Hlavní obsah

Tahání nákupu je minulostí. V prodeji už je nákladní robot

Poslušný jako pes, drahý jako skútr. Robot nosící nákupy je v prodeji.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

O to, kdo dříve přijde na trh s robotem nosícím nákupy, se donedávna předháněli velcí internetoví prodejci s automobilkami. Závod mezitím vyhrál nenápadný výrobce skútrů z Itálie. Problémem pro některé zákazníky ale může být to, že jeho Gita stojí právě tolik, co nový značkový skútr.

Článek

Vánoce se blíží a jako každý rok už si lidé lámou hlavu, čím by své blízké potěšili, co by jim mohli koupit potřebného a kterým přehnaně drahým zbytečnostem se naopak rozhodně vyhnout.

A záleží na každém, kam zařadí čerstvou novinku společnosti Piaggio. Do svátečních prodejů totiž zamířil vůbec první robot vezoucí za svým majitelem poslušně všechno, co do něj naloží – prakticky cokoliv do 18 kilogramů váhy a přibližně 40 litrů objemu. A nepotřebuje vodit za ruku. S kamerami a senzory je jako pejsek, který ze svého pána nespustí oči.

„Gita” v italštině znamená „krátký výlet”, ke kterému italský výrobce skútrů Piaggio také odkazuje. Jeho dvoukolový robot zvládne i s plným nákladem a vlastní vahou 23 kilogramů držet tempo běžné chůze – maximálně může ujíždět rychlostí necelých tří metrů za vteřinu – a při plně nabité baterii může vozit nákupy a další věci po dobu až čtyř hodin. Aby mohl začít nanovo, stačí mu dvě hodiny strávené na obyčejné přípojce.

„Jednoduše se na vás zaměří, uloží si vás a pak vás sleduje,” popisuje mechanismus nákladního robota spoluzakladatel firmy Jeffrey Schnapp. Prý nepotřebuje ani GPS, telefon nebo sledovací systémy jako ten pro rozpoznávání tváří.

Odborníky odsouzená k záhubě

Co se ale pro italského nákladního robota může projevit jako zhoubný faktor, alespoň podle odborníků, je jeho cena. Do online prodeje šel za 3 250 dolarů, což je v přepočtu zhruba 75 170 korun.

Technologičtí analytici oslovení agenturou AP proto odsuzují Gitu k záhubě. Leda by prý pro ni společnost Piaggio našla i jiné, praktičtější využití: na stavbách, v nemocnicích nebo továrnách. „Je to hodně peněz na to, že je dáte jenom za nákladního robota, který vám z obchodu odveze nějaké potraviny,” míní J. P. Gownder, expert na technologie z výzkumné firmy Forrester.

Samořiditelní doručovací roboti mezi giganty

S vlastním, vcelku podobným vynálezem experimentuje také americký internetový obchod Amazon. V kalifornském městě Seattle zatím v malém množství posílá do terénu samořiditelné roboty Scout, kteří rozvážejí zboží z e-shopu zákazníkům.

Rozvinout svoji flotilu robotických doručovacích pomocníků se snaží i další z e-commerce gigantů FedEx, a to ve spolupráci s řetězci Pizza Hut, Walmart, Target a Walgreens. Iniciativu ukázala rovněž jedna z velkých průmyslových firem, automobilka Ford, jejíž dvounozí roboti ale zatím fungují pouze v reklamních videích.

Konflikt s vozíčkářkou

Nejdál je ve vývoji autonomní robotiky v doručovacích službách americký start-up Starship Technologies, který už na půdě několika univerzitních kampusů provozuje stovky robotických pomocníků. I ti ale občas potřebují, aby nad nimi převzalo kontrolu vzdálené řídicí středisko, a sami studenti je musí bezprostředně před převzetím nákladu navádět s pomocí aplikace. Třeba Pittsburská univerzita ale kontrakt s firmou zrušila poté, co jeden z robotů na přechodu omezoval studentku upoutanou ke kolečkovému křeslu.

Lepší pronajímat než prodávat

Ve Starship Technologies si ale už uvědomili, že svá šestikolová vozítka s maximální nosností devět kilogramů nemohou prodávat zákazníkům přímo. Jejich cena by se vyšplhala na více než 3 000 dolarů, tudíž se rozhodli je pronajímat prostřednictvím aplikace za 1,99 dolaru, tedy asi 46 korun za objednávku. Roboti dovážejí kávu, obědy a v Anglii nově také rostlinné mléko.

U nákladních robotů na kolech, kterým je i italská Gita, se musí počítat také s tím, že vítáni budou spíše na klidnějších místech, jako jsou právě kampusy nebo obchody v sousedství, ke kterým lidé chodí spíše pěšky. Naopak tam, kde proudí davy lidí, mohou představovat nebezpečí. V hustém provozu mohou překážet nebo se i ztratit, píše AP.

Vedení italského podniku ale zůstává optimistické. „Čekáme, že o Gitu bude velký zájem. Od mladých rodin, které jsou na takové hračky zvyklé, přes domácnosti, které chodí nakupovat i pět bloků daleko, po výletníky, co rádi chodí do parků na pikniky,” vysvětluje Schnapp z Piaggia.

Reklama

Doporučované