Hlavní obsah

Pohlaví, věk, počet dětí. Expert vysvětluje, kdo jsou zarytí odpůrci očkování

Foto: Profimedia.cz

Je kampaň na očkování úspěšná? Od jejího začátku se ochota nechat se očkovat zvýšila u 12 procent lidí, říká marketér.

Reklama

23. 6. 13:13
aktualizováno • 23. 6. 16:11
Článek

Česko otevírá očkování pro stále mladší ročníky, začíná se ale hovořit o tom, zda je o očkování proti koronaviru stále ještě dostatečný zájem. Opravdu klesá? A jak to změnit?

Hostem Ptám se já byl marketingový profesionál z agentury Optimist Eduard Piňos, který je zároveň autorem iniciativy Cesta ven profesionálů, kteří se zdarma rozhodli vytvořit kampaň na očkování.

Česko má zatím naočkováno oběma dávkami vakcín asi 2,7 milionu obyvatel, tedy necelou třetinu. Jako hranici pro zastavení pandemie uvádí odborníci proočkovanost asi 70 procent obyvatel. Třeba podle ředitele Ústavu zdravotnických informací a statistiky Ladislava Duška by k tomu mělo dojít na podzim.

Množí se ale otazníky, jestli je takový odhad reálný. Počty nových registrací na očkování totiž postupně klesají a v očkovacích centrech začínají převažovat lidé na přeočkování. Podle Piňose ale zájem mezi mladými určitě neklesá. „Z dat nevychází, že by ochota mladých v čase klesala. Naopak mírně roste,“ vysvětlil marketér s tím, že mediální část kampaně zaměřené na mladší ročníky se právě rozjíždí.

„Teď už oslovujeme lidi, kteří nemají akutní strach o zdraví, nebo zdraví svých blízkých, ale jde jim o ten běžný život. O to víc se budeme muset zaměřit na reálné výsledky vakcinace a na bezpečnost vakcín. To se týká té menší skupinky nepřesvědčených lidí,“ dodal Piňos s tím, že i u mladších ročníků mají překvapivě větší autoritu odborníci, než slavné osobnosti a influenceři, proto nevěří, že by mohlo kampaň negativně ovlivnit třeba odmítnutí hokejisty Jaromíra Jágra zapojit se do propragace očkování.

I na vlivné osobnosti se ale podle marketéra postupně v kampani dostane. Platí ale, že mezi těmi, kteří nad vakcínou váhají, stále převažují racionální, než emocionální důvody. „Spousta lidí má představu, že většina lidí, kteří se nechce očkovat si myslí, že je Bill Gates očipuje. Ale tak to není,“ vysvětlil s tím, že se opakuje strach z rychlého vyvinutí vakcíny, krátkého času na její testování i vedlejších účinků.

Podle experta jsou mezi těmi, kteří vakcínu odmítají především lidé, kteří obecně nevěří vakcínám. Dodal zároveň, že na ně ani kampaň primárně nemíří. „Demografický výkyv je u žen od 35 do 44 let, které mají typicky dvě až tři děti. Tam víme, že je problém. To je suverénně největší skupina, ale matematicky tahle skupina není zase tak podstatná. Proto se zaměřujeme na tu část veřejnosti, kterou přesvědčit lze,“ vysvětlil. Upozornil zároveň, že od začátku kampaně se zvýšila ochota nechat se očkovat dokonce o 12 procent.

A jak přilákat další zájemce o očkování? Podle experta by pomohly odměny, třeba i finanční. Naopak tvůrci kampaně nechtějí zapojit strach - třeba obavy z nové mutace Delta.

Jak expert hodnotí předchozí snahy ministerstva o propagaci očkování? A má kampaň mezi Čechy úspěch?

Poslechněte si rozhovor v úvodním audiu, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu:

Hostem Ptám se já byl marketingový expert Eduard Piňos. (Video: Seznam Zprávy)

Ptám se já

Podcast Marie Bastlové, Veroniky Sedláčkové a Kristiny Cirokové. Rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Spotify, v Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované