Hlavní obsah

První elektrické letadlo pro cestující úspěšně vzlétlo do vzduchu

Bez komentáře: První civilní elektrické letadlo úspěšně vzlétlo do vzduchu.Video: Eviation Aircraft

 

Reklama

Velké pokroky v letectví přinášely hlavně firmy ze Západu. Nyní se o revoluci v tomto segmentu pokouší také firma z Izraele, která vyzkoušela první civilní stroj do zásuvky.

Článek

Izraelská společnost Eviation Aircraft na začátku týdne otestovala na Mezinárodním letišti Grant County ve Washingtonu své bezemisní letadlo Alice pro civilní přepravu. Plně elektrický stroj se vznesl do výšky 3 500 stop, tedy asi jednoho kilometru, a celý jeho „inaugurační let“ v této úrovni trval přibližně osm minut.

Délka testu by se mohla na první dojem zdát jako poměrně krátká. Start-up založený teprve v roce 2015 však zkoušku považuje za klíčový úspěch.

„Tohle je historie. Změnu v technologii pohonu jsme neviděl od přechodu z pístového na turbínový motor. A to byla 50. léta, kdy jsme viděli příchod takového úplně nového systému jako našeho,“ uvedl pro server CNN prezident a výkonný ředitel firmy Gregory Davis.

Letadlo pro vnitrostátní trasy. Má se však zlepšovat

Eviation Aircraft se svým letadlem do zásuvky cílí na regionální leteckou přepravu na vzdálenosti a cesty od 150 do 250 mil, čili zhruba 240 až 400 kilometrů. Alice s místy zatím pro devět pasažérů by podle ale Izraelců měla v budoucnu mít až i dvakrát delší dolet – ještě v dubnu uváděli, že počítají v přepočtu s přibližně 815 kilometry.

Inaugurační let sloužil hlavně ke sběru informací a údajů, aby se mladá firma mohla ve svém vývoji posunout o krok dál a naplnit časový rámec, a to sice doručení prvních strojů zákazníkům už do pěti let. Ačkoli obezřetně varuje, že v této době se i tento cíl ještě může měnit. Úterní test prý však přinesl kýžené ovoce.

„Naše systémy pro sběr dat, které jsme měli v letadle, vygenerovaly upřímně řečeno terabyty záznamů, takže si teď vezmeme pár týdnů na to, abychom shrnuli a podívali se, jak si stroj vedl oproti našim modelům a analýzám. Potom budeme vědět, na co se dál soustředit,“ dodal Davis.

Co Alice ukrývá „pod kapotou“

Alice, kterou Izraelci poprvé odhalili na mezinárodní letecké přehlídce Paris Air Show v červnu 2019, pohánějí dva elektromotory značky magniX, konkrétně typu magni650 o výkonu 640 kW. Nejvyšší rychlost stroje je 287 mil v hodině, tedy asi 460 kilometrů za hodinu, a ve vzduchu se podle hmotnosti a režimu letu udrží jednu až dvě hodiny.

S délkou 17 metrů a rozpětím 18 metrů má letadlo vzletovou váhu 7 484 kilogramů, a z toho 1 134 kilogramů připadá na posádku a náklad. Trup je vyrobený z odlehčeného kompozitu z uhlíkových vláken a každý z motorů váží 250 kilogramů.

Eviation Aircraft odhaduje, že o certifikát Federálního úřadu pro letectví (FAA) bude usilovat v roce 2025, po kterém bude následovat ještě jeden či dva roky testovacích letů předtím, než první Alenky (překlad Alice, pozn. red.) doručí zákazníkům. V tomto ohledu cílí na uvedení letadel do služby v roce 2027.

Tři verze, jedna i pro bohaté

Stroje chtějí Izraelci vyrábět a prodávat ve třech kategoriích – na zmíněné vnitrostátní lety, ale také v soukromé luxusní a nákladní verzi. Modely pro běžnou civilní dopravu budou mít už zmíněných devět sedadel pro cestující, dvě místa pro piloty a kapacitu pro 385 kilogramů nákladu. Exkluzivnější letouny budou mít kvůli vyššímu komfortu jen šest míst a třetí uvedená varianta nabídne 12 metrů krychlových prostoru pro náklad.

Dopravní verze Alice měla ještě v době konání Paris Air Show 2019 stát čtyři miliony dolarů. Na přehlídce se totiž jako první zájemce přihlásila aerolinka Cape Air z USA, která si s touto cenou objednala 92 kusů. O nákladní verzi pak projevil loni v srpnu zájem třeba i světový lídr v oboru logistiky, podnik DHL, který si objednal 12 strojů.

Cesta plně elektrického izraelského letadla k úspěšnému inauguračnímu letu nebyla bez potíží. Původně se mělo dostat do vzduchu už loni. Eviation Aircraft si prošel změnou vedení a řada jeho plánovaných testování se musela pozdržet i kvůli počasí. Americká letecká společnost z Massachusetts například v roce 2019 počítala s tím, že Alenky nasadí do služby už v roce 2023.

Reklama

Doporučované