Hlavní obsah

První vůz od Xiaomi v prodeji: Obří zájem tlačí akcie, úspěch zaručený není

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Xiaomi zahájilo prodej svého prvního elektromobilu. Sestřih z prezentace.Video: Xiaomi, střih a překlad: Jan Marek

 

Reklama

Vůz od čínského výrobce telefonů slibuje, že na dojezd i cenu překoná Teslu, takže o zájem zákazníků nouze není. Během půlhodiny si zájemci podle CNN objednali 50 tisíc kusů. Aby toto auto do zásuvky uspělo, musí zájem udržet.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Sportovní verze zrychlí z nuly na sto do 2,78 sekundy a nejvyšší rychlost je 265 kilometrů za hodinu. Kdo by hledal klidnější jízdu, toho má oslovit základní model, který nabízí dojezd na jedno nabití až 700 kilometrů a cena má začínat na 215 900 jüanech, což je v přepočtu zhruba 700 000 korun. To jsou hlavní parametry elektromobilu SU7 od Xiaomi – prvního vlastního auta do zásuvky, které tento čínský výrobce smartphonů odhalil teprve loni v prosinci. A na konci března zahájil prodej.

Evropským automobilkám a jejím zeleným vozům přibyla konkurence na trhu přímo na Zelený čtvrtek. A nelze jí odepřít, že s poptávkou dokáže skutečně hnout. Obávat se může i americká Tesla, která svůj Model 3 v Číně nabízí od 245 900 jüanů. A to vůz ujede na jedno nabití 567 kilometrů.

Sestřih z akce k zahájení prodeje z 28. března se záběry nového elektroauta si lze prohlédnout v úvodu tohoto článku.

Slibované parametry vzbudily zájem, a tak hned v prvních 24 hodinách Xiaomi přijal 88 898 předobjednávek. A to podnik ukázal v obchodech svůj vůz až v pondělí 1. dubna. Jeho sedan do zásuvky má tři metry rozvor, je bez tří milimetrů pět metrů dlouhý, 1,963 metru široký a 1,455 metru vysoký.

Co vše o novince víme

Rozměry se tak elektroauto podobá Porsche Taycan, se kterým jej zakladatel čínské firmy Lej Ťün v úvodním videu srovnává i výkonnostně. Jeho efektivitu dále posiluje i rekordně nízký součinitel odporu vzduchu 0,195 a také má aktivní zadní spoiler, který má za úkol zajišťovat ovladatelnost vozu při vysokých rychlostech. Vůz je vybavený kamerami, senzory a má i Lidar, takže v budoucnu by po dálnicích i ve městech mohl jezdit autonomně. Využívá operační systém Hyper OS, který společnost vyvinula a který slibuje konektivitu s dalšími zařízeními včetně smartphonů.

Xiaomi nabízí kromě základní verze SU7 také modely Pro a Max. První zmíněný má stejnou nejvyšší rychlost 210 kilometrů za hodinu, ale dojezd je 830 kilometrů a cena 245 900 jüanů, přičemž má být stejně jako základní verze k dodání od konce dubna. Druhý zmíněný ujede 800 kilometrů, za to jde ale o sportovní verzi s uvedeným zrychlením z nuly na sto za 2,78 sekundy a maximálkou 265 kilometrů za hodinu, jeho cenovka je 299 900 jüanů a k prvním zákazníkům by měl dorazit od konce května.

Odezva na burze porazila i automobilky v USA

Už v úterý, tedy pět dní po zahájení prodeje s rekordním zájmem, a den poté, co se elektromobil ukázal v obchodech, rostly akcie čínského podniku až o 16 procent. Na burze tak dosáhl ocenění na 55 miliard dolarů a překonal i tradiční americké značky Ford i General Motors, a to o dvě, respektive tři miliardy dolarů. Další vývoj ovšem pro výrobce smartphonů a jeho vozy nemusí být tak příznivý.

Vysoká poptávka se například projevila tak, že třeba na model SU7 Max by kupující podle příspěvků na sociálních sítích mohli čekat až 27 týdnů, tedy zhruba půl roku. A to se všechny tři verze prozatím budou prodávat jenom v Číně. Podle vedení firmy se na zahraniční trhy dostane nejdřív za dva až tři roky.

Elektrovozy od Xiaomi měla v Pekingu vyrábět divize skupiny BAIC s roční kapacitou 200 tisíc aut. Britská společnost CreditSights vytvářející finanční průzkumy trhu však očekává, že čínský podnik v prvním roce prodá 60 tisíc kusů a ještě do druhého roku bude kvůli vysokým nákladům na marketing a propagaci ve ztrátě.

Nelehký cíl – udržet si zájem

Xiaomi se přitom už v roce 2021, kdy oznámil plán vstoupit na trh s auty, zavázal, že do deseti let do vozů do zásuvky investuje deset miliard dolarů. SU7 se nicméně začíná prodávat v čase, kdy Čína – největší automobilový trh světa – čelí zpomalující domácí ekonomice. O tom, jak je náročné vytvořit vlastní konkurenceschopné auto, se přesvědčil například americký výrobce chytrých telefonů Apple, který od projektu upustil.

Oproti tradičním výrobcům aut by Xiaomi třeba v oblasti chytrých palubních desek a jiných přístrojů mohl těžit ze svých zkušeností s chytrými telefony. Elektromobil lze v podstatě i brát jako přirozené rozšíření jeho podnikání a sběru dat v digitálním světě, přičemž hlavně Číňané mají jeho elektroniku v oblibě. I tamní poradenská společnost Gavekal Dragonomics ale uvádí, že pokud nedokáže v krátké době zvýšit prodej aut, mezi ostatními neprorazí a v dlouhodobém výhledu zůstane tato jeho činnost nadále ztrátová.

Reklama

Doporučované