Článek
„Promiňte, panstvo, nemáte náhodou někdo chuť na dobrou brazilskou kávu?“ Hláška z filmu Kulový blesk zanechala v Češích hlubokou stopu i po více než 40 letech. Právě brazilská káva patří k nejoblíbenějším artiklům, který si Češi napříč republikou objednávají v pražírně Cafe Eternity, která připravuje zrna podle chuti svých zákazníků v Albrechticích u Českého Těšína.
„Patří k nejprodávanějším. Není vyloženě kyselá ani hořká, je spíš sladká, s čokoládo-kakaovými a oříškovými tóny. Když lidé popisují, jakou kávu by si přáli, tak 9 z 10 se přiblíží právě charakteru kávy z Brazílie,“ říká Michal Štusek, který praží čerstvou kávu téměř 20 let.
Začal s tím ve Spojených státech, kam se vydal na přelomu tisíciletí na zkušenou a proto, aby se naučil anglicky. Chodil do školy, pracoval v hotelích a restauracích, a když jednou s přítelkyní seděli doma a dívali se na televizi, zaujal je pořad o kávě, který barvitě popisoval to, jak čerstvě napražená káva poskytuje nepředstavitelně dobrý zážitek.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_b/oUeCE.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pražírna Cafe Eternity praží kávu v Česku 15 let. Patří k jedněm z nejstarších podniků tohoto druhu v novodobé historii země.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_b/nV0Cl.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pražírna tak „ušila” svůj e-shop na míru zákazníkům. Namísto ceny či druhů kávy řadí nyní kávu podle kyselosti, země původu, intenzity chuti a způsobu přípravy.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_c/IKTBy.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Spolumajitel firmy Michal Štusek se k pražené kávě dostal při svém pobytu v USA.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_c/duoB8.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zaujal ho pořad v televizi, který čerstvě upraženou kávu popisoval jako neobyčejně nevšední zážitek.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_d/NY8CK.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zatímco víno má přes 400 aromatických látek, čerstvě upražená káva i přes 800, říkal pořad.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_c/1oECP.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Štusek si tak s přítelkyní koupili první pražírnu a začali pražit. Po několika letech se vrátili do Česka a otevřeli si svůj podnik.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_b/8Q5Bz.jpeg?fl=cro,0,0,640,427%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kávu dovážejí z různých zemí světa. Nejdříve jezdili na místo sami, dnes už vědí, co je kde k dostání, a objednávají si přesně to, co chtějí ve svém portfoliu mít.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_d/0H1CG.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Takto čekají zelená zrna na upražení ve skladě.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_b/LJXCH.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pražírna má tři pražící stroje - první uměl upražit 8 kilogramů kávy za hodinu, druhý 60 kg/h a třetí 120 kg/h.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_d/Q8QCH.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Takto vypadá příprava na pražení brazilské kávy Yellow Bourbon.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_b/wTxCH.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Brazilská káva je u Čechů nejoblíbenějším prodejním artiklem.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_b/30PCI.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jak dlouho se konkrétní druh praží, záleží na tom, jak intenzivní chuť má výsledná káva mít. Čím delší je pražení, tím intenzivnější a hořčejší je.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_b/roFCT.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Takto vypadá kontrola pražené kávy. Na snímku je brazilská káva Yellow Bourbon.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_d/mrhCZ.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zjistila, že se pohled zákazníků liší od profesionálního vnímání.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_b/PUMCF.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po upražení je třeba kávu zabalit podle objednávek. Některé jsou jednodruhové, další jsou směsi.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_b/nXUCF.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po zabalení putuje káva k zákazníkům.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_b/MFYCD.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pražírna před covidem-19 pořádala pravidelné degustace.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_d/W1nCa.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zjišťovala při nich, jaké parametry jsou pro ně u kávy nejdůležitější.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_f/dIvB9.jpeg?fl=cro,0,0,640,480%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Investice se vyplatila. Koncoví zákazníci nyní dělají 80 procent prodejů pražírny.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_b/JAiBw.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Spolumajitel pražírny je přesvědčen o tom, že práce je skvělá věc, ale důležité je také odpočívat. Sobě i svým zaměstnancům proto uspořádal už před lety čtyřdenní pracovní týden. „Myslím, že to je ten nejlepší benefit,” říká.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_d/zkDCI.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jeden sen by si chtěl Štusek ještě splnit. Etiopská Harrara byla první praženou kávou, kterou v USA ochutnal a která ho tak okouzlila, že se rozhodl sám kávu pražit. Zatím však nenašel vzorky, které by se této první chuti podobaly.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_b/3JbCK.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Štusek však věří, že na ně jednou narazí, a pak dá tuto kávu ochutnat i svým zákazníkům.
„Zaujalo nás to a šli jsme čerstvě praženou kávu ochutnat. Dali jsme si etiopský Harrar a naprosto nás uchvátil. Připomínal lehce borůvkový džus a byl úžasný. Pochopili jsme to, co se říkalo v pořadu, že zatímco víno má přes 400 aromatických látek, čerstvě namletá káva jich má přes 800. A tak jsme si koupili pražící stroj a začali jsme experimentovat,“ popisuje začátky pražení muž, který do té doby kupoval kávu v supermarketech ve velkých plechovkách a žádné větší povědomí o ní neměl.
Na získávání kávových zkušeností je podle něj Amerika výborná. Kávu tam pije každý ve velkém množství, takže i menší město má svou vlastní pražírnu či dvě. A protože trh je obrovský, žádná krutá konkurence na něm nepanuje a pražiči si pomáhají a radí.
Po několika letech v USA se Štusek vrátil se svou přítelkyní zpátky, za ušetřené peníze si koupili nový pražící stroj, který uměl upražit osm kilogramů za hodinu a v roce 2006 si v Karviné otevřeli svou první pražírnu. „Začátky byly velmi těžké. Češi byli zvyklí na velké nadnárodní značky Lavazza a Illy a nevěděli, proč by měli utrácet víc peněz za čerstvě praženou kávu. Neměli s tím žádné zkušenosti, a tak jsme chodili po trzích, které pro nás byly po zaplacení nákladů ztrátové, a seznamovali jsme je s tím,“ popisuje podnikatel.
Z počátku prodávali drtivou část produkce velkoobchodně, což jim zaručovalo jistý příjem i za cenu malých marží. Později si přibrali kavárny, nakoupili druhý stroj s kapacitou 60 kilogramů kávy za hodinu a přesunuli se do větších prostor v Albrechticích.
Začali se také více orientovat na maloobchodní prodej, který od počátku považovali za velice důležitý distribuční kanál i kvůli tomu, že na něm lze získat nejlepší marže. Pražírna začala pořádat pravidelné degustace, soutěže na sociálních sítích a investovala čtvrt milionu do nových internetových stránek.
„Zákazník, který si nás najde sám, je naším nejlepším zákazníkem. Podobě e-shopu jsme proto věnovali hodně a sestavili jsme ho podle toho, jak nám zákazníci sami v dotazníku popsali, co je pro ně u kávy důležité. Jejich pohled se velmi lišil od našeho profesního vnímání. E-shop jsme však plně přizpůsobili tomu jejich,“ popisuje Štusek.
Vyhledávání optimální kávy tak není například seřazeno podle druhů či ceny, ale podle kyselosti (acidity) kávy, země původu, intenzity chuti a způsobu přípravy. Netradiční pravidla má i věrnostní program pro zákazníky. Kdokoliv, kdo nakoupí nad určitou hranici začínající na 5000 korun, tak má pak už doživotně stanovenou slevu. Nákupy se přitom nesčítají v rámci jednoho roku, jak to bývá obvyklé jinde, ale neomezenou dobu. Kdo překročí částku 100 000 korun, má už navždy 15% slevu.
„Investice se nám vyplatila. Před covidem-19 jsme měli polovinu zákazníků z velkoobchodu a z kaváren a polovinu z maloobchodu, nyní, když jsou kavárny a obchody zavřeny, tak nám 80 procent prodejů dělají koncoví zákazníci a jen pětina vše ostatní. Tržby nám meziročně stouply o 40 procent a VIP zákazníků s útratou přes 100 tisíc korun máme více než 100,“ pochvaluje si Štusek.
Lidé přitom nyní za kávu utrácejí vyšší částky než dříve. Zatímco před pandemií si kupovali nejčastěji kávu v cenové relaci 400 až 700 Kč/kg, dnes mají větší odbyt dražší značky v rozmezí 700 až 800 Kč/kg.
Druhý stroj tak už nestačí pokrýt poptávku a v provozu je nejčastěji třetí, který má kapacitu 120 kilogramů kávy za hodinu, tedy dvojnásobek druhého pořízeného stroje a patnáctinásobek prvního. Štusek však i přes nárůst objednávek razí pro sebe i svého zaměstnance trend spokojeného žití.
Kromě období začátků podnikání pracovalo Cafe Eternity vždy čtyři dny v týdnu. Dva dny praží a dva ostatní zpracovává objednávky, balí je a expeduje. Pátek mívá volný. Jedná Štusek ve volný den s novými zákazníky, nebo vyhledává nové kávy? „Ne, volno je od toho, aby bylo volno. Jsem s rodinou, sportuju a snažím se užívat život a i pro zaměstnance to je myslím nejlepší benefit,“ odpovídá lehce překvapeně.
„Chtěl bych mít v nabídce etiopskou Harraru, která mě okouzlila v USA, doručené vzorky ale nebyly nikdy tak dokonalé jako naše první káva. Nevím, zda to je vzpomínka, která nemá nic společného s realitou, podobně, jako když vzpomínáte na svůj velký pokojíček z dětství, který je ve skutečnosti malý, nicméně já věřím tomu, že ji najdu, a pak ji budou moci lidé ochutnat i zde,“ odhaluje plány do budoucna Štusek.