Hlavní obsah

Na autosalonu v Pekingu byl k vidění rekordní počet elektroaut a hybridů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Autosalon v Pekingu odhalil rekordní počet nových elektroaut a hybridů.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

Elektromobily ujedou na jedno nabití stále víc a jsou stále levnější. Pokroku pomáhají nové typy baterií. Trend sice táhne Čína, což se ukazuje i na tamní výstavě, ale Evropa i USA taky šlapou do pedálů.

Článek

Aktuálně nejdůležitější autosalon na tom největším automobilovém trhu na světě pořádají každý rok střídavě v Pekingu a Šanghaji. Letošní 18. ročník, který začal ve čtvrtek a potrvá až do příští neděle, vyšel na hlavní město Číny a těší se rekordnímu zájmu.

Domácí a zahraniční automobilky na show v Pekingu tento rok odhalují 117 nových modelů, zatímco loni v Šanghaji to bylo 93 premiér. O sedm více než loni bude k vidění takzvaných New Energy Vehicles (NEV) neboli vozů s alternativním pohonem – v součtu to bude 278 elektroaut a hybridů, což je nový historický rekord.

Videozáběry z prvních dnů výstavy aut v Číně si můžete prohlédnout v úvodu článku.

Auta do zásuvky a jejich digitální konektivita se na letošním největším autosalonu v Pekingu staly hlavním tématem. A další asijské, ale i evropské a americké značky představují modely a koncepty, které se přímo zaměřují na zákazníky v Číně jakožto hlavní trh a výrobní základnu těchto elektromobilů.

Jak moc elektromobilita v Číně táhne

Každé čtvrté prodané auto v Číně vloni bylo na baterie a letos k začátku dubna to už byla dokonce více než polovina všech tamních prodaných aut. A přidat by měly i hybridy, které tam loni tvořily 12 procent trhu.

Největší čínský výrobce elektromobilů BYD například sám ukázal dva sedany, které mohou jezdit buď výhradně na elektřinu, nebo i naftu. Oba mají kombinovaný dojezd 2000 kilometrů, a zatímco u modelu Qin L DM-i cenu nezmínil, Seal 06 DM-i má stát 120 tisíc jenů, tedy 390 tisíc korun.

Světovou premiéru si pak odbyl model Mini Aceman vznikající pod hlavičkou BMW, který je plně elektrický a jako crossover mezi třídveřovým Cooperem a SUV nabízí dojezd v základní verzi 310 kilometrů a cenu 845 tisíc korun.

A z Německa se novým elektroautem pochlubilo i Porsche, které v Pekingu ukázalo nedávno představený SUV model Macan do zásuvky. Ten nabízí dojezd 613 kilometrů, ovšem při ceně 2,2 milionu korun. Což u luxusní automobilky není zase tak překvapivé.

Své nové vozy s alternativním pohonem, v tomto případě ovšem jen jako designové studie, ukázal i Nissan. Jde o dva sedany – čistě elektrický Epoch a hybrid Evo – a dvě SUV – znovu čistě elektrický Epic a hybrid Era.

Všichni neznají jen elektrickou budoucnost

Zatímco čínské značky se předhání, kdo představí více elektromobilů, konkurence z Ameriky je ale někdy opatrnější. General Motors sice poprvé na čínském autosalonu neukázal žádný vůz se spalovacím motorem. Konkurenční Chevy se ale vyjádřil, že modely se spalovacím motorem budou v budoucnu stále v prodejích mít podíl aspoň 40 procent – zbytek si rovným dílem rozdělí hybridy a čistě bateriová auta. A tak i nadále bude vyvíjet i fosilní vozy.

Čínská společnost vyrábějící výhradně elektromobily Nio se zase nechala slyšet, že už nelze pochybovat o tom, že o auta se spalovacím motorem už není zájem.

A davy u stánku dalšího nováčka v oboru – výrobce spotřební elektroniky Xiaomi – by se daly považovat za potvrzující. Ten v Pekingu ukazoval nový elektrický sportovní sedan SU7, na který už má přes 75 tisíc objednávek. V základní verzi má také dojezd 700 kilometrů a jeho cena je přitom 700 tisíc korun, takže je levnější než Tesla.

Tesla sama se přitom veletrhu neúčastní. A to kvůli cenové strategii, která hůře funguje na místě, kde se výrobci předhánějí s vozy za nejnižší možné částky. Zároveň také sama nestíhá dodávat zákazníkům, a tak příval nových objednávek nepotřebuje.

To, že transformace automobilového průmyslu není v žádné jiné zemi světa tak rychlá jako tam, potvrdil i šéf Volkswagenu, Oliver Blume, s tím, že pokud se německý koncern bude chtít na čínském trhu udržet, bude muset pracovat ještě tvrději i rychleji. A podobná prohlášení měly v minulosti i další zavedené značky.

Reklama

Doporučované