Hlavní obsah

Vědci budou v Česku vyvíjet revoluční pohon letadel

Foto: Honeywell

Vizualizace flotily strojů s novými technologiemi od firmy Honeywell.

Reklama

24. 1. 10:30

Vedle elektromotorů a baterií zůstává jednou z cest k uhlíkově neutrální budoucnosti dopravy stále i vodík. Svědčí o tom i 200 milionů eur, které teď směřují do Česka na vývoj jeho palivových článků do letadel firmou Honeywell.

Článek

Brněnské výzkumné a vývojové centrum americké společnosti Honeywell bude hostit více než 50 špičkových inženýrů a vědců, kteří budou v přepočtu asi za 4,7 miliardy korun pracovat na efektivním udržitelném leteckém pohonu na bázi vodíku.

Podnik ze Spojených států vyrábějící součástky a software do letadel totiž uspořádal tento měsíc v Brně setkání dvou svých konsorcií, na kterém rovnou i odstartoval dva projekty v rámci předního výzkumného a inovačního programu Evropské unie pro transformaci letectví k uhlíkově neutrální budoucnosti Clean Aviation.

Co má skoro pět miliard korun zaplatit

První z projektů, takzvaný NEWBORN, má za cíl zkoumat a vyvinout novou účinnou generaci vodíkových palivových článků. A druhý z projektů, TheMa4HERA, se bude zabývat vývojem pokročilých součástek i architektury tepelného managementu pro úzkotrupé a regionální hybridní elektrické letouny této nové generace.

Oba projekty povedou vědci a inženýři sídlící právě v brněnské pobočce Honeywellu, a to podle jejích zástupců ještě upevní pozici jihomoravské metropole coby špičky ve výzkumu a vývoji nejvyspělejších technologií. Investice do těchto nově oznámených programů, a tudíž i jejich hodnota, bude v celkovém objemu bezmála 200 milionů eur.

„Jsme nadšení, že můžeme své zkušenosti uplatnit v regionálních projektech, které přispějí k budoucímu udržitelnému letectví. Realizace těchto projektů posiluje naše investice v České republice a urychluje tempo inovací, které zvýší efektivitu letadel a sníží spotřebu paliva a emise,“ vysvětluje Michal Závišek, CEO tuzemské pobočky Honeywell Technology Solutions Česká republika.

„Nábor zaměstnanců již začal a poběží po celý rok 2023. Nabízíme odborníkům jedinečnou příležitost. Technologie, které vyvinou v České republice, přispějí k budoucnosti udržitelného letectví prostřednictvím dekarbonizace a budou mít přímý dopad na letecký průmysl, jak ho známe dnes,“ uvádí Jan Ludvík, Engineering Director, Honeywell Technology Solutions Česká republika.

Většina z oznámených 50 inženýrů a vědců, které firma v současnosti nabírá, bude tedy sídlit právě v Brně. Další výzkumné práce pak budou provádět partneři v dalších evropských zemích.

Vodík je čistý a výkonný. Plně elektrická letadla brzdí zatím baterie

Projekt NEWBORN se bude soustředit na vývoj megawattového leteckého pohonného systému, který budou napájet vodíkové palivové články. U těch totiž jako vedlejší produkt v provozu vzniká jen vodní pára, a právě to z vodíku také dělá atraktivní typ paliva v rámci snah o dekarbonizaci letectví. Americký podnik Honeywell prezentoval už i to, že třeba vojenské drony s vodíkovými články létají až třikrát déle než jiné bezpilotní stroje na benzin či baterie.

Nutno ovšem dodat, že v tomto směru další světové firmy, jako například izraelská společnost Eviation Aircraft, usilují rovněž o vývoj strojů poháněných čistě elektřinou. Překážkou v této vývojové větvi ovšem zůstává kapacita baterií, které dosud ani menším letadlům neumožňují mezistátní nebo transkontinentální lety.

Také v tomto ohledu už se nechal o své pomoci slyšet Elon Musk s Teslou. Jako slibnější se ale zdá vývoj nových akumulátorů nahrazujících kritické lithium a kobalt jinými prvky, a zvyšujících tak i svoji kapacitu. Kromě známých automobilek na nich pracuje i NASA, jejímuž pokroku se redakce SZ Tech ještě bude věnovat.

Mezinárodní projekty v Brně

NEWBORN nicméně zahrnuje spolupráci 18 partnerů z 10 evropských zemí. A firma Honeywell považuje vodík za extrémně čistý zdroj energie pro letadla budoucnosti.

Projekt TheMa4HERA, jehož název je zkratkou pro Thermal Management for Hybrid Electric Regional Aircraft, potom sdružuje 24 partnerů v 10 evropských zemích. Patří mezi ně univerzity, výzkumná centra a výrobci letadel nebo jejich zařízení, kteří mají porovnávat různé technologie pro tepelný management, tedy efektivní nakládání s energií, a přizpůsobit je architektuře letadel nové generace.

U elektrických i hybridně elektrických letadel s palivovými články, bateriemi a rovněž výkonnou elektronikou čili díly, které generují nadstandardní množství tepla, bude tato oblast vývoje o to složitější.

„Transformace letectví na klimaticky neutrální vyžaduje komplexní arzenál převratných řešení, která přinesou významné zisky v energetické účinnosti letadel spolu s nízkouhlíkovými nebo bezuhlíkovými zdroji energie. Spuštěním projektů NEWBORN a TheMa4HERA můžeme nastartovat zásadní změnu ve výkonu letadel a splnit ambice evropské dohody Green Deal v oblasti uhlíkově neutrálního letectví,“ říká Axel Krein, výkonný ředitel Clean Aviation.

Honeywell Technology Solutions (HTS) Česká republika

  • Technologické centrum, které se zaměřuje na podporu vesmírných programů EU.
  • Je držitelem více než 100 patentů.
  • Pracuje na projektech, jako je mise Evropské vesmírné agentury Proba-3, nebo na nové oblasti letectví včetně městské letecké mobility a elektrických letadel.
  • Mezi další výzkum a vývoj v této oblasti, který probíhá v Brně, patří navigační a kokpitová řešení, fly-by-wire systémy, komunikační datové spoje a radarové systémy pro letadla.
  • Dalšími oblastmi vyvíjenými a testovanými v centru HTS v Brně jsou řešení pro budovy a průmyslová zařízení, stejně jako osobní ochranné pomůcky a pokročilá řešení pro sklady.
  • Honeywell v současnosti v České republice – v areálu HTS v Brně, v závodě na výrobu leteckých komponentů v Olomouci a v kancelářích v Praze – zaměstnává přes 2 tisíce odborníků a vysoce kvalifikovaných techniků.

Oba projekty, které brněnská pobočka Honeywell povede, vybral Clean Aviation od Evropské unie v rámci první výzvy k předkládání návrhů obsahující dohromady až 20 průkopnických návrhů z oblasti udržitelnosti v letectví.

„Rozsáhlé znalosti společnosti Honeywell v oblasti leteckého průmyslu a náš jedinečný tým zkušených profesionálů nám umožňují přijmout výzvu, abychom letectví posunuli do nové, udržitelné éry,“ dodává Michal Závišek.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované