Hlavní obsah

Svatomartinské přes výdejní okénko? To nebude fungovat, říkají vinaři

Rozhovor s Josefem Svobodou, ředitelem vinařství Habánské sklepy.Video: Anita Plasová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Vinaři museli letošní produkci Svatomartinského přizpůsobit covidovým podmínkám a omezením, protože se nekonají tradiční gastronomické akce spojené s pitím vína. Ke značce se letos hlásí o třetinu vinařů méně.

Článek

Od vzniku značky „Svatomartinské“ před patnácti lety obliba u spotřebitelů rostla. Od roku 2015 dokonce prodeje každoročně překračují hranici dvou milionů lahví. V letošním roce poprvé bude všechno jinak. Na trh se dostane přibližně 1,75 milionu kusů lahví.

Podle informací Vinařského fondu se o značku Svatomartinské uchází o 30 procent méně vinařství než loni. Přihlášených vzorků ubylo asi o pětinu. V letošním roce s ohledem na pandemická opatření neproběhnou ani tradiční Svatomartinské hody ani degustace, zavřely i restaurace. Výdejní okénka podle vinařů spotřebu nevytrhnou.

„My jsme ta čísla letos neustále měnili a snižovali podle toho, jak jsme do poslední chvíle komunikovali s lidmi z gastronomie. Prodeje přes okénko nebudou tolik fungovat,“ je přesvědčen David Šťastný, ředitel Chateau Valtice.

Svatomartinské víno

Vznik značky: 2005.

Každoročně se otevírá 11.11. v 11 hodin.

Celkově je 312 vín od 74 vinařů a vinařských firem, a na trh se tak dostane okolo 1,75 mil. lahví Svatomartinských vín ročníku 2020.

V komplikovaném roce tak jde o 20% meziroční pokles.

Podobně mluví ředitel Habánských sklepů, které během silných let dodávaly na trh i 150 tisíc lahví Svatomartinského. Letos připravili lahví pouze sto tisíc, o deset tisíc méně než loni.

„Ta výdejní okénka, to je pouze marginálie. Máme ale zprávy o tom, že některé restaurace už dělají objednávky na martinskou husu a chtějí k ní vydávat lahev vína. My se spíš soustředíme na náš web, kde jsme už na jaře zaznamenali nárůst prodejů o stovky procent,“ říká pro SZ Byznys Josef Svoboda, ředitel vinařství Habánské sklepy.

Přípitky budou online

Přes komplikace spotřebitelé o tato vína nepřijdou. „Lidé se mohou těšit na speciální nabídky na webech, e-shopech a sociálních sítích vinařství. Vína si jako vždy mohou koupit i v supermarketech a dalších kamenných prodejnách,“ ubezpečuje prezident Vinařské unie Ondřej Beránek.

Vinařská unie

Dříve známá jako Českomoravský svaz vinařských podniků, sdružuje nejvýznamnější tuzemská vinařství.

Cílem je podporovat rozvoj vinařské a vinohradnické kultury v České republice, napomáhat spolupráci mezi významnými vinaři, poskytovat profesní know-how a přiblížit fungování a prostředí výroby a distribuce českých a moravských vín široké veřejnosti.

Zastupuje téměř 30 společností, které se dohromady podílejí na tuzemské produkci vína z více než 40 procent a které přímo obhospodařují téměř pětinu vinic v Čechách i na Moravě.

A právě to je cesta, kterou se teď i ostatní vydávají. Budují nebo posilují vlastní e-shopy, pořádají akce online, a ve vinařství tak naprosto zásadně roste význam e-commerce.

„Svatomartinská vína si mohou zákazníci e-shopu předobjednat, aby si s námi mohli 11. 11. online připít. Kromě video přípitku jsme připravili i sérii videí představující letošní svatomartinská vína,“ říká ředitel vinařství Habánské sklepy Josef Svoboda.

Vinaři hledají nové prodejní kanály

Stejně tak se proměnila tradiční putování za vínem. „Letos nemůže proběhnout naše oblíbené Putování po archivních sklepích, kde nabízíme Svatomartinské víno. Proto jsme připravili speciální akci ‚e-Putování 2020‘ na našich webových stránkách, které zájemce provede online degustací i návštěvou vinařství,“ říká předseda představenstva Znovín Znojmo Pavel Vajčner.

Právě Znovín si zakládá na tom, že na rozdíl od jiných Svatomartinské vůbec nenabízí přes obchodní centra a posiluje vlastní prodejní kanály. „My máme vlastní e-shop už dvacet let. Máme vlastní rozvážkovou službu a třicet výdejních míst po republice. Prodeje přes tento kanál stouply dvojnásobně,“ vypráví Pavel Vajčner.

Cena vína otevíraného na svatého Martina se nijak nemění. „My vinaři neradi vidíme každý rok v supermarketech tu situaci, kdy nám hlásí, že několik dnů po svatém Martinovi zájem klesá a začnou výprodeje,“ říká prezident Vinařské unie Beránek a dodává: „Ta vína jsou velmi dobře pitelná minimálně do Vánoc. Nevidím jediný důvod k výprodejům.“

Reklama

Doporučované