Hlavní obsah

Nástupce Concordu odhalil nové motory. Tvrdí, že jsou uhlíkově neutrální

Nástupce Concordu po ztrátě Rolls-Royce odhalil nové motory. Video: Jan Marek

 

Reklama

Mladá firma z USA, která chce oživit nadzvukovou leteckou dopravu, i přes odchod hlavního výrobce motorů nevzdala svůj cíl. Sehnala nového a rychle, levně i čistě prý stále zvládne létat už za šest let. Věří jí aerolinky i armáda.

Článek

Informace i záběry si můžete i poslechnout a prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Americký startup Boom Supersonic je odhodlaný vyrobit nejrychlejší dopravní letadlo na Zemi. Jeho nadzvukový Overture by měl více než dvakrát překonat nejvýkonnější civilní stroje dneška a být skoro na stejné úrovni jako legendární Concorde – nebo ho i překonat.

Koncem loňského roku tato mladá firma z Denveru oznámila další novinku. A to sice zbrusu nový pohonný systém: proudové motory Symphony, o kterých tvrdí, že budou uhlíkově neutrální, tišší, znovu ještě výkonnější a levnější, což údajně promítne i do koncové ceny lístků pro cestující.

To vše ale Boom slavnostně odprezentoval čtvrt roku potom, co jako partnera ztratil svého původně domluveného výrobce letadlových motorů – britský Rolls-Royce.

Kdo nové motory zajistí

Design nových proudových motorů pro Boom Supersonic dodá firma Florida Turbine Technologies (FTT), jejíž inženýři stojí třeba za nadzvukovým pohonem stíhaček F-22 Raptor a F-35 Panther. Výrobu pomocí 3D tisku zajistí nadnárodní konglomerát General Electric (GE) a údržbu včetně oprav obstará v roli třetího partnera arizonská firma StandardAero – jeden z největších poskytovatelů těchto služeb v letectví.

„Skrze program Symphony dokážeme našim zákazníkům nabídnout ekonomicky, ale i environmentálně udržitelné, supersonické letadlo – kombinaci toho, co je s dnešními omezeními vyplývajícími z dostupných motorů a norem v průmyslu nedosažitelné,“ uvedl v prosincovém tiskovém prohlášení zakladatel a CEO startupu Blake Scholl.

Jak nové motory vypadají a co zvládnou

Symphony bude proudový motor o středním obtokovém poměru a architektuře, která je v základu stejná jako u dnešních civilních letadel. Oproti tradičnímu subsonickému pohonu má ale osově souměrné supersonické sání, výfukové trysky s proměnlivou geometrií a nízkou hlučností a pasivně chlazené, vysokotlaké turbíny.

Dvouhřídelový stroj bez přídavného spalování má pohánět „100% udržitelné palivo“ známé jako SAF, které se vyrábí z biomasy či CO₂ a při jehož produkci se ušetří nebo přímo spotřebuje tolik emisí, kolik se pak uvolňuje při jeho spalování.

Tah letadla při vzletu pak bude údajně skoro 15 900 kilogramů. Standardy by mělo splnit jak u amerického Úřadu pro civilní letectví (FAA), tak Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA).

Ve výsledku prý Symphony přidá až čtvrtinu výkonu na každé křídlo a „drasticky“ sníží náklady na údržbu a opravy, takže i cena letenek se může snížit o další desetinu. A to už dřív Boom Supersonic tvrdil, že první lety mohou být až o tři čtvrtiny levnější než u letadel Concord v 90. letech – tehdy to mohlo být až 12 tisíc dolarů za místo.

Loni v červenci představený design Overture také počítá se čtyřmi motory namísto předchozích tří, změnil i jejich rozložení, zaoblil křídla a celkově upravil tvar nosu a trupu. Čímž údajně snížil hluk i spotřebu a zvýšil výkon i efektivitu až o pětinu.

Rychlost, kapacita pro cestující a problém s hlukem

Létat má stroj ve výšce 18,3 kilometru s nejvyšší rychlostí 1,7 Machu, tedy asi 2090 kilometrů za hodinu a z Londýna do New Yorku tak doletí jen za 3,5 hodiny. Nad pevninou přitom jeho rychlost kvůli hluku bude 0,94 machu, čili 1150 kilometrů v hodině, což je o víc než 200 kilometrů v hodině nad dnešní úrovní letadel Boeing. I s tímto „omezením“ má Boom Supersonic údajně naplánováno přes 600 různých letových tras. A nejdelší z Los Angeles do Sydney zvládne za osm hodin.

Pro cestující by měl Overture mít 65 až 80 míst – na každé straně uličky plánuje totiž kvůli komfortu mít pouze jedno. Jeho slavný předchůdce Concord měl kapacitu pro 100 lidí a létal ještě o 90 kilometrů za hodinu rychleji. Kvůli vysoké ceně za provoz, malému počtu tras a špatné reputaci po havárii odešel v roce 2003 po víc než 27 letech do výslužby.

První lety s pasažéry za šest let

Doručení plánů motorů Symphony podle Boom Supersonic pořád splňuje původní časový harmonogram. I navzdory ukončení spolupráce s Rolls-Royce. Stále proto údajně stíhá už dřív uvedený start produkce letounů v roce 2024, následné testy i oficiální certifikaci k provozu v roce 2029.

Katalogová cena jednoho stroje Overture ještě předloni v červnu byla 200 milionů dolarů. A to už má americký startup založený v roce 2014 zákazníky nejen u velkých leteckých dopravců, ale i armády. Jako první si kontrakt na 20 letadel zajistily Japan Airlines. Stejně tak si 15 kusů s opcí na dalších 30 strojů objednaly United Airlines a 20 letadel s opcí na dalších 40 si koupily také American Airlines. Mezi partnery je ale i americká zbrojovka Northrop Grumman a letectvo se zájmem o armádní využití.

Reklama

Doporučované