Taky vás to štve? Vědci zjistili, proč se tkaničky u bot samy rozvazují

Vědci zjistili, proč se tkaničky samy od sebe rozvazují.

15. 4. 2017 18:41

Profesora Olivera O’Reillyho ke studii prý inspirovaly dekády strávené přemýšlením, proč se tkaničky u bot samy od sebe rozvazují. To mu začalo vrtat hlavou ještě intenzivněji, když učil zavazovat si tkaničky svou dceru.

Vědci z Kalifornské univerzity v Berkeley našli vysvětlení, proč se samy od sebe rozvazují tkaničky u bot.

V rámci studie provedli experiment, kdy zkoumali nohy člověka běžícího na páse. Došli k tomu, že aby se tkaničky u bot samy rozvázaly, nohy musí současně provádět dva pohyby - pohupovat se a dupat, resp. narážet chodidlem do země.

Také zjistili, že způsob, jakým běžně zavazujeme boty, není ten nejlepší. Mnohem spolehlivější je zavázat tkaničky do takzvané ambulanční spojky.

Tento závěr podpořil i fyzik Robert Matthews z Aston University v Birminghamu. „Jejich studie přinesla vědeckou podporu něčeho, co lidé dlouho tušili - že tradiční způsob vázání tkaniček je dost hloupý,” uvedl Matthews.

Proč je v tomto ohledu ambulanční spojka lepší než klasický uzel, zatím ale vědci nezjistili.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Doporučené