Hlavní obsah

Trh je nervózní, říká šéf startupu, který profinancoval faktury za miliardy

Zakladatel platební instituce Roger Adam Šoukal.Video: Jiří Zatloukal, Seznam Zprávy

 

Reklama

Inflace, kroky ČNB, vracející se vlna covidu, to vše současný trh znervózňuje. Výjimkou je česká e-commerce, která letí strmě vzhůru. A v útlumu je české automotive nebo gastronomie, říká šéf platební instituce Roger Adam Šoukal.

Článek

České firmy trápí vysoká inflace, zvyšování úrokových sazeb ze strany ČNB i nová vlna pandemie. „Je tady spousta tlaků. Spousta firem plánuje nové projekty a my teď vidíme, že v některých odvětvích prostě poptávka není,“ říká Adam Šoukal ze startupu Roger, která se zabývá faktoringem, tedy financováním faktur pro tuzemské firmy.

V roce 2013 jste začínali od nuly jako startup. Na letošní rok jste měli v plánu profinancovat faktury za 6 miliard korun. Povede se vám to?

My letos českým firmám profinancujeme faktury v nominální hodnotě asi za osm miliard korun a z toho jim zafinancujeme šest miliard korun, protože financujeme jenom část faktur.

Ano, financujete tři čtvrtiny nominální hodnoty. Můžete krátce popsat, jak to probíhá?

My zkracujeme splatnosti faktur. Takže když má firma fakturu za jinou firmou a má na ni delší splatnost, než je jí pohodlné, tak to pošle do Rogera a my ji tu splatnost zkrátíme na tři dny.

A děláme to tak, že máme na jedné straně skoro tisícovku firem, které si s námi zkracují splatnosti faktur a na druhé straně máme asi 1200 investorů, kteří do nich investují. Jsou to bohatí jednotlivci, malé investiční fondy a tito investoři faktury považují za aktivum, do kterého chtějí investovat.

Jaká je teď úroková sazba, za kterou se ty faktury v průměru financují? Připomeňme, že se většinou jedná o faktury na tři až šest měsíců.

Bavíme se spolu ve velmi turbulentních časech, kdy volatilita trhu je velká. Před nedávnou dobou Česká národní banka zvýšila sazby a je samozřejmě vidět i jakousi nervozitu, kolik je teď ta správná sazba. V posledních dnech vidíme, že investoři požadují zhruba roční sazbu pět procent.

Vy konkurujete bankám, které poskytují středním a malým podnikům provozní financování, je pro vás teď dobrá doba, když Česká národní banka zvýšila razantně úrokové sazby?

Ano, my už jsme to viděli historicky, v letech 2017 až 2019, kdy ty sazby byly vyšší, tak poptávka po alternativních zdrojích financování vzrostla, a my jsme byli logicky jedním z nich a byli jsme na to i dobře připraveni.

Teď očekáváme, že se stane analogicky úplně to stejné. Vždycky, když doba nenahrává standardním produktům, tak zájem o ty alternativy je vyšší a je pravda, že jsme jako konkurenčním řešením třeba k bankovnímu provoznímu financování.

Adam Šoukal (35)

  • Generální ředitel společnosti Platební instituce Roger
  • Založil ji s Tomášem Slobodníkem v roce 2013
  • Firma profinancovala faktury za více než 20 miliard korun
  • Předtím pracoval v Londýně pro banku Santander
  • podíl 24,9 % v Rogeru drží Komerční banka

A vy financujete velké množství faktur, máte velmi dobrý přehled o tom, jaké je zdraví firem. Jak to teď v současnosti po pandemii vypadá?

Já bych to rozdělil na dvě části, s tím, že co se týče platební morálky českých firem, tak tam my nevidíme žádné zhoršení. Firmy platí dobře, platí včas, což je určitě dobré vidět.

Na druhou stranu, co se týče poptávky po provozním financování, ať už našem, nebo i bankovním, tak v některých průmyslových odvětvích trošku slábne. A myslím si, že je to velkou nervozitou na trhu.

Je tady spousta tlaků. Jednak vysoký inflační tlak, do toho přichází opatření ČNB, nikdo vlastně neví, jak trh bude reagovat. Vy jste říkal, že máme po pandemii, nedávno jsme měli zase skoro 15 tisíc nakažených, takže možná té pandemii úplně konec není.

A tohle všechno se sbíhá do toho, že spousta firem, třeba i velkých, zvažuje nové investice a nové projekty a teď vidíme, že v některých odvětvích ta poptávka není.

A která odvětví to jsou? Předpokládám, že e-commerce, kterou jsem zmínil před chvílí, to není.

To je část byznysu, která nám letí strmě vzhůru. Financujeme víc než polovinu českého e-commerce, nebo dodavatelů českého e-commerce. Máme programy dodavatelského financování s Alzou, Mallem, Datartem a dalšími, Pilulkou, Rohlíkem, takže to e-commerce vnímáme velmi intenzivně a situace je tam velmi dobrá a strmě roste.

A logicky oblasti, kde nevidíme tolik aktivity, jsou ty, které jsou ovlivněné covidem. Ať už se bavíme o českém automotive, kterému v důsledku logistických problémů chybí někde čipy, tak i o oblastech, které jsou omezené, jako gastro a další.

Prostě to kopíruje strukturu ekonomiky. Například ve Spojeném království projde až 15 procent HDP skrze faktoringové služby, jako je ta vaše. U nás jsou to tři procenta. Zřejmě tedy máte ještě otevřené velké pole?

My děláme na tom rozdílu mezi 15 a 3 procenty, takže oněch 12 procent bychom chtěli pro sebe. Ale skutečnost je taková, že u nás část firem, které by se v Británii financovaly přes zkracování financování faktur, tak si je zkracuje provozním financováním od bank.

Ale pořád si myslíme, že do budoucna, tím, jak se naše služba zrychluje, je pohodlnější – a my do toho investujeme vlastně všechny zdroje, co vyděláme – bude víc a víc firem, které se budou financovat tímto způsobem.

A že v horizontu několika let se vyrovnáme třeba Německu, kde je to okolo deseti procent.

Loni jste jako zakladatel prodal čtvrtinu své firmy Komerční bance a vy sám nyní držíte čtyřicetiprocentní podíl v Rogeru. Předpokládám, že noví klienti přichází hlavně z klientského kmene Komerční banky, je to tak?

Není to tak, že by přicházeli hlavně, dnes přijde z Komerční banky zhruba třetina našich nových klientů. Jsme rádi, že nám to funguje. Máme první stovku klientů společně, a to je dobrý výsledek. Na druhou stranu portfolia, ze kterých jsme klienty získávali předtím, tak zůstávají, ať už je to on-line nebo partnerské sítě.

Takže třetina přichází z Komerční banky, dvě třetiny získáváte sami vaším organickým růstem. Vy jste začínali v Česku a působíte hlavně v Česku, ale Société Générale, matka Komerční banky, působí na řadě trhů. Budete ji následovat a nabídnete službu i v zahraničí?

Nabízí se to a my se díváme na zahraniční trhy. Ale vstupujeme na ně oportunisticky, spíš jdeme za našimi stávajícími partnery, ať už je to Alza nebo Rohlík tak, jak expandují na další trhy.

I dodavatelé na dalších trzích potřebují zkracovat splatnosti faktur. A až to vyčerpáme, budeme se dívat i na další možnosti, ale tohle je poptávka, kterou máme na stole, takže ji řešíme.

Říkal jste, že letos profinancujete faktury zhruba za šest miliard korun, z každé faktury máte provizi, to jsou de facto vaše tržby. Jaký předpokládáte výsledek na konci letošního roku?

Někde okolo 60 až 70 milionů korun, budou naše tržby z administrátorských odměn.

A co se týče zisku?

My vše, co vyděláme, reinvestujeme. Pořád jsme ve startupovém módu, to znamená, že si nevyplácíme dividendy a reinvestujeme vše zpátky do firmy.

V dohodě z loňského roku stojí, že Komerční banka ovládne v roce 2025 většinu vaší firmy. Odejdete z ní?

Komerční banka ze skupiny Société Générale má opční právo nakoupit si majoritu v Rogerovi. A my máme zase právo si říct, že tam chceme částečně zůstat jako zakladatelé, v nějakých nižších desítkách procent. Ale zatím nevím, jak to dopadne. To, co můžu hodnotit po roce, je, že ta spolupráce funguje dobře a že ji budeme prohlubovat.

Reklama

Doporučované