Hlavní obsah

„Už jste asi patnáctej, je to dávno udaný.“ Byt v Praze se prodá i za pár hodin

14. 2. 2019

„Už jste asi patnáctej, je to dávno udaný.“ Byt v Praze se prodá i za pár hodin. Konkurence mezi zájemci o bydlení je obrovská. (Video: Aleš Černý, Jan Marek, Seznam.cz)

Lidé shánějící ve velkých městech bydlení čelí obrovské konkurenci. Na nejlepší inzeráty reagují i stovky zájemců. Pronájmy se domlouvají během minut po zveřejnění inzerátu. Do podobné situace míří i prodeje. Tedy rozhodnutí za miliony korun, činěná na dlouhé roky či celý život.

Článek

Kdo v Praze, Brně nebo jiném větším českém městě v posledních několika letech sháněl bydlení, asi to zná. Pokud se objeví inzerát na jednopokojový či dvoupokojový byt s dobrou dostupností a navíc za nepřemrštěnou cenu, rovná se jeho získání bezmála výhře v loterii. Kdo se ozve třeba po dvou hodinách od zveřejnění inzerátu, tomu se dostane pravděpodobně odpovědi, že je už několikátý v řadě zájemců a domlouvat prohlídku už ani nemá cenu.

Konkurenci mezi zájemci o bydlení dobře ilustruje statistika serveru Bezrealitky.cz, která zaznamenává počet reakcí na inzeráty. To znamená nikoli pouhé „rozkliknutí“, ale fakt, že se zájemce přes komunikační rozhraní majiteli ozval.

V Praze během loňského 3. čtvrtletí průměrná nabídka pronájmu vyvolala 45 reakcí. V Jihomoravském kraji (tedy hlavně v Brně) to bylo 31 a v Plzeňském kraji 24,5. Nejmenší konkurence byla v Ústeckém kraji, kde na průměrný inzerát pronájmu reagovalo šest lidí. To jsou stále jenom průměry. Na nejlepší inzerát ve zmíněném období v Praze reagovalo 647, v Brně potom 394 zájemců.

U prodejů jsou čísla nižší, ale i tam je boj mezi kupujícími značný. V Praze vyvolal průměrný inzerát loni v létě bezmála 20 reakcí. Na jižní Moravě, tedy hlavně v Brně, to bylo okolo deseti.

Údaje za všechny kraje pro pronájmy i prodeje najdete ve videu v úvodu článku.

Výše popsaná poptávka má za následek dvě věci. Přirozeně roste cena. Na serveru Bezrealitky.cz se loni prodávaly byty o 32 % dráž než v roce 2017. Zároveň jsou si také lidé ochotni zaplatit za služby, které je zvýhodní před ostatními. Třeba za tzv. prémiový účet.

„Takový klient dostává upomínky na nový inzerát dříve a jeho reakce majiteli bytu vyskakuje výše. Navíc prověřujeme bezdlužnost takových uživatelů, což majitel bytu hned také vidí,“ říká ředitel serveru Bezrealitky.cz Hendrik Meyer.

Koncem loňského roku přeci jen nastal určitý útlum. Počet reakcí u pražských inzerátů poklesl ve čtvrtém kvartále o polovinu u prodejů a o čtvrtinu u pronájmů. Částečně je to dáno tím, že doba okolo Vánoc bývá tradičně vlažnější. Zároveň ale dost možná zafungovalo nové doporučení České národní banky.

Od října by totiž neměl dostat hypotéku ten, jemuž by měsíční splátka spolykala více než 45 procent čistého příjmu. V kombinaci s rostoucími cenami to značnou část (banky udávají, že mezi pětinou a třetinou) zájemců o vlastní bydlení odřízlo od hypotéky. Je pravděpodobné, že se tato skupina lidí přesouvá k nájemnímu bydlení, moc jiných možností ani nemá.

Růst zájmu o nájemní bydlení za loňský rok registruje i největší tuzemský realitní server Sreality.cz. Podle údajů Srealit loni počet zobrazení pražských inzerátů s pronájmy stoupl o deset procent, v Ostravě dokonce o čtyřicet procent.

Doporučujeme