Hlavní obsah

Starší generace nabírají na síle. Firmy na nich mohou vydělat

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

8. 1. 2020 7:06

Začíná dekáda, v níž se do důchodového věku dostávají lidé narození během poválečného baby boomu. Proč tomu věnovat pozornost? Je jich víc, jsou zdravější a bohatší než předchozí generace seniorů. Budou z toho profitovat firmy i investoři.

Článek

Podle statistik bylo loni na planetě 935 milionů lidí starších 60 let. V roce 2050 jich bude dvakrát tolik a budou tvořit pětinu světové populace. Podle předpovědí OSN bude skupina lidí nad 65 let v příštích desetiletích nejrychleji se zvětšující demografickou skupinou.

Už dnes patří z globálního hlediska starší generace mezi nejbohatší skupinu osob. Odhaduje se, že do roku 2020 dosáhne kupní síla lidí starších 60 let celosvětově 15 bilionů dolarů.

„Život generace mé babičky v 60. a 70. letech je významně odlišný od toho, jak žijí dnešní šedesátníci a sedmdesátníci. To jsou aktivní lidé, kteří mají zájem cestovat, brát vnoučata na výlet, poznávat,“ říká v rozhovoru pro Seznam šéf České spořitelny Tomáš Salomon.

Generální ředitel České spořitelny hovořil o tom, jak se bankovnictví přizpůsobuje seniorům. (Video: Zuzana Kubátová)

„Vnímání důchodového věku se proměňuje. Senioři dnes mají často větší kupní sílu i spotřebu než lidé v produktivním věku. Chtějí zůstat aktivní a hledají možnosti seberealizace. Potvrzují to i statistiky, například v Evropě senioři představují čtvrtinu všech hostů ubytovacích zařízení, a jsou tak vůbec nejpočetnější skupinou. V USA pak tvoří nadpoloviční většinu mezi majiteli nových vozů,“ říká Stanislav Hamerník, investiční stratég UniCredit Bank.

Lidé starší 60 let jsou nejrychleji rostoucí věkovou skupinou i mezi zákazníky aerolinek. Pro turistický průmysl jsou jako živá voda – když jedou na zahraniční dovolenou, utrácejí víc než mladší turisté. Dnešní senioři také déle pracují, což má podle jedné německé studie pozitivní dopad na jejich mentální kondici.

Foto: Seznam Zprávy

Podle předpovědí OSN budou lidé starší 65 let v příštích desetiletích nejrychleji se zvětšující demografickou skupinou.

Zkrátka nabourávají tradiční představy o důchodcích coby stařečcích v papučích, kteří se starají o vnoučata. Ekonomika jako celek i její jednotlivé segmenty na to budou muset reagovat.

Příležitost pro investory

Firmy budou muset být například vstřícnější ke starším zaměstnancům, například pokud jde o flexibilitu jejich úvazků. Tempo růstu skupiny seniorů také začíná vytvářet tlaky na penzijní a zdravotní systémy. Odhaduje se, že za několik let začnou v některých státech selhávat. Proto bude pro firmy výhodné přicházet s produkty a službami, které tento tlak zmírňují.

„Jednoznačně největší posun a reakce bude v oblasti služeb – ať už těch určených přímo pro seniory, nebo těch, které budou kromě uspokojení základních potřeb reflektovat i zvýšenou poptávku po zábavě a volném čase starší generace,“ uvádí Martin Slaný, ekonom investiční skupiny DRFG. „Příkladem jsou cestovní kanceláře, které jako jedny z prvních zachytily boom cestování seniorů a celou řadu zájezdů orientují výlučně na ně,“ doplnil.

V tzv. stříbrné ekonomice, odvětví, které reaguje na celosvětový trend stárnutí populace, se ročně protočí více než 7,5 bilionu dolarů. Segment hospodářství spojený s uspokojováním potřeb starších lidí tak získává na pozornosti. A to nejen mezi výrobci zboží a poskytovateli služeb, ale také mezi investory. Trend stárnoucí populace totiž v dlouhodobém horizontu představuje zajímavou investiční příležitost.

„Do budoucna neexistuje eticky lepší cesta jak investovat než investovat do zdravého a kvalitního stáří,“ míní Petr Šrámek, zakladatel fondu LongevityTech.fund, který zájemcům radí, jak investovat do firem, jež se zabývají prodlužováním lidského života. Fond se zaměřuje na specifické start-upy a mimo jiné jim pomáhá produkty dostat na trh. Jde například o anglickou firmu, která se zabývá diagnostikou rychlosti stárnutí.

Stříbrná ekonomika na vzestupu

Stříbrná ekonomika je pro investory atraktivní také díky širokému zastoupení napříč sektory. Patří sem společnosti z oborů zdravotnictví, cestovního ruchu, automobilového průmyslu, elektroniky, správy majetku nebo vzdělávání. Firmy, které se orientují na starší část populace, dosahují vyšších zisků a růstu tržeb, na čemž mohou profitovat také investoři.

Co je to stříbrná ekonomika

Produkty a služby, které se soustředí na potřeby obyvatel vyššího věku. Od speciálních turistických zájezdů pro seniory přes speciální zdravotnické potřeby a služby, finanční služby pro lidi v důchodovém věku po podporu pracujících seniorů.

Příkladem může být farmaceutická společnost AstraZeneca, která se věnuje vývoji léků mimo jiné pro závažná onkologická, kardiovaskulární onemocnění či choroby centrálního nervového systému. Investor, který nakoupil akcie této firmy před pěti lety, se dnes těší ze zisku téměř 50 procent.

Třeba Komerční banka nabízí speciální fond zaměřený na stárnutí populace CPR Global Silver Age. Jedná se o fond investující do společností cílených na výrobky a služby pro starší generaci. Ve fondu najdeme firmy z několika různých odvětví: od zahrádkářství přes automobily po správu majetku a cestovní ruch. „Od svého založení generuje pro klienty průměrný roční výnos 6,9 procenta,“ uvedl mluvčí banky Michal Teubner.

„V nabídce fondů můžou naši klienti nalézt i fond zaměřený na oblast demografických změn, který reflektuje právě aktuální trend růstu a stárnutí populace,“ informuje také mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková.

Online aktivních seniorů přibývá

I banky jsou si vědomy toho, že starší generace budou potřebovat trochu jinou obsluhu. Ať už jde o speciálně vyškolené bankéře, speciální produkty nebo věkový limit pro žadatele o hypotéku.

„Z našich dat vyplývá, že se postupně zvyšuje podíl aktivních seniorů, kteří využívají online banking a smart banking. Jsou zvyklí své osobní finance řešit prostřednictvím banky a využívání bankovních služeb se pro ně stává čím dál větším standardem. Movitější senioři (restituenti, podnikatelé, kteří prodali své firmy apod.) jsou a nadále budou cílovou skupinou v privátním bankovnictví,“ konstatuje Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované