Hlavní obsah

Tým kolem Součka čeká divné Euro. Rozeseté po Evropě, omezené pandemií

Foto: Profimedia.cz

Tomáš Souček a spol. vstoupí do turnaje pondělním utkáním se Skoty. Šampionát ale začíná už dnes.

Reklama

11. 6. 18:20

Takové Euro tu ještě nebylo. Jeho zápasy jsou rozeseté do 11 zemí. V době doznívání protipandemických opatření má každá z nich specificky nastavené kvóty pro zaplnění stadionů či cestování fanoušků. Ale český tým tradičně nechybí.

Článek

Oficiálně se ten turnaj jmenuje Euro 2020. I když se hraje teď, v létě 2021, šampionát byl o celý rok odložen kvůli pandemii covidu-19. Ta už je sice natolik pod kontrolou, že se turnaj uskutečnit může, ale v řadě míst s řadou restrikcí.

Velmi přísné „notičky“ mají jako z udělání nastavené zejména ve Skotsku, kam los turnaje poslal českou reprezentaci. V Glasgow se utká s domácím výběrem, posléze s chorvatským. A skupinu zakončí proti Anglii v londýnském Wembley.

Protože ve Skotsku platí rovnice „1 člověk v týmu nakažený covidem-19 = celý tým bez pardonu do karantény“, nebudou Češi, Chorvati, ba dokonce ani skotský národní tým ve Skotsku pobývat v žádném základním táboře, na každé utkání budou létat, konkrétně Češi z Prahy. Oproti ostatním skupinám jde o značnou nevýhodu.

Ještě přísnější restrikce pak platí pro fanoušky. Kdo chtěl vidět český tým na vlastní oči, musel ve Skotsku absolvovat povinou desetidenní karanténu.

Ale český tým v čele s Tomášem Součkem, jedním z nejlepších hráčů anglické Premier League, vstoupí do turnaje až v pondělí.

Program českého týmu na Euro 2020

Pondělí 14. 6.: Skotsko–Česko

Glasgow, 15 hodin

Pátek 18. 6.: Česko–Chorvatsko

Glasgow, 18 hodin

Úterý 22. 6.: Anglie–Česko

Londýn, 21 hodin

Už dnes večer je na programu premiéra turnaje. Na Olympijském stadionu v Římě se od 21 hodin utkají domácí Italové s výběrem Turecka. A následovat pak bude celý měsíc nabídky výtečného reprezentačního fotbalu. Finále hostí 11. července londýnský stadion Wembley.

Kdo postoupí? První, druzí, někteří třetí

Kompletní šampionát se navzdory nesnadné pandemické situaci postupně odehraje v jedenácti různých evropských státech. Mistrovství Evropy se účastní 24 národních výběrů, rozdělených do šesti skupin po čtyřech týmech.

Ze skupiny postoupí vždy její vítěz i druhý celek v pořadí. A čtyři ze šesti celků, které se umístí na třetích místech v jednotlivých tabulkách. Na dálku se porovnají podle získaných bodů, rozdílu ve skóre a tak podobně.

Znamená to, že do osmifinále postupuje celkem 16 týmů ze 24, které turnaj rozehrají. Tento model se 24 účastníky už Euro nabídlo před 5 lety ve Francii. Tehdy patřil český tým vedený trenérem Pavlem Vrbou mezi oněch 8 nešťastníků, kteří museli domů už po základních skupinách.

Následující boje se ponesou v klasickém duchu jednokolových vyřazovacích duelů, ovšem úspěšně postupující celky budou v pokročilé fázi turnaje netradičně nuceny podstupovat vyčerpávající letecké přesuny do destinací, které určí turnajový pavouk.

Až dosud bývalo zvykem, že Euro hostila jedna, nejvýše dvě pořadatelské země, a to ještě spolu sousedící. Letos se jedná o zcela unikátní turnajový projekt, který ve skupinovém měření sil představí až devět celků, které půjdou do utkání s oprávněným pocitem, že jsou na stadionu v roli domácích.

Fotbal versus pandemie

Nejvíce doma ze všech by se pak na turnaji mohli cítit Angličané. Pokud by vyhráli skupinu a postupovali dál až do finále, opustili by Londýn jen na čtvrtfinále. Každopádně platí, že anglický výběr, který je po Turcích v průměru druhý nejmladší na turnaji, pomýšlí s nastupující generací talentovaných hráčů na to nejvyšší umístění.

Zároveň platí, že navzdory zdařilé očkovací kampani v rámci Velké Británie se tato země obává případného šíření nekontrolovaných mutací covidu-19.

Ačkoliv budou jednotlivé celky ve svých táborech rozesetých po celé Evropě nekompromisně izolovány od zbytku světa v takzvaných bublinách, hrozba pozitivního testu bude jistě i nadále neodbytně strašit všechny účastníky turnaje.

Turnajovou logistiku komplikuje skutečnost, že jednotlivé pořadatelské státy nepostupují v otázkách protipandemických opatření nikterak koordinovaně. S nadsázkou by se dalo říct, že co země, to jiný předpis. Někde musí po jednom pozitivním nálezu do karantény celý tým, v jiném pouze ti, co přišli s nakaženým hráčem do kontaktu.

Už padla zmínka o tom, že velké problémy nastaly ve skupině D v souvislosti se skotskými předpisy, kvůli kterým budou výrazně znevýhodněni jak Češi, tak Chorvaté, ale částečně i domácí výběr. Skotský národní tým si dokonce dobrovolně zvolil jako svou základnu půdu sousedící Anglie, Češi a Chorvaté budou pro jistotu na svá utkání v Hampden Parku odlétat z domácího prostředí.

Jak to vidí bookmakeři

Mistrovství Evropy je podle mnohých fotbalových expertů tak trochu malým mistrovstvím světa, ovšem bez Argentiny a Brazílie. Letošní šampionát přináší hned sedm velkých papírových favoritů. Podle sázkové kanceláře Fortuna jsou největšími aspiranty na zisk titulu mistra Evropy výběry Francie a Anglie (kurz 6,00), kterým sekunduje nejzkušenější tým na šampionátu, tedy Belgie (6,50). V závěsu najdeme tradiční fotbalové velmoci Portugalsko, Španělsko, Německo (9,00) a Itálii (10,00).

Skupina F, jednohlasně označovaná za „skupinu smrti“, nabídne konfrontaci hned tří vysoce favorizovaných kádrů – úřadujících mistrů světa z Francie, předchozích světových šampionů z Německa a obhájce titulu mistra Evropy z Portugalska. Zvládnutý mač s podceňovanými Maďary, kteří v této společnosti nemají co ztratit, může být v závěru jednoduchým postupovým klíčem.

Francouzi mají o motivaci postaráno: ve hře bude historická rivalita s Němci i chuť se pomstít za pařížský finálový večer z posledního ME Portugalcům. Francouzi nabídnou opravdu nadupanou soupisku, ze které jde tak trochu strach. Do už tak velmi zkušeného týmu se po pěti letech vrací „polepšený“ navrátilec Karim Benzema, kterého předtím trenér Deschamps nepovolával kvůli vyděračské aféře kolem hráče Valbueny, do níž se Benzema přimotal.

Francouzský tým herně vzkvétá, na rozdíl od Němců, kteří si procházejí temnějším obdobím. Nedařilo se jim na minulém MS, ani v Lize národů, ostudně v březnu podlehli Severní Makedonii.

Portugalci, obhájci trofeje, k titulu před pěti lety doslova doklopýtali ze třetího místa ve skupině, s hrstkou remíz a šťastných koncovek ve vyřazovacích duelech. Portugalsko verze 2021 je ale komplexním mužstvem plným etablovaných individualit jak do ofenzivy, tak do defenzivy. Na šampionátu budou Portugalci celkově druzí nejzkušenější po Belgii, které zbývají možná poslední dvě šance (ME a MS v Kataru 2022), jak si se svou výjimečnou generací urvat ten nejcennější kov na velkých akcích.

Ačkoliv kouč španělské reprezentace Luis Enrique během své hráčské kariéry oblékal dresy obou španělských velikánů, tentokrát dal přednost hráčům Barcelony a samozřejmě také dalších klubů. A na Euro nenominoval ani jediného kmenového hráče Realu Madrid. Španělsko tak půjde historicky poprvé do velkého turnaje bez jediného hráče „bílého baletu“.

Enrique se dokonce jakožto jediný manažer na celém šampionátu sebevědomě rozhodl pro selekci 24 hráčů místo 26 povolených. To se jeví jako poněkud hazardérský kousek. Spekuluje se ale, že dal trenér přednost raději tomuto řešení, než aby na turnaj po zranění vzal bouřliváka Sergia Ramose, kapitána Realu Madrid, který by dost možná nepřijal roli náhradníka a mohl by rozklížit kabinu.

Na pozadí běží i byznysový souboj

Nadcházející Euro je soubojem nejen fotbalovým, ale samozřejmě i byznysovým. Populární fotbal je dominantním marketingovým nástrojem ve světě sportu. Celkem 17 z celkových 24 účastníků Eura obléká jeden ze silné dvojice výrobců, již tvoří Nike a Adidas. Sázka na ty správné reprezentace může přinést konkurenční výhodu.

Hegemoni současného trhu s národními fotbalovými dresy razí odlišné cesty se stejným cílem.

Nike je o něco výrazněji zaměřený na propagaci svých špičkových sportovců. Pro letošní Euro bude podle všeho jejich hlavní marketingovou tváří nejdražší hráč šampionátu, francouzský kanonýr Kylian Mbappé. Právě Francie v nedávné době vystřídala Adidas právě fajfkou společnosti Nike.

Adidas preferuje cestu vlastní marketingové kampaně na úrovni mužstev, dlouhodobě sází na spolupráci s německým národním týmem. Před MS 2014 v Brazílii si německý dres zakoupily více než dva miliony fanoušků. A po zisku titulu další milion.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované