Hlavní obsah

V německé armádě přibývá nezletilých, mladé do služby lákají videa na internetu

Německá armáda láká mladé vojáky videokampaní na internetu.Video: Lukáš Marek, AP, Reuters

 

Reklama

Německá armáda našla cestu, jak do služby nalákat mladé dobrovolníky. Na internetu se prezentuje líbivými videi ze života německých vojáků. Někteří politici a sociální pracovníci ale tvrdí, že videa práci vojáka prezentují jako dobrodružství a neukazují reálný obraz, napsala agentura Reuters.

Článek

Německá spolková armáda loni oznámila, že chce do roku 2024 zvýšit počet vojáků z nynějších 179 000 na 198 000. Při hledání dobrovolníků se armáda zaměřila na mladé a zvolila formu internetové videokampaně, která sklidila značný úspěch. Do armády ale přichází i stovky teenagerů mladších 18 let, což se mnohým nelíbí.

Německo se rozhodlo výrazně posílit náborové snažení například kvůli anexi Krymu Ruskem v roce 2014. Letos tlak armády na nábor nových vojáků posílil i summit NATO, kde na zvýšení rozpočtu evropských armád tvrdě apeloval americký prezident Donald Trump.

Videokampaň na internetu sklidila úspěch v podobě přísunu nových vojáků, ale i kritiku od politiků a sociálních pracovníků. Nelíbí se jim způsob, jakým armáda mladé do služby láká, a ani fakt, že v armádě přibývá nezletilých. Těch se loni přidalo přes dva tisíce, což tvoří 9 % ze všech nových loňských dobrovolníků. Zároveň loni nezletilých v armádě přibylo o 11 % více než v roce 2016.

Nezletilí mohou v Německu vstoupit do armády a projít výcvikem, než dovrší plnoletost, nesmí být povoláni do bojů ani sami manipulovat se zbraněmi.

Videa už mají přes 64 milionů zhlédnutí

Typickým příkladem armádní kampaně na internetu je série videí ze života vojáků přidaná na YouTube loni v říjnu. Série ukazuje život osmi německých vojáků na mírové misi OSN v Mali. Kromě toho je německá armáda aktivní i na sociálních sítích.

Úspěch videí je patrný například ze skutečnosti, že v měsíci, kdy byla série zveřejněna, návštěvnost armádní webové stránky pro nábor vzrostla o 60 %.

Videa německé armády na YouTube odebírá přes 334 000 lidí a mají už více než 64 milionů zhlédnutí. Kritici tvrdí, že podobná videa jsou především reklamou a nepodávají reálný obraz o práci vojáka.

Odpor části společnosti vzbuzuje i samotný zákon, který mladším 18 let umožňuje vstup do armády. Německá ministryně obrany loni dostala dopis s více než 30 000 podpisy s požadavkem zrušení přijímání nezletilých do armády.

Podle německého ministerstva obrany armáda musí mít stejné šance na oslovování nezletilých jako všichni ostatní zaměstnavatelé. Argumentuje i tím, že vojáci mladší 18 let trénují v bezpečí a se zbraněmi manipulují jen s dohledem.

Reklama

Související témata:

Doporučované