Hlavní obsah

V Číně stále naplno nejede ani třetina firem. Jak vidí situaci odborník?

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Zpoždění nebo rovnou zrušení dodávek, růst cen za dodání zboží a hlavně nejistota, co bude dál. Svět byznysu decimuje epidemie koronaviru a preventivní opatření proti ní. O aktuální situaci v Číně hovořily Seznam Zprávy s odborníkem na logistiku Davidem Knoblochem.

Článek

„Nejvíce zasažená je provincie Chu-pej s metropolí Wu-chan, kde se rozhodli k návratu do práce až 15. února. To vyvolá zpoždění logistického řetězce až o několik týdnů, možná měsíců, než se situace vrátí do normálu,“ upozorňoval David Knobloch z logistické firmy Geis CZ Air+Sea před několika týdny v Seznam Zprávách. A jeho obavy se naplňují.

Situace se různí podle toho, v jakých oblastech se přeprava realizuje. „Například v pobřežních oblastech zajišťujeme knihování (booking, pozn. red.) námořních přeprav ve spolupráci s čínskými kolegy bez větších obtíží. Samozřejmostí je jejich práce z domova,“ líčí nyní Knobloch.

Řidiči, operátoři, skladníci a ostatní pracovníci však stále nejsou v plném počtu. Podle Knoblochových informací by se měla většina výrobců a odesílatelů vrátit do plného výkonu až v 10. a 11. týdnu, tedy v prvních březnových dnech.

Firmy se pomalu vzpamatovávají

Zpět do běžného pracovního koloběhu se společnosti navracejí jen pomalu. Například 18. února se počet firem, které rozběhly svou výrobu naplno, vyšplhal na 574. O týden později, tedy 25. února, se jejich počet zvýšil na 1 440. V celkovém počtu to představuje návrat do úplné produkce celkem u 29 procent podniků v Číně.

Společností, které zatím fungují v omezeném provozu, je podstatně více. 18. února částečnou produkci hlásilo 1 891 firem, 25. února to bylo už 3 590.

Potíže jsou podle Davida Knoblocha znát zejména v kapacitě u námořní přepravy. Lodní dopravci se rozhodli výrazně omezit naplouvání do čínských přístavů. „Mluví se o pozastavení až 46 lodí o celkové kapacitě více než 600 000 TEU (ekvivalent jednoho 20stopého kontejneru, v němž se udává objem kontejnerové přepravy, pozn. red.) v období mezi 6.–13. týdnem,“ říká Knobloch.

Rejdaři přitvrzují

Kromě zpožděných dodávek a omezení z důvodu kapacity připomněl odborník na logistiku ještě jeden problém, jímž jsou chybějící prázdné přepravní kontejnery pro export. „Export z Evropy bude výrazně omezen a rejdaři si začnou vybírat druhy zboží k přepravě. To půjde ruku v ruce s cenovou politikou. Už teď někteří z nich zavádějí takzvané sezonní příplatky pro export v částkách od 300 do 500 dolarů za box,“ dodal Knobloch.

Po prodloužených nucených prázdninách dopravní společnosti plánují odjezd prvních kontejnerových vlaků z vnitrozemských terminálů v Číně až začátkem března. Logistická firma Geis však stále pozoruje značné omezení servisu právě ve vnitrozemí, kde panují přísná pravidla pro karanténu.

Podle společnosti jsou logistické firmy schopny zajistit letecké zásilky pouze nákladními letadly asijských leteckých společností. Většina evropských aerolinek totiž stále do Číny nelétá.

Ochromená planeta

Situace v Číně nepříznivě ovlivňuje nejen tamní hospodářství, ale i světovou ekonomiku, na jejímž HDP se země podílí z 15,5 procenta.

„Zpomalení ekonomiky již nyní pociťují i okolní země. Například v Japonsku byla zrušena či omezena řada konferencí, ale i sportovních a kulturních akcí,“ říká ředitel mezinárodních operací a odborník na asijský trh z Moore Czech Republic Karel Kučera. Snížení výkonnosti HDP může vyvolat poklesy na finančních trzích a odstartovat ekonomickou krizi, která by se v Česku opět projevila zejména v automobilovém průmyslu.

Koronavirus se poprvé objevil ve městě Wu-chan v Číně na konci roku 2019 a během dvou měsíců se rozšířil do bezmála třiceti zemí světa. Virus se přenáší kapénkovou infekcí z člověka na člověka, proto země sousedící s Čínou z bezpečnostních důvodů uzavírají hranice.

Reklama

Související témata:

Doporučované