Hlavní obsah

Do obýváků míří obří obrazovky, roste jim ale nečekaná konkurence

Foto: koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy, AI vizualizace

Transparentní televize od firmy LG může fungovat jako „akvárko“ v obýváku.

Reklama

Občas je vhodné se zamyslet nad tím, co vlastně používáme a proč. Třeba proto, abychom si koupili větší televizi, kterou nezbytně „potřebujeme“. Nebo naopak proto, aby nám došlo, jestli jsme náhodou nespadli do nějaké pasti.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Miniaturní čipy jsou jednou z hlavních ingrediencí, které pohánějí pokrok spotřebitelské elektroniky. Jejich velikost se neustále snižuje. A i díky tomu může neustále růst velikost obrazovek, které si lidé domů pořizují.

Čtete ukázku z newsletteru TechMIX, ve kterém Pavel Kasík a Matouš Lázňovský každou středu přinášejí hned několik komentářů a postřehů ze světa vědy a nových technologií. Pokud vás TechMIX zaujme, přihlaste se k jeho odběru!

Na výstavě CES 2024 v Las Vegas opět haly přetékaly obrazovkami, mobilními telefony a hromadou gadgetů. Letos pochopitelně s všudypřítomnou nálepkou „poháněno umělou inteligencí“.

Velké obrazovky se (ne)schovají

Co se týče „velkých“ představených novinek, tak rozhodně vedou obří televize, ať už svou velikostí, nebo počtem článků, které jejich uvedení vyvolá. To je samozřejmě účel těchto výstav. Firmy ukážou nejenom produkční řady, které zamíří rovnou do obchodů a posléze do obýváků.

Je to také příležitost pochlubit se různými koncepty, které jsou možná nepraktické, zato na první pohled úchvatné. Jako kouzelnická show: Rádi se na ni podíváte, možná i zatleskáte, ale s kouzelníkem v obýváku byste asi žít nechtěli.

Do této kategorie řadím všechny dosavadní pokusy o průhlednou televizi. Všimli jste si, jak často jsou ve filmech z budoucnosti používané průhledné displeje? Chápu to jako jednoduchý pokus o znázornění futurismu. V praxi jsou ale podle mého průhledné displeje nesmírně nepraktické.

Jenže právě letos zjevně tato technologie nastupuje na trh. Už několik let různé typy průhledných displejů ukazoval Samsung a také letos se pochlubil velkými panely na principu Transparent Micro LED. Nakonec jej dohnala i konkurenční jihokorejská firma LG Corp se svou 77palcovou televizí postavenou na technologii OLED T.

Průhledná televize LG představená na CES 2024Video: Jan Marek, AP

„Hned jsem si uvědomil, kde se to bude používat,“ směje se Nilay Patel, šéfredaktor webu The Verge. „Bude to místo akvárka v čekárně na luxusních klinikách soukromých lékařských ordinací.“ Plus určitě na různých výstavách, muzeích a dalších místech, kde bude mít taková průhledná obrazovka nějakou přidanou hodnotu a zlepší divácký zážitek.

Paradoxně bude ale průhledná obrazovka poutat určitě aspoň v prvních letech více pozornosti než velký černý obdélník na stěně. A kupovat ji budou lidé, kteří se chtějí pochlubit neobvyklým a nesmírně drahým kusem nábytku.

Průhledné nebo ohýbací obrazovky jsou ale spíše lákadlem. Pojďme se podívat radši na to, co se reálně dostane do obývacích pokojů. Tam trochu překvapivě stále boduje televize poprvé představená před sedmi lety: Samsung Frame.

Foto: Samsung

Televize „The Frame“ se snaží vypadat jako rám s obrazem.

Myšlenka je jednoduchá: Televize má na stěně vypadat jako obraz a teprve po zapnutí se z ní stane spotřebič. Takové splynutí funguje nakonec lépe, než kdyby byla televize průhledná, a je to řešení dostupné a až překvapivě populární. Není na něm moc co zlepšovat a v USA jde o nejpopulárnější typ televize.

Zřejmě jim pomohla i pandemie: „Nesporně nejpopulárnější lifestylová televize The Frame od Samsungu nejspíše zachránila nejedno manželství,“ glosuje to Tobey Grumet, reportér CNN. „Protože především během pandemie jsme často museli volit mezi dekorací a funkcí. A tak se Samsung zeptal, proč neudělat z televize dekoraci?“

A jestli lze něco odvodit z grafu cen a velikostí prodávaných obrazovek, tak nepochybně to, že neustále roste velikost uhlopříčky. Není to sice růst exponenciální, ale přesto je zatím poměrně vytrvalý.

To je tedy jeden naprosto očekávatelný směr vývoje: Rok co rok lidé kupují větší obrazovky. S tím, jak klesá cena OLED displejů (a stoupá kvalita „obyčejných“ LCD), začínají výrobci nabízet i opravdu velké televize za cenu pod tisíc dolarů (cca 22 tisíc korun). Určitě jste si toho všimli také: Nejen velcí výrobci, ale i méně známé značky už umí vyrobit opravdu velkou televizi s dostatečným rozlišením a pro běžného uživatele s naprosto dostatečnou kvalitou zobrazení.

Nasadíte si obrazovku na obličej?

Ale proti tomuto směru jde druhý, na první pohled přesně protichůdný trend. Obliba velkých obrazovek klesá. Ne nutně v absolutních číslech, ale v relativních rozhodně. Stále více času totiž lidé tráví koukáním na malé obrazovky mobilních telefonů. I ty se mimochodem zvětšují, ale jejich limit je daný našimi dlaněmi a kapsami, kde se (snad) už dalšího růstu nedočkáme.

Zejména mladí lidé jsou pak na mobilní zařízení zvyklí jako na primární obrazovku svého života. A protože obvykle nemají vlastní obývák, necítí ani potřebu kupovat velkou televizi. Právě pro takové zákazníky se začínají objevovat čím dál zajímavější alternativy v podobě brýlí pro rozšířenou realitu.

Ne, nemám na mysli drahé brýle Vision Pro od firmy Apple, které mají na trh přijít počátkem února. Konkurence, možná povzbuzená vizí firmy Apple, bude mít na trhu svoje desetkrát levnější alternativy. Už nejde jen o koncepty, ale reálné produkty, které míchají skutečný a virtuální svět.

V tomto smíšeně-virtuálním světě si pak můžeme vytvořit libovolně velkou obrazovku a umístit si ji kamkoli v prostoru. Můj oblíbený příklad se týká druhého (a třetího i čtvrtého) přídavného monitoru k počítači. Prostě si třeba na letišti sednete k notebooku, nasadíte brýle a připojíte je kabelem do USB-C portu vašeho počítače. Rázem se kolem notebooku objeví další obrazovky, na kterých budete moci pracovat, editovat videa nebo číst zprávy. Netřeba připomínat, že tyto obrazovky uvidíte pouze vy, nikoli lidé kolem vás.

„Brýle Xreal Air 2 Ultra vypadají jako trochu neforemné sluneční brýle a váží asi 90 gramů,“ popisuje Lisa Eadiciccová, reportérka magazínu CNET. „Byla jsem překvapená tím, jak ostrý ten obraz je. Můžete si do prostoru dát různé obrazovky a nabídky, a ovládat je pomocí palce a ukazováčku, podobně jako u Vision Pro. Úspěch těchto brýlí bude záviset na softwaru, který pro ně bude přizpůsoben.“ Každopádně obrazovek si můžete po bytě (nebo v metru) vytvořit, kolik chcete.

Foto: Xreal.com

Vizualizace toho, jak to vypadá, když máte nasazené brýle pro smíšenou realitu.

Jinými slovy, velikost vašeho bytu už není limitem pro velikost vaší obrazovky. A výrobci tak našli další kanál, kterým k vám dopravit svůj obsah (a reklamu). Je logické, že se jim to podaří: finanční motivace je obrovská a spotřebitelské pokušení velké. Smáli jsme se Zuckerbergovi a jeho vizi metavesmíru, ale oklikou tam nejspíše směřujeme.

V plné verzi newsletteru TechMIX toho najdete ještě mnohem víc. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každou středu přímo do své e-mailové schránky.

Reklama

Doporučované