulo to z průzkumu agentury Ipsos z letošního června. Nejde ale jen o náhražky nebo alternativy masa. Čím dál pevnější pozici si budují třeba rostlinná mléka.

Všímají si toho i kavárenské řetězce. Podle průzkumu projektu Rostlinně, který mají Seznam Zprávy k dispozici, jde současnému trendu nejvíc naproti americký Starbucks. Naopak na chvostu zůstaly kavárny Tchibo.

Průzkum ve spolupráci s Českou veganskou společností hodnotil kavárny z několika hledisek. Jedním z kritérií byla dostupnost rostlinného mléka a jeho cena, dále nabídka slaného a sladkého rostlinného občerstvení. Autoři věnovali pozornost i tomu, jakým způsobem řetězec uvádí rostlinné produkty v menu, jak rostlinnou nabídku propaguje na sociálních sítích a jaké má v tomto ohledu plány.

Žebříček Rostlinná kavárna roku 2020

1. Starbucks

2. Coffeeshop Company

3. McCafé

4. CrossCafe

5. Costa Coffee

6. Tchibo

Zdroj: Rostlinně

Nejvíce plusových bodů a titul vítěze hodnocení získal americký kavárenský řetězec Starbucks, kterého autoři průzkumu označili za lídra trhu ve svém segmentu. Nabízí rovnou čtyři druhy rostlinných mlék: sójové mléko bez příplatku, ale za kokosové, mandlové a ovesné si zákazník musí připlatit.

„Tuto skutečnost nehodnotíme kladně – kavárna tím dává najevo, že rostlinné mléko je jen výdobytkem nebo doplňkem pro lidi, kteří si to mohou dovolit. Připomeňme si ale, že mnoho lidí trpí nesnášenlivostí laktózy, finanční zázemí s tím nemá nic společného. Dodatečný poplatek může dokonce odradit lidi, kteří by chtěli poprvé vyzkoušet rostlinné mléko v kávě,“ konstatuje projektová manažerka Rostlinně Marianna Slováková.

Síla marketingu

Rostlinné mléko lze místo živočišného zvolit nejen při objednávce kávy, ale i dalších horkých a studených nápojů. Vedle toho Starbucks nabízí i rostlinné dezerty – espresso brownie, rostlinný jablečný koláč a raw tyčinky. „I po marketingové stránce vědí, co dělají. Ze všech konkurentů používají nejúčinnější taktiky, a probouzejí tak v zákaznících zájem o rostlinnou nabídku,“ doplnila Slováková.

„V posledních letech se významně zvýšil zájem o mléko bez laktózy a na vzestupu jsou i nápoje rostlinné. Nejznámější a nejoblíbenější je sójová alternativa,“ uvedl Michal Holotík z firmy Starbucks.

Na druhém místě skončila rakouská Coffeshop Company. Rostlinné mléko nabízí sójové a kokosové, ovšem za příplatek. Ke kávě je možné si tu objednat jablečný koláč s čistě rostlinným složením.

Hůře jsou na tom sítě kaváren McCafé a CrossCafe, ale ty se pomalu začínají vydávat směrem rozšiřování sortimentu. V McCafé se dá sójové mléko za příplatek objednat od července. Rostlinné občerstvení však zákazník v řetězci nenajde.

I CrossCafe nabízí sójové mléko za příplatek. Vedle kávy je možné nechat si připravit i rostlinnou horkou čokoládu, na menu naleznete polévky s rostlinným složením. „Nabízíme více druhů mléka – sójové a bezlaktózové. V současné době neuvažujeme o snížení příplatků za tato mléka, jelikož i jejich pořizovací cena je vyšší oproti klasickému mléku. Pokud ucítíme zájem ze strany našich zákazníků o další rostlinné slané či sladké produkty, určitě se zamyslíme nad rozšířením našeho sortimentu právě o tyto produkty,“ říká mluvčí řetězce Eliška Šlajsová.

S rostlinnou nabídkou podle průzkumu propadly sítě Costa Coffee a Tchibo. „Přitom třeba zrovna Costa Coffee se ve Velké Británii pyšní bohatou rostlinnou nabídkou nápojů i občerstvení,“ podotýká Marianna Slováková.

Sójové mléko je v Costa Coffee za příplatek, na menu ale chybí, zákazník se musí zeptat obsluhy. Tchibo jako jediná kavárna z žebříčku nabízí jen živočišné mléko. V nabídce však jsou rostlinné muffiny (borůvka a čokoláda) a na určitých pobočkách i řecký wrap.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené