Hlavní obsah

Už žádné stříbrné plátno. České studio představuje kino ve virtuální realitě

Foto: Brainz Immersive

Novinkou je skupinové sledování filmu ve virtuální realitě.

Reklama

České studio Brainz Immersive přineslo jako první tuzemská firma nový zážitek: sledování filmů ve virtuální realitě. Vývoj trval půl roku a stál milion korun. Po filmových festivalech v Česku se chystají i do zahraničí.

Článek

Čelit vetřelci v kůži hlavní hrdinky Ellen Ripleyové, donést zlovolný prsten k Hoře osudu nebo zazpívat píseň Marseillaisa navzdory nacistům? Zažít tyto situace bylo donedávna možné pouze ve snech a představách filmových fanoušků. Filmy budoucnosti si ale bude možné vychutnat z bližší perspektivy než pouze z první řady v kině.

I Ridley Scott chce svůj virtuální film

Na pražských Vinohradech se vyvíjí nový přelomový způsob sledování filmů. Studio Brainz Immersive představuje kinematografii v hávu virtuální reality. Snaží se tak reagovat na nové trendy ve filmovém průmyslu. Po nepříliš úspěšných pokusech s 4D a 5D kiny filmoví experimentátoři pokukují po nových technologiích.

„Vzniká celá řada snímků určených pro virtuální realitu. Vedle nových filmových studií začíná zajímat i ta zavedená, včetně jmen známých režisérů, jako je Kathryn Bigelowová nebo Ridley Scott. Mexický režisér Alejandro González Iñárritu dokonce získal za svůj krátkometrážní VR film Carne y Arena v roce 2017 Oscara,“ uvádí Robin Pultera, ředitel společnosti Brainz Immersive. Ridley Scott například již v roce 2017 založil filmové studio RSA VR, které je zaměřeno pouze na virtuální realitu.

Princip virtuálního kina od Brainz je založen na headsetech (brýle pro virtuální či rozšířenou realitu, pozn. red.) od společnosti Oculus, kterou má ve svém vlastnictví Facebook. Divák se skrz tyto headsety, jež promítají obraz přímo na sítnice svého nositele, přenese rovnou na dějiště filmu a orientuje se pomocí otáčení hlavy. „Zažívá pocit, jako kdyby stál bok po boku postavám. Anebo se jednou z nich sám stává,“ vysvětluje Pultera.

Skupinové sledování jako novinka

Tato divákova volnost ale přináší i některá rizika. Známou problematikou VR technologií je pociťování nevolnosti při jejich užívání. Jedním z možných vysvětlení je rozpor mezi tím, co mozek diváka vidí a co vnímá. Například pokud postava běží, ale divák sedí v klidu v křesle.

„S nevolností u diváků jsme se zatím setkali u minima případů. V mnoha případech není na vině přímo VR technologie, ale způsob, jakým tvůrci film natočí. Chceme tyto případy naprosto minimalizovat, proto používáme headset Oculus Go, který je v těchto ohledech uživatelsky přívětivý (user-friendly), a zároveň se snažíme pečlivě vybírat takový obsah, jenž nevolnost nepůsobí,“ uvedl pro Seznam Zprávy Robin Pultera.

Další problém může nastat, když se člověk nedívá, kam režisér zamýšlí, a tak by mohla uniknout důležitá součást filmu. „Tvorba filmů pro virtuální realitu má svoje specifika a jejich tvůrci s možností, že se divák nezaměří nejen na dění před sebou, od počátku aktivně pracují. Diváka buď příběhem provází tak, aby mu nic neuniklo, nebo naopak komponují příběh tak, aby žádná zápletka nebyla natolik důležitá a divák se necítil ochuzen,“ říká Pultera.

Jednou z novinek od studia Brainz je i skupinové sledování. „Naše kino je navrženo jako sdílený zážitek pro sledování s přáteli, protože projekce jsou koncipované jako skupinové. To je velká výhoda, dosavadní technologie umožňovaly spouštění pouze jednotlivě na každých brýlích, což bylo pro obsluhu na festivalech zbytečně komplikované,“ vysvětluje Robin Pultera.

Expanze do zahraničí

V minulém roce společnost představila svůj koncept virtuálního kina i široké veřejnosti na několika filmových festivalech v Třeboni, ve Zlíně a Uherském Hradišti. Letos bylo kino k vidění na Festivalu krátkých filmů. „ Brainz VR Cinema bude k vidění na květnovém Anifilmu v Liberci a červnovém Zlín Film Festivalu. Další festivaly v ČR a zahraničí jsou nyní v jednání,“ řekl pro Seznam Zprávy Pultera. Expanze na zahraniční filmové festivaly je nyní pro společnost prioritou.

Novinka je určena především pro filmové a hudební festivaly, ale studio ji nabízí i firmám na pomoc s prezentacemi, školením zaměstnanců a veletrhy. Do pilotní verze projektu společnost investovala přibližně milion korun a vývoj trval půl roku.

Reklama

Doporučované