Hlavní obsah

Trolejbus, který havaroval v Brně? Ostrava „veterány” vyřadí do dvou let, Pardubice je stahují z provozu

Foto: Tomáš Svoboda

Trolejbus 21Tr

20. 4. 18:41

Model trolejbusu 21Tr, který měl prvního dubna nehodu v Brně, mizí z provozu. Havárie může proces urychlit.

Článek

Na přelomu tisíciletí to byl premiant v městské hromadné dopravě v Česku. Model trolejbusu 21Tr, který prvního dubna havaroval v brněnské Křenové ulici, byl první nízkopodlažní vůz v mnoha městech Česka.

Po dvaceti letech je na hraně životnosti. Přestože úřady a policie dál vyšetřují příčiny brněnské havárie, při níž se prvního dubna zranilo přes čtyřicet lidí, událost pravděpodobně urychlí konec hojně využívaného trolejbusu z dílny Škody Ostrov. Napomáhají tomu také spekulace o technické závadě na rameni u předních kol, kvůli níž údajně havarovalo více vozů typu 21Tr. Po Česku jich jezdí přes osm desítek, z toho třiašedesát v Brně.

Většina dopravních podniků model stáhla z provozu už v uplynulých letech, z celé škály důvodů. Kvůli dotacím na nové typy, neoblíbenosti u řidičů, ale i větší náchylnosti ke korozi. Jiné aktuálně reagují na nehodu. „Všechny trolejbusy Škoda 21Tr prošly v posledních dnech mimořádnou kontrolou stavu přední nápravy. V montážní jámě je pracovníci údržby obhlížejí denně,” uvedla mluvčí ostravského dopravního podniku Karolína Rycková.

Nehodu v Brně pravděpodobně způsobila technická závada. Zranilo se přes čtyřicet lidí. (Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam.cz)

V Ostravě jezdí deset těchto trolejbusů, podnik s případným stažením z provozu čeká na výsledky vyšetřování z Brna. Ani tak jedenadvacítky na severu Moravy dlouhá budoucnost na silnicích nečeká. „Plánujeme je nahradit v horizontu dvou let,” doplnila Rycková.

Pardubický podnik má ve vozovnách patnáct kusů 21Tr, na nehodu reagoval omezeními. Šance, že na něj cestující narazí v provozu, je tam malá. „Do provozu jich zasahuje asi pět, ve čtvrtek ráno vyjely jen dva vozy. Ostatní jsou vedené jako provozní zálohy pro případ, že by nám vypadl nějaký z modernějších trolejbusů,“ uvedl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Už dříve se tohoto typu zbavili třeba v Českých Budějovicích, Hradci Králové nebo na Vysočině.

V Jihlavě jich měli deset, přestaly tam jezdit v roce 2009. „Kvůli omezeným finančním prostředkům jsme je kupovali maximálně po dvou. Platilo, co kus, to originál, což vedlo k menší oblibě těchto trolejbusů jak mezi řidiči, tak personálem dílen. Je pravda, že tento typ trolejbusu trpěl korozí karosérie více než současné typy trolejbusů Škoda 24Tr a 26Tr,” sdělila Aneta Hrdličková z jihlavského dopravního podniku.

Zatímco většina dopravních podniků v Česku dávala modelu konečnou a díky dotacím jej nahrazovala novějšími typy, Brno s největší trolejbusovou flotilou o 150 kusech je od nich často koupilo.

Nový trolejbus stojí přes deset milionů korun, v Brně při nákupu starších vozů značně ušetřili. Třeba dvě jedenadvacítky z Jihlavy stály celkem 600 tisíc korun. „Prodej se uskutečnil v roce 2014,” uvedl Viktor Lavička z českobudějovického dopravního podniku.

Nakoupené vozy čekala generální oprava. Práce na jednom trolejbusu 21Tr, kdy se kromě kovové konstrukce obmění velká část komponentů, trvají několik měsíců. „Vyjdou asi na tři miliony korun,” vysvětlil Marian Čech z brněnského dopravního podniku. Pracuje tam jako šéf technického provozu trolejbusové dopravy.

V Brně se zároveň dušují, že je i tento „veterán” naprosto bezpečný a cestující se nemusejí bát. „Statistiky poruch oproti jiným typům nijak nevybočují. Jsme s tímto modelem spokojení,” uvedla Hana Tomaštíková z DPMB.

Jestli zbylé jedenadvacítky půjdou do šrotu dřív, než je v plánu, rozhodne vyšetřování. Podle Drážní inspekce potrvá až půl roku. „Inspekce může vydat bezpečnostní opatření i před vydáním závěrečné zprávy v případě, že hrozí bezprostřední ohrožení bezpečnosti. Nicméně musí být podložené podklady,” informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Trolejbus 21Tr z dílny zkrachovalé Škody Ostrov se vyráběl v letech 1995–2004. Fabrika jich prodala přes stovku.

Doporučené